Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDaniel Bařtipán
1
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry 24. 10. 2012 Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová
2
Úvod Zdravotnictví - zdravotní služby – patří mezi kategorii služeb, které mají zabezpečit poskytnutí zdravotní péče všem lidem, kteří je potřebují. Lidské zdroje jsou nejdůležitější součástí těchto služeb Ekonomika „pláče“, ale komunikace nevyžaduje nevyžaduje finanční náklady
3
Význam komunikace Komunikační dovednosti tvoří základ tzv. měkkých dovedností (soft skills) úmění naslouchat úmění zaujmout úmění spolupracovat úmění vysvětlit, prezentovat… Komunikace navázání vztahu řešit konflikty umět spolupracovat v týmu
4
Význam komunikace Pokud umí člověk dobře komunikovat, je většinou i dobrý týmový spolupracovník nebo vedoucí, umí řešit problémy efektivněji, řídit ostatní, ale i sám sebe. Pro úspěšnou komunikaci je potřebné se umět vžít do ostatních lidí a získat jejich důvěru (zvláště to platí ve zdravotnictví). Efektivní komunikace Komunikace za nějakým účelem Komunikace: pozitivní X negativní
5
Co se změnilo ve zdravotnictví k zlepšení komunikace s pacientem? Pozitiva návštěvy v nemocnici – více možností pobyt rodičů s dětmi při hospitalizaci větší informovanost pacienta o jeho nemoci, informované souhlasy objednávání pacientů i elektr., SMS… větší role pacienta při rozhodování práva pacientů
6
S čím se stále ve zdravotnictví v komunikaci potýkáme? Negativa nedostatek času na pacienta – nedostatek komunikace (špatná organizace práce, málo personálu, nezájem o pacienta…) přenos problémů zdravotníků na pacienta neprofesionální chování a jednání negativní klima mezi zdravotníky – přenos špatné nálady na pacienta, negace všeho nedobrá týmová spolupráce, chybí pochvala práce je nedostatečně ohodnocena zbytečná administrativa (opakované dotazování pacientů) nedodržení času objednání, dlouhé čekání - stres ….
7
Proč potřebujeme kontaktní sestru?
8
Proč ji potřebujeme? Co chybí pacientům i rodičům v komunikaci? Proč vznikla nadace Porozumění? Proč se organizují konference na toto téma? Jak tento stav napravit? Uvědomují si zdravotníci, že něco není v pořádku? Máme srovnání se zahraničím? Jak řešit?
9
Co od ní očekáváme? Kontaktní sestra: bude pacientům i rodičům dobrým průvodcem systémem poskytované zdravotní péče nebude provádět odborné výkony, ale zaměří se na efektivní komunikaci a edukaci pacientů i rodičů vytváří „komunikační most“ - prostředníka mezi jednotlivými zdravotníky – pacientem – rodiči- příbuznými dokáže naslouchat, poradit, povzbudit,… má ráda lidi, volí pozitivní přístup zná dobře systém organizace práce na pracovišti jedná a chová se profesionálně má výborné komunikační schopnosti ….
10
Kdo se jí může stát? zkušená sestra s několikaletou praxí? která má schopnost výborné komunikace a umí dobře navazovat kontakty a vztahy? speciálně vyškolená? např. certifikovaným kurzem ?.... Kde najde uplatnění? dětská oddělení nemocnic? edukační ambulance, edukační centra? i jinde? Co je nutné k realizaci? podpora vedení, zájem odhodit strach – navázat kvalitní partnerské vztahy (zdravotník – pacient – rodič) pozitivní přístup.
11
Mít rád lidi a milovat lidi, to je snad ten jediný recept na štěstí. AUTOR CITÁTU: Jan Werich Žít tady a teď - užít si života
12
12 Kontakty: e-mail: alena.smidova@mzcr.czalena.smidova@mzcr.cz tel: 224 972 355 Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.