Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_13_02_18 Název materiálu FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ Jméno vyučujícího Tomáš Kubal Třída9.BPředmět Přírodopis Datum vytvoření 10.10. 2012

2 Cíle – umět určit vlastnosti nerostů, rozeznat nerosty podle vlastností Kompetence – k učení komunikativní

3

4 Fyzikálních vlastností využíváme k určování nerostů. Každý druh má své typické vlastnosti (např. tvrdost, optické vlastnosti). Využití : v technické praxi. (např. stavebnictví)

5 Vlastnosti nerostů 1.Hustota 2.Tvrdost 3.Štěpnost 4.Lom 5.Pevnost a soudržnost 6.Optické vlastnosti nerostů 7.Vlastnosti magnetické a elektrické

6 Vyjadřuje podíl hmotnosti látky (m) a jejího objemu (V). Značí se ρ = ró (z řecké abecedy) Hlavní jednotkou je kg/m³ V mineralogii se využívá g/cm³ Vztah ρ = m/V

7 Schopnost nerostu (t) odolávat mechanickému působení (např. vnikání cizích předmětů) Při určování nerostů zjišťujeme jejich tvrdost na desetičlenné stupnici tvrdosti – Mohsova stupnice tvrdosti (sestavená v roce 1820)

8 Nerosty jsou řazeny od nejměkčího t=1 po nejtvrdší t=10 1 – MASTEK6 – ŽIVEC (ORTOKLAS) 2 – SŮL KAMENNÁ7 – KŘEMEN 3 – KALCIT 8 – TOPAZ 4 – FLUORIT9 – KORUND 5 – APATIT10- DIAMANT

9 1 – nerost lze snadno rýpat nehtem 2 – nerost lze obtížně rýpat nehtem 3 – nerost lze rýpat mědí (hranou měděného plechu) 4 – nerost lze snadno rýpat nožem 5 – nerost lze obtížně rýpat nožem (tvrdost skla) 6 – nerost lze rýpat pilníkem na železo 7 – nerost lze obtížně rýpat pilníkem na železo 8 – 10 nerost nelze rýpat pilníkem na železo Nerosty 6 – 10 rýpou do skla

10 Schopnost nerostů oddělovat se při mechanickém působení (nožem, dlátem, kladívkem) podle rovných a lesklých ploch. Štěpnost může být: výborná (slída, sádrovec) velmi dobrá (kalcit, galenit, sůl kamenná) dobrá (fluorit) nedokonalá (křemen)

11 Po rozbití či rozlomení nerostu jsou-li plochy oddělených částí nerovné = LOM

12 Pevnost = schopnost nerostu odolávat tlaku, tahu nebo nárazu Soudržnost = schopnost stavebních částic nerostu zůstávat pohromadě Rozdělujeme na : a) Křehké – např. síra, křemen b) Jemné – např. tuha c) Tažné a kujné – např. kovy (při úderu mění tvar)

13 A) Propustnost světla Rozlišujeme: a) průhledné b) průsvitné c) neprůsvitné

14 B) Vryp a barva Jako vryp označujeme barvu prášku nerostu. Dělíme na: a) barevné b) zbarvené c) bezbarvé

15 Některé minerály vychylují mag. střelku kompasu např. magnetovec. Elektrický náboj získávají nerosty třením. např. křemen, sůl kamenná, topaz, živec tlakem nebo úderem – např. kalcit, fluorit, topaz, křemen – využití v piezoelektrických zapalovačích


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google