Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/03.0007
2
GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ
3
Znaky gotického sochařství
Vertikalita Prohnutá osa těla (až esovitá) Odhmotnění postav Sochy nestojí volně v prostoru, jsou ,,přilepené“ k architektuře
4
Porta coeli (Brána nebeská)
Portál kostela cisterciaček v Předkláštěří u Tišnova 2. čtvrtina 13. století
5
Porta coeli (Brána nebeská)
6
Porta coeli (Brána nebeská)
7
Madona Plastika zobrazující Pannu Marii České gotické madony: Strakonická (konec 13. století) Sedící (kolem roku 1320) Z Konopiště (kolem 1380) Krumlovská (před rokem 1400) Brněnská (15. století)
8
Strakonická madona
9
Madona z Konopiště
10
Krumlovská madona
11
Brněnská madona
12
Mistr Michelské madony
Řezbář vyškolený ve Francii Působil v Brně (2. čtvrtina 14.století)
13
Mysticko-naturalistický proud
1. polovina 14. století Náměty z Kristových pašijí Usilující o silný, až drastický výraz
14
Na mystickém ,, stromu života“
Přemyslovský kříž V kostele sv. Ignáce Na mystickém ,, stromu života“
15
Parléřova huť Středisko českého gotického sochařství (konec třetí čtvrtiny 14. století) Díla: Pieta z kostela sv. Ignáce v Jihlavě (před rokem 1400) Sv. Mikuláš z Vyššího Brodu (4. čtvrtina 14. století) Kristus Trpitel (kolem roku 1400)
16
Pieta z kostela sv. Ignáce v Jihlavě
17
Krásný sloh Nepřirozenost a strojenost protáhlých, esovitě prohnutých postav s malou hlavou Nezájem o prostorové vztahy Zjemnění výrazu a snížení duchovního obsahu Dokonalot zpracování Hlavní představitelé: Mistr Krumlovské madony Mistr Toruňské madony
18
Pozdně gotický expresionalismus
Důraz na líčení duševních stavů Dynamické pojetí draperie Sochaři dávají přednost reliéfům Reliéfy: Oplakávání Krista ze Žebráku Oplakávání Krista ze Zvíkova Nejsvětější trojice z Českých Budějovic
19
Nejsvětější trojice z Českách Budějovic
20
Oplakávání Krista ze Zvíkova
21
Zdroje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.