Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Cesta strategické transformace od outsidera k high-tech výrobkům
železniční dvojkolí, významný produkt moravsko-slezského regionu doc .Ing. Václav Nétek, CSc. doc.Václav Nétek,CSc 2012
2
Obsah : Historické kořeny – základna znalostí a dovedností
Výchozí pozice na světovém trhu Strategie a strategické řízení jako kritická změna Marketing finálního výrobku v technologickém řetězci Kontinuita výzkumu a vývoje, základ Hi-Tech Potenciál dosažení pozice a udržení pozice doc.Václav Nétek,CSc 2012
3
1. Historické kořeny- základna znalostí a dovedností
Základy metalurgie a strojírenské výroby byly položeny již ve druhé polovině 19. století s vysokým stupněm kooperace a finalizace výrobků. Třinecké železárny Železárny Bohumín doc.Václav Nétek,CSc 2012
4
Kvalita oceli, základ kvality finálních výrobků
Kvalita oceli a jedinečné dovednosti pracovníků předávané z generace na generaci jsou základním předpokladem rostoucí úrovně mechanicky a dynamicky namáhaných výrobků, jako jsou kolejnice, ocelová kola, pružiny v celém technologickém řetězci doc.Václav Nétek,CSc 2012
5
Zobrazení technologického řetězce
doc.Václav Nétek,CSc 2012
6
2. Výchozí pozice na světovém trhu
strategické periody Strategie světového konkurenta Strategie evropského leadera Strategie existence oboru doc.Václav Nétek,CSc 2012
7
Strategie existence oboru
VŠECHNO BYLO PROTI NÁM Metalurgie pro banky rizikový obor Vstup výrobců USA na trh EU litá kola Zaostalý technologický park Zastavení a omezení výroby tramvají, lokomotiv a osobní dopravy v ČR Několik výrobců v ČR (NH,Vítkovice) Technické a normativní bariéry trhu EU Německa,Francie aj. Přesun železniční nákladní přepravy na kamiony doc.Václav Nétek,CSc 2012
8
Kritické prvky strategie existence oboru
METALURGICKÝ VÝZKUM VŠBU TUO JAKO ZÁKLADNA PRO NOVÉ VÝROBKY VLASTNÍ KONSTRUKCE SCHOPNOST RYCHLÉ REAKCE NA ATYPICKÉ POŽADAVKY DO MIMOEVROPSKÝCH ZEMÍ – MEXIKO, ARGENTINA, ČÍNA,JUGOSLAVIE, IRÁN,INDIE,USA SCHOPNOST DODÁVEK NÁHRADNÍCH DÍLŮ PRO VYSOKORYCHLOSTNÍ OSOBNÍ DOPRAVU (KAWASAKI JAPONSKO) VLASTNÍ VÝZKUM VLASTNÍ OBCHODNÍ SÍŤ VLASTNÍ MARKETING A B C D doc.Václav Nétek,CSc 2012
9
STRATEGIE PENETRACE PENETRACE TRŽNÍCH TERITORIÍ
PENETRACE VÝROBKOVÉHO PORTFOLIA METRO LONDÝN, TRAMVAJE TURÍN, ŽELEZNICE PEKING-LHASA TIBET 5000m nad mořem, ANDY ARGENTINA-CHILE PENETRACE VÝZKUMU A VÝVOJE HLUK-GUMOU ODPRUŽENÁ KOLA, RYCHLOST NAD 300 KM/h, doc.Václav Nétek,CSc 2012
10
3. Strategie a strategické řízení, jako kritická změna
lokomotivy Kritické cíle vysoké rychlosti Příměstská doprava- tramvaje doc.Václav Nétek,CSc 2012
11
4. Marketing finálního výrobku
začali jsme postupně obsazovat trhy západní Evropy, ale i USA, Indie, Irán,Japonsko výrobková inovace nižšího řádu. Výrobky především pro nákladní dopravu a pro osobní dopravu do rychlosti 200 km/h podstatný nárůst počtu typu výrobků (o řád) – z desítek na stovky typů doc.Václav Nétek,CSc 2012
12
- postupný nárůst cen vstupů a energií
obava z východní konkurence, především Rusko a Ukrajina v nákladní dopravě úpadek konkurentů ve střední Evropě. Gliwice-Polsko, Bals-Rumunsko. Nesmírná výhoda pro závod, kterou využil AKCE: v polovině 90.let příprava projektu „nových hal“ pro osobní dopravu vybudování konstrukce a výpočtového oddělení, především pro osobní dopravu k otevření investiční akce „nové haly“ Nárůst tržeb ve II. polovině 90. let dalším obsazováním nových teritorií využíváním nové investice, rozšiřováním tržeb v osobní dopravě doc.Václav Nétek,CSc 2012
13
Pokud nerostou tržby a ceny vstupů rostou či stagnují, stagnuje či snižuje se přidaná hodnota.
Možné alternativy chování: Nebudu investovat. Přeruším výzkum vývoj, ušetřím náklady. Období ořezávání „suchých větví“ Odpisy jsou de facto hotovost na reprodukci investic. Nějakou dobu nemusím investovat a peníze použiji na provoz, mzdy = „tuneluji budoucnost“ Ani jedna alternativa není „na život“. Na světovém trhu jsme odsouzeni k trvalému růstu doc.Václav Nétek,CSc 2012
14
5.Kontinuita výzkumu a vývoje základ HiTech
Kola pro vysoké rychlosti Odhlučněná kola Kola pro vysoký výkon a namáhání doc.Václav Nétek,CSc 2012
15
6.Potenciál dosažení tržní pozice
doc.Václav Nétek,CSc 2012
16
RŮST PODÍLU VÝROBKŮ DLE VLASTNÍ KONSTRUKCE – MODRÁ
doc.Václav Nétek,CSc 2012
17
RŮST PODÍLU TRŽEB PRO FINÁLNÍ VÝROBCE VAGÓNŮ A LOKOMOTIV
doc.Václav Nétek,CSc 2012
18
RŮST PODÍLU KILOGRAMOVÉ HODNOTY PRODUKTU
doc.Václav Nétek,CSc 2012
19
ZÁVĚR Bonatrans udržel a posílil pozici největšího výrobce v Evropě a stal se také hlavním dodavatelem pro největšího zákazníka v Evropě Výpadky ve východní Evropě se dařilo do značné míry kompenzovat prodeji v západní Evropě a ve světě. V Evropě vyrostla další konkurence, tentokrát skutečně vážná – Čína Základ tržní pozice je založen na kontinuitě výzkumu a vývoje v rámci celého technologického řetězce přes skutečnost, že jsou ekonomové netrpěliví. (autor) doc.Václav Nétek,CSc 2012
20
Děkuji za pozornost Václav Nétek
bývalý vedoucí marketingu a strategický ředitel ŽDB,a.s. „Marketér roku“ České republiky doc.Václav Nétek,CSc 2012
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.