Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJozef Tobiška
1
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady a cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit své znalosti. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor: Mgr. Zuzana Lindovská Jazyk: český Očekávaný výstup: Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci. Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : sedmý ročník základní školy
2
Slovesný vid a rod
3
Slovesný rod činný trpný př: Dělníci postavili dům.
Podmět je zároveň původcem děje: Podmět není původcem děje: Sloveso vyjadřuje to, co dělá někdo jiný než podmět. př: Dělníci postavili dům. př: Dům byl postaven dělníky.
4
rozkrájet zbudovat proslavit se hasit otevřít dohořet léčit
K následujícím obrázkům (podmětům) zkus doplnit sloveso z nabídky a určit v jakém rodě je utvořená věta. rozkrájet zbudovat hasit proslavit se otevřít dohořet léčit
5
Slovesný vid nedokonavý dokonavý Př: Doběhl do cíle. Př: Běží do cíle.
Označuje děj, který byl dokončen: Označuje děj, který ještě není dokončený: Př: Doběhl do cíle. Př: Běží do cíle. POMŮCKA: bude doběhnout = NEJDE bude běžet = JDE NEDOKONAVÝ DOKONAVÝ
6
K následujícím obrázkům vymysli vždy dvě věty tak, aby byla jedna ve vidu dokonavém a druhá v nedokonavém.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.