Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Senzitivní období Mgr. Václav Kain
2
Co je senzitivní období?
Období zvýšené vnímavosti pro získání nějakého rysu, dovednosti. Období vhodná pro trénink určitých aktivit spojených s rozvojem pohybových dovedností Senzitivní období vedou k obrovským změnám. Během senzitivních fází se učí dítě velmi lehce, s radostí, zájmem a nadšením.
3
Pokud se trefíme správným tréninkem do správného věku, budeme odměněni vyšším přírůstkem rozvoje dané schopnosti. Právě v senzitivním období by měl být prováděn především rozvoj příslušných pohybových schopností. Pokud se naopak senzitivní období promarní, je to velká, někdy nenahraditelná ztráta.
4
Trénink dětí a mládeže Při tréninku je nutné respektovat věkové zákonitosti vývoje organismu. Vycházíme ze znalostí senzitivních období Trénink je všestranný s cílem zvládnout co nejširší spektrum pohybových dovedností – základ pro pozdější výkonnostní a vrcholový sport.
5
Sportovní trénink ve věku 6-10 let
Senzitivní období vhodné pro rozvoj: Koordinace – vhodné zařazovat široké spektrum cvičení v každém tréninku Prostředky rozvoje: překážkové dráhy, akrobatická cvičení, cvičení na nářadí, cvičení na orientaci v prostoru. Zařazovat v každém tréninku. Rychlosti – nejdříve rozvíjíme rychlost reakce a cyklické rychlosti, později acyklické rychlosti. Prostředky rozvoje: různé hry, štafetové běhy, překážkové dráhy, starty z různých poloh. Zařezovat minimálně 1x týdně po celý rok.
6
Sportovní trénink ve věku 6-10 let
V tomto období přirozeně vzrůstá: Pohyblivost – v každé TJ věnujeme pozornost cvičení pro pohyblivost na začátku a konci TJ. Vhodné: Preferujeme aktivní protahování (dosažení krajní polohy vlastním úsilím). Nevhodné: pasivní protahování a strečink (děti do 10 let nezvládnou rozumově potřebnou míru protažení) Síla – v tomto věku má podpůrný význam. Zvlášť není potřeba zaměřovat pozornost. Rozvíjí se sama při koordinačních cvičeních. Vytrvalost – v tomto období se rozvíjí v průběhu her. Nezaměřujeme pozornost na její rozvoj. NE: intervalové metody (velká psychická zátěž, vyčerpání účinných tréninkových metod v raném věku.
7
Sportovní trénink v období 11-15 let
Rychlostní schopnosti Kolem 12 – 13. roku je zaznamenán velký přirozený nárůst rychlostních a rychlostně silových schopností Po 14 – 15. roce se dispozice zvyšování rychlosti snižuje (maxima se dosahuje kolem 18 – 21. roku).
8
Sportovní trénink v období 11-15 let
Koordinační schopnosti Zpočátku tohoto období je stále vhodné období pro rozvoj. Kolem věku přichází útlum a možnosti výraznějšího zlepšení klesají. Všestranné pohybové zkušenosti jsou základem pro učení novým motorickým dovednostem v pozdějším věku
9
Sportovní trénink v období 11-15 let
Silové schopnosti Silová cvičení je možné zařazovat až po 12. roce ( při nástupu puberty). Vhodná: cvičení kondiční gymnastiky, úpolové hry, cvičení ve ztížených podmínkách, posilování s vlastním tělem i cvičení s malými činkami do 2kg. NE: větší zatěžování páteře, kyčlí, kolen
10
Sportovní trénink v období 11-15 let
Vytrvalostní schopnosti: Do 12. roku nezařazovat stimulaci anaerobně vytrvalostních schopností Lze stimulovat vytrvalostní schopnosti s aerobním základem s intenzitou do 175 tepů za minutu. Vhodné: sportovní hry, fartleky
12
Literatura: DOVALIL, J. a kol.Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002 Kolektiv autorů. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003 PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004 VOLFOVÁ, H., KOLOVSKÁ, I. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008 Internetové zdroje: -
13
Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.