Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlois Havlíček
1
A1PRG - Programování - seminář Ing. Michal Heczkoheczko@fai.utb.cz Organizační informace 0 Verze 2009.03
2
Kontaktní informace Ing. Michal Heczko E-mail: heczko@fai.utb.czheczko@fai.utb.cz Telefon: +420 576 033 008 Kancelář: 218/U3 Konzultační hodiny: Pondělí 10:30 – 12:30
3
Organizační informace Seminář: 1 hodina týdně Laboratoř:3 hodiny týdně Způsob zakončení předmětu: Klasifikovaný zápočet
4
Požadavky k zápočtu Účast na seminářích a v laboratořích je POVINNÁ! Povolená neúčast: 2 neúčasti Další požadavky k zápočtu budou sděleny vyučujícími v laboratořích
5
Studijní materiály http://vyuka.fai.utb.cz http://vyuka.fai.utb.cz Nutná registrace Předmět Programování (Michal Heczko) v sekci Bakalářské studium Najdete zde: Podmínky pro získání zápočtu (všichni studenti) Prezentace a studijní materiály (všichni studenti) Rozhraní pro odevzdání úkolů (týká se pouze studentů, které vyučuji i na laboratořích!)
6
Studijní materiály KERNIGHAN Brian W., RITCHIE Dennis M. Programovací jazyk C. Brno: Computer Press, a.s. 2006. 286 s. ISBN 80-0897-X HEROUT Pavel. Učebnice jazyka C – 1. Díl. České Budějovice: Kopp. 2004. 280 s. ISBN 80-7232-220-6 HEROUT Pavel. Učebnice jazyka C – 2. Díl. České Budějovice: Kopp. 2004. 180 s. ISBN 80-7232-221-4 KADLEC Václav. Učíme se programovat v jazyce C. Brno: Computer Press, a.s. 2002. 280 s. ISBN 80-7226- 715-9
7
Studijní materiály Přehled jazyka C a knihoven [online]. FIT VUT Brno. http://www.fit.vutbr.cz/~martinek/clang/summary.html.cs http://www.fit.vutbr.cz/~martinek/clang/summary.html.cs Učíme se jazyk C [online]. Builder. http://www.builder.cz/serial3.html http://www.builder.cz/serial3.html C/C++ [online]. Linuxsoft. http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=370 http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=370 C++ Reference [online]. Cplusplus.com. http://www.cplusplus.com/reference http://www.cplusplus.com/reference
8
A1PRG - Programování - seminář Ing. Michal Heczkoheczko@fai.utb.cz Úvod do jazyka C 1 Verze 2009.03
9
Agenda Úvod do programování – základní pojmy Historický úvod Základní charakteristika jazyka Způsob zpracování programu Základní struktura programu Ukázka jednoduchého programu
10
Základní pojmy Algoritmus Postup vedoucí k řešení určitého úkolu Program Soustava příkazů vložených do počítače za účelem provedení určitého algoritmu Podprogram Dílčí program
11
Základní pojmy
12
Funkce Podprogram s návratovou hodnotou Procedura Podprogram bez návratové hodnoty Jazyk C dle původních norem procedury nepodporuje Programovací jazyk Forma zápisu jednotlivých příkazů Způsob komunikace programátora s počítačem
13
Základní pojmy Syntaxe Způsob zápisu Sémantika Význam jednotlivých konstrukcí
14
C × C++ × C# Jazyk C – označení jazyka C, který odpovídá zmíněným normám Jazyk C++ - rozšíření jazyka C o objektový model Jazyk C# - nejmladší jazyk, uvedla jej na trh společnost Microsoft, která jej využívá v technologii.NET Framework
15
Historický úvod 1969 – 73 – vývoj v laboratořích AT&T Vychází z jazyků BCPL a B 1978 – Brian W. Kernighan & Dennis M. Ritchie 1. standard jazyky C The C Programming Language K&R C 1988 – ANSI C rozšíření popisu o řadu knihovních funkci ve stejné době začíná vývoj jazyka C++
16
Historický úvod 1999 - rozšiřující standard ISO/IEC 9899:1999 (označován jako C99) Přebírá některé vlastnosti C++ Možnost kdekoliv deklarovat proměnné Nové datové typy 2007 – první návrh jazyka C1X Oprava bezpečnostních chyb, zvýšení kompatibility s jazykem C++
17
Základní charakteristika jazyka C Univerzální programovací jazyk nízké úrovně Není specializován na jednu oblast používání Není vázán na konkrétní počítač či operační systém C byl navržen a implementován pod operačními systémy UNIX a téměř celý UNIX je v C napsán Často efektivnější a rychlejší než jiné jazyky
18
Základní charakteristika jazyka C Velmi úsporné vyjadřování Strukturovaný Velký soubor operátorů Hlavní výhody: Snadné vytvoření překladače pro konkrétní počítač a konkrétní operační systém (velké rozšíření jazyka C) Velká efektivita kódu (téměř se vyrovná assembleru)
19
Způsob zpracování programu Zpracování programu lze shrnout do několika fází Cyklus zpracování programu probíhá u všech překladačů. U moderních vývojových prostředí je zautomatizován.
20
Způsob zpracování programu Editor: Vytváření a editace zdrojového souboru (*.c, *.cpp)
21
Způsob zpracování programu Preprocesor Součást překladače Předzpracovává (upravuje) zdrojový kód tak, aby měl překladač snadnější práci
22
Způsob zpracování programu Compiler (překladač) Přeloží zdrojový kód (upravený preprocesorem) do relativního (objektového) kódu počítače Výsledkem 2 soubory: Objektový kód (*.obj) a protokol se zprávou o chybách (*.lis)
23
Způsob zpracování programu Linker (sestavovací program) Přiřadí relativním adresám v objektovém kódu adresy absolutní Provede všechny odkazy na knihovní funkce (*.lib) Výsledkem spustitelný soubor (*.exe)
24
Způsob zpracování programu Debugger Ladící program Slouží pro ladění programu a odhalení chyb
25
IDE IDE (Integrated development environment) Integrované vývojové prostředí Zahrnuje celý cyklus vývoje aplikace Např. MS Visual Studio Dev C++
26
Ukázka programu
34
Chyby Chyba syntaxe Chybný zápis Překladač na chybu upozorní Chyba sémantiky Chybný význam programu Překladač na chybu neupozorní
35
Ukázka: chyba syntaxe
36
Ukázka: chyba sémantiky
37
A1PCJ-s 01. Úvod Děkuji za pozornost Ing. Michal Heczko heczko@fai.utb.cz 218/U3 Prezentace k dispozici na http://vyuka.fai.utb.czhttp://vyuka.fai.utb.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.