Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo v digitálním archivu školy
VY_32_INOVACE_CJ8_08 Sada DUM Český jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiálu Slovesa – poprázdninové opakování. Anotace Formou digitálního učebního materiálu si žák zopakuje učivo o slovesech z předešlého ročníku. Žák je motivován k procvičení tvořivými úkoly a básní. Autor Mgr. Iva Jakubcová Jazyk Datum vytvoření Očekávaný výstup Žák umí vyhledat slovesa v textu a je schopen popsat tento slovní druh. Dokáže vyjmenovat a určit kategorii osoby, čísla a času. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Sloves, mluvnické kategorie – osoba, číslo, čas, slovesný infinitiv, přísloví. Druh učebního materiálu Prezentace. Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
2
( poprázdninové opakování )
SLOVESA ( poprázdninové opakování )
3
Co vyjadřují slovesa? činnost ( běhat, mluvit) Vyjadřují děj:
stav ( čekat, těšit se) změnu stavu ( zrudnout, zestárnout ) Jsou vyjádřena tvarem jednoduchým – jedním slovesem ( zpívat, hrát si, smát se ), nebo tvarem složeným – dvěma nebo více slovesy ( bude pracovat, chci se učit, byl jsem).
4
Slovesa se časují, to znamená, že mění své tvary
Slovesa se časují, to znamená, že mění své tvary. (Tvary mají různá zakončení.) Tyto tvary vyjadřují např. : OSOBU 1. , 2. , 3. OS. ČÍSLO JEDNOTNÉ A MNOŽNÉ MINULÝ, PŘÍTOMNÝ, BUDOUCÍ ČAS
5
Tyto mluvnické kategorie nevyjadřuje slovesný tvar neurčitý = infinitiv ( zakončený –t)
Vytvoř slovesa k těmto podstatným jménům a dej je do infinitivu. krájení – krájet mlčení – mlčet zpívání – zpívat dělání – dělat hraní hrát čtení číst počítání počítat
6
Následující básničku přepiš do sešitu , ale všechna slovesa dej do infinitivu!
Olga Hejná – A je to! Nakoupeno, navařeno, zahuštěno, vyklopeno, zamícháno, posypáno, nakrájeno, nastrojeno, soleno a maštěno, do drobečku zbaštěno!
7
Správné řešení: Nakoupit, navařit, zahustit, vyklopit, zamíchat,
Olga Hejná – A je to! Nakoupit, navařit, zahustit, vyklopit, zamíchat, posypat, nakrájet, nastrojit, solit a mastit, do drobečku zbaštit! Zkus zarecitovat básničku také v 1. osobě č. jednotného a množného.
8
Zakroužkuj v každé řadě slovo, které do ní nepatří:
spánek, práce, myslet, nálada, mluvení letět, jít, utíkat, běhat, chůze, plavat být, slyšet, plýtvat, myslit, výskat, jíst nesu, pere, zpívám, jedu, vidím, maluju zpěv, tanec, úklid, uklidit, vaření, mytí
9
Kdo jinému sám do ní P_ _Á .
A nakonec úkol pro bystré hlavičky – vypátrej přísloví a najdi v něm všechna slovesa: Kdo jinému sám do ní P_ _Á . Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.
10
Prameny: Vlastní tvorba Z. Krausová – Česká jazyk pro 6. ročník ZŠ ( Fraus 2003 ) H. Muhlhauserová – Český jazyk a komunikace pro 4. ročník (2008)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.