Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_16 Název materiálu Opera Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 6.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření 19.3.2013

2  Vzdělávací obor: Hudební výchova  Tematický okruh: Opera  Určeno pro: 6. ročník  Anotace: Tento materiál přibližuje žákům informace o původu opery, jejím vývoji, operních skladatelích různých období a jejich díle.

3 OPERA

4 OPERA = HUDEBNÍ DIVADLO HUDBA ZPĚV VÝPRAVA SVĚTELNÉ EFEKTY ORCHESTR DIRIGENT OPERNÍ SÓLISTÉ SBOR KOSTÝMY

5 POZNÁŠ TUTO POSLECHOVOU UKÁZKU? POSLECHOVÁ UKÁZKA Obr. 1

6 DRAMATICKÉ JEVIŠTNÍ DÍLO = text se zpívá za doprovodu symfonického orchestru DRAMATICKÉ JEVIŠTNÍ DÍLO = text se zpívá za doprovodu symfonického orchestru CO JE TO OPERA? OPERNÍ BUDOVA = určená převážně k uvádění opery OPERNÍ BUDOVA = určená převážně k uvádění opery OPERNÍ SOUBOR = soubor umělců provozující operu OPERNÍ SOUBOR = soubor umělců provozující operu

7 Z HISTORIE OPERY  vznikla v Itálii na počátku 17. stol. v období baroka  náměty prvních oper – antika (z dějin starověkého Řecka, z bájí o řeckých bozích)  zpívala se italsky, německy a později v národním jazyce  souvisí se vznikem FLORENTSKÉ CAMERATY = skupina italských hudebních teoretiků, skladatelů a básníků z Florencie Jacopo PERI Claudio MONTEVERDI  vznikla v Itálii na počátku 17. stol. v období baroka  náměty prvních oper – antika (z dějin starověkého Řecka, z bájí o řeckých bozích)  zpívala se italsky, německy a později v národním jazyce  souvisí se vznikem FLORENTSKÉ CAMERATY = skupina italských hudebních teoretiků, skladatelů a básníků z Florencie Jacopo PERI Claudio MONTEVERDI

8 OPERA A JAZYK  operu mimo Itálii šířili italští hudebníci všude hrána italsky kromě Francie  operu mimo Itálii šířili italští hudebníci všude hrána italsky kromě Francie  vlivem myšlenek osvícenství a celkové demokratizace společnosti: 1) tvorba a produkce v domácích jazycích 2) uvádění cizích oper v překladech  vlivem myšlenek osvícenství a celkové demokratizace společnosti: 1) tvorba a produkce v domácích jazycích 2) uvádění cizích oper v překladech  střední a severní Evropa nahradila italštinu němčinou  ve velkých divadlech anglosaského prostoru se uváděla opera v italštině, francouzštině a němčině  ve velkých divadlech anglosaského prostoru se uváděla opera v italštině, francouzštině a němčině 17. – 18. stol. 2. pol. 18. stol.

9 Č ÁSTI OPERY PŘEDEHRA MEZIHRA ANSÁBL = OUVERTURA = INTERMEZZO  spojují různá dějství, obrazy nebo výstupy  pro rychlé přestavění scény  pro více sólových hlasů (duo, trio…)  znázorňuje vzájemné vztahy postav

10 Č ÁSTI OPERY ÁRIE RECITATIV  všechny sólové zpěvy v opeře  nejúčinější a nejznámější částí opery  popisuje emocionální stav, vzpomínky nebo myšlenky zpívající postavy  tok dramatického děje se zastavuje  zpívá se v malém tónovém rozsahu, důraz na rytmus řeči a srozumitelnost  posouvá děj dopředu

11 VÝPRAVA OPERY  na konci 16. stol. v prostředí italských dvorních slavností již byla součástí překvapení bohatá výprava, kostýmy a světelné efekty  na konci 16. stol. v prostředí italských dvorních slavností již byla součástí překvapení bohatá výprava, kostýmy a světelné efekty  v 17. stol. vznik stálých divadelních budov  pokroková jevištní technika, proměna kulis, propadla, létající stroje  v 17. stol. vznik stálých divadelních budov  pokroková jevištní technika, proměna kulis, propadla, létající stroje  koncem 19. stol. zavedení elektrického osvětlení  upouští se od plochých malovaných kulis  plastické řešení scény v duchu pozdějšího realismu  koncem 19. stol. zavedení elektrického osvětlení  upouští se od plochých malovaných kulis  plastické řešení scény v duchu pozdějšího realismu  v 19. stol. prosazování abstraktního, symbolického řešení zdůrazňujícího základní myšlenky díla  v 19. stol. prosazování abstraktního, symbolického řešení zdůrazňujícího základní myšlenky díla

12 T Ř ÍD Ě NÍ OPER  podle nároků na divadelní provedení VELKÁ OPERA KOMORNÍ OPERA  podle povahy námětu LYRICKÁ KOMICKÁ TRAGICKÁ  podle počtu dějství AKTOVKA TŘÍAKTOVÁ

13  Obr.1  CHARALAMBIDIS, Alexandros, Lukáš HURNÍK, Zbyněk CÍSAŘ a Jiří Pilka DALIBOR MATOŠKA. Hudební výchova pro 6. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-52-8.  OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google