Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloslav Veselý
1
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Restaurátorské a zdobné techniky Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_09 Název DUMu: Řezba Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva Předmět: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Ročník: 4 Autor: Bc. Václav Jakubčík Datum: 10. 01. 2013
2
Střední škola Oselce Řezba Řezbou zdobené bytové doplňky a nábytek najdeme již v nejstarších kulturách před naším letopočtem, právě tak jako v moderním interiéru. Technika řezby ani nástroje se během staletí téměř nezměnily. U nábytku rozlišujeme podle provedení tyto druhy řezby:
3
Střední škola Oselce Vrubořez = řezba do hloubky. Ornament je zařezán pod úroveň vnější plochy nábytku. Nejčastěji jsou to jednoduché vrypy půlkulatým dlátem, krátké a rovné. Mohou však být vedené i v dlouhé lince, několikrát vedle sebe, pak jde o tzv. kanely. Jindy může linka opisovat složitý ornament. Kanely mohou být řezány také dlátem s V průřezem.
4
Střední škola Oselce Vrubořez Z těchto jednoduchých vrypů mohou být složeny různé složitější obrazce (hvězdy, květy). Kromě nábytku se vrubořez uplatnil v tisku, byly jím řezány formy tiskařských stránek a obrázků. V perníkářství se touto technikou zhotovovaly formy na perník, pro domácnost se řezaly formy na máslo a tvaroh, v textilních manufakturách razidla na modrotisk apod.
5
Střední škola Oselce Plochý mělký reliéf Je poloplastická řezba mírně vystupující z plochy, tvořená pouze pro čelní pohled. Má pouze dva rozměry, výšku a šířku, perspektiva chybí. Zobrazovaný ornament je jakoby rozříznutý na dvě půlky. Přední vidíme, zadní ani netušíme. Motivem ornamentu jsou většinou rostliny, často však i figury zvířat, ptáků a lidí.
6
Střední škola Oselce Plastický reliéf Basreliéf je plastická řezba vystupující značně z plochy, neboť má tři rozměry – výšku, šířku i hloubku. Při pohledu z profilu a z čelného pohledu lze tušit i odvrácenou část ornamentu. Řezba je provedena se značnou perspektivní zkratkou, takže např. figurální basreliéf má velkou hloubku a několik prostorových plánů a znázorní i několik figur za sebou.
7
Střední škola Oselce Plastický reliéf Motivy basreliéfu jsou především figurální, doplněné motivy rostlinnými i geometrickými. Nezřídka znázorňuje architekturu, krajinu.
8
Střední škola Oselce Prostorová plastická řezba Sochařské dílo, provedené ve dřevě. Znázorněný motiv je pojednán ze všech stran, má tedy všechny tři rozměry. V nábytkářství se plastická řezba uplatňovala především v baroku, a to jako samostatný díl nábytku nebo konstrukční prvek např. nohy sekretářů. Motivy plastické řezby jsou většinou figurální.
9
Střední škola Oselce Prolamovaná řezba Je vlastně řezaná mřížka. Materiál je prořezán prostorově, takže tvoří mříž. Řezba je jemná, motiv je pojednán ze všech stran. V nábytkářství se prolamovaná řezba používá buď přímo jako mřížka (u výplní, vitrín), nebo jako zdobný prvek výplně, kdy je mřížka připevněna na plnou výplň, většinou barevně pojednanou.
10
Střední škola Oselce Prolamovaná řezba Motiv prolamovaných řezeb je většinou rostlinný, často však i figurální, málokdy je motivem architektura.
11
Střední škola Oselce Dřevoryt Je rytina do čelného, dobře vyhlazeného dřeva. Na nábytku se vyskytuje pouze v kombinaci s jinými technikami (vykládání gravírovaným kovem). Dřevoryt je tiskařská technika, předchůdce mědirytu a ocelorytu.
12
Střední škola Oselce Dřevořezba Je v podobě obrazových rámů i nedílnou součástí malířského umění. Na rámech najdeme všechny druhy dřevořezby. Provedení barokních a renesančních rámů určovali sami malíři - rám musel harmonovat nejen s obrazem, ale i s prostorem, do něhož byl obraz určen. Proto jsou staré rámy sochařsko- -řezbářským uměleckým dílem samy o sobě, i bez originálních obrazů.
13
Střední škola Oselce Dřevořezba Rámy se však nezhotovovaly pouze pro obrazy, ale také pro zrcadla. I tyto rámy jsou uměleckými díly. Všechny rámy byly řezány velmi čistě a jsou to velmi hodnotná díla i po stránce slohové. Nemalá část zachovaných řezbářských prací připadá na řezaná zábradlí schodišť a ostění paláců a kostelů. Dnes má značnou cenu i pouhý fragment některé z těchto řezeb.
14
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: MEDKOVÁ, Eva; BOHMANNOVÁ, Andrea. Starožitný nábytek. Praha: SNTL, 1985, ISBN ÚDRŽBA A OPRAVY. Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.