Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJaroslava Machová
1
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_16 Název materiálu Opera Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 6.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření 19.3.2013
2
Vzdělávací obor: Hudební výchova Tematický okruh: Opera Určeno pro: 6. ročník Anotace: Tento materiál přibližuje žákům informace o původu opery, jejím vývoji, operních skladatelích různých období a jejich díle.
3
OPERA
4
OPERA = HUDEBNÍ DIVADLO HUDBA ZPĚV VÝPRAVA SVĚTELNÉ EFEKTY ORCHESTR DIRIGENT OPERNÍ SÓLISTÉ SBOR KOSTÝMY
5
POZNÁŠ TUTO POSLECHOVOU UKÁZKU? POSLECHOVÁ UKÁZKA Obr. 1
6
DRAMATICKÉ JEVIŠTNÍ DÍLO = text se zpívá za doprovodu symfonického orchestru DRAMATICKÉ JEVIŠTNÍ DÍLO = text se zpívá za doprovodu symfonického orchestru CO JE TO OPERA? OPERNÍ BUDOVA = určená převážně k uvádění opery OPERNÍ BUDOVA = určená převážně k uvádění opery OPERNÍ SOUBOR = soubor umělců provozující operu OPERNÍ SOUBOR = soubor umělců provozující operu
7
Z HISTORIE OPERY vznikla v Itálii na počátku 17. stol. v období baroka náměty prvních oper – antika (z dějin starověkého Řecka, z bájí o řeckých bozích) zpívala se italsky, německy a později v národním jazyce souvisí se vznikem FLORENTSKÉ CAMERATY = skupina italských hudebních teoretiků, skladatelů a básníků z Florencie Jacopo PERI Claudio MONTEVERDI vznikla v Itálii na počátku 17. stol. v období baroka náměty prvních oper – antika (z dějin starověkého Řecka, z bájí o řeckých bozích) zpívala se italsky, německy a později v národním jazyce souvisí se vznikem FLORENTSKÉ CAMERATY = skupina italských hudebních teoretiků, skladatelů a básníků z Florencie Jacopo PERI Claudio MONTEVERDI
8
OPERA A JAZYK operu mimo Itálii šířili italští hudebníci všude hrána italsky kromě Francie operu mimo Itálii šířili italští hudebníci všude hrána italsky kromě Francie vlivem myšlenek osvícenství a celkové demokratizace společnosti: 1) tvorba a produkce v domácích jazycích 2) uvádění cizích oper v překladech vlivem myšlenek osvícenství a celkové demokratizace společnosti: 1) tvorba a produkce v domácích jazycích 2) uvádění cizích oper v překladech střední a severní Evropa nahradila italštinu němčinou ve velkých divadlech anglosaského prostoru se uváděla opera v italštině, francouzštině a němčině ve velkých divadlech anglosaského prostoru se uváděla opera v italštině, francouzštině a němčině 17. – 18. stol. 2. pol. 18. stol.
9
Č ÁSTI OPERY PŘEDEHRA MEZIHRA ANSÁBL = OUVERTURA = INTERMEZZO spojují různá dějství, obrazy nebo výstupy pro rychlé přestavění scény pro více sólových hlasů (duo, trio…) znázorňuje vzájemné vztahy postav
10
Č ÁSTI OPERY ÁRIE RECITATIV všechny sólové zpěvy v opeře nejúčinější a nejznámější částí opery popisuje emocionální stav, vzpomínky nebo myšlenky zpívající postavy tok dramatického děje se zastavuje zpívá se v malém tónovém rozsahu, důraz na rytmus řeči a srozumitelnost posouvá děj dopředu
11
VÝPRAVA OPERY na konci 16. stol. v prostředí italských dvorních slavností již byla součástí překvapení bohatá výprava, kostýmy a světelné efekty na konci 16. stol. v prostředí italských dvorních slavností již byla součástí překvapení bohatá výprava, kostýmy a světelné efekty v 17. stol. vznik stálých divadelních budov pokroková jevištní technika, proměna kulis, propadla, létající stroje v 17. stol. vznik stálých divadelních budov pokroková jevištní technika, proměna kulis, propadla, létající stroje koncem 19. stol. zavedení elektrického osvětlení upouští se od plochých malovaných kulis plastické řešení scény v duchu pozdějšího realismu koncem 19. stol. zavedení elektrického osvětlení upouští se od plochých malovaných kulis plastické řešení scény v duchu pozdějšího realismu v 19. stol. prosazování abstraktního, symbolického řešení zdůrazňujícího základní myšlenky díla v 19. stol. prosazování abstraktního, symbolického řešení zdůrazňujícího základní myšlenky díla
12
T Ř ÍD Ě NÍ OPER podle nároků na divadelní provedení VELKÁ OPERA KOMORNÍ OPERA podle povahy námětu LYRICKÁ KOMICKÁ TRAGICKÁ podle počtu dějství AKTOVKA TŘÍAKTOVÁ
13
Obr.1 CHARALAMBIDIS, Alexandros, Lukáš HURNÍK, Zbyněk CÍSAŘ a Jiří Pilka DALIBOR MATOŠKA. Hudební výchova pro 6. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-52-8. OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.