Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 4/19 Sada: Světové dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Kultura po druhé světové válce PŘEDMĚT: dějepis – moderní poválečné dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: abstraktní expresionismus, minimalismus, pop-art, land-art, op-art, street-art, happening JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská

3 Opakování Které nové směry se objevují ve světovém umění první poloviny 20. století? Jak byly tyto směry přijímány v SSSR? Jak v nacistickém Německu? Vzpomeň si na slavné umělce tohoto období.

4 Abstraktní expresionismus
od druhé světové války do počátku 60. let abstraktní pojetí malby emoce a spontánnost jsou důležitější než rozum a technika zájem o podvědomí a sen malba prováděna nejen štětcem, ale i litím z plechovek, foukáním, zednickým náčiním, … New York – silná komunita umělců, které z Evropy vyhnal stalinismus a nacismus; Paříž O čem díla abstraktních expresionistů vypovídají? Na jaký meziválečný umělecký směr navazují?

5 Představitelé Jackson Pollock Mark Rothko Kazimir Malevič Karel Appel
Robert Motherwell Wols

6 Obr. 1, Kazimir Malevič: Supremus č. 58

7 Obr. 2, Karel Appel Obr. 3

8 Minimalismus 50. léta – sochařství, malířství, hudba, architektura, designe, film, literatura jednoduchá geometrická forma nezúčastněná prezentace odstranění všeho nepodstatného umožňuje divákovi vnímat opravdu důležité minimum barev, tvarů v sochařství volné instalace cílem není zobrazovat ani symbolizovat cokoliv reálného Proč se tendence k minimalismu objevují právě v 50. letech? Jaké pocity v divácích tato díla vyvolávají?

9 Představitelé Dan Flavin Donald Judd Richard Sera Carl Andre
Sol Lewitt

10 Obr. 5 Obr. 4

11 Pop-art popular art = masové, lidové umění
od pol. 50. let a zejména v 60. letech vliv populární hudby a reklamy, fotografie, filmu, komiksů směr nezávisle vznikl na dvou místech: v Londýně a v New Yorku (New Yersey) Do jaké míry je pop-art komerčním uměním?

12 Britská větev pop-artu
londýnská skupina Independent Group Richard Hamilton Eduard Paolozzi

13 Americký pop-art velké formáty zářivé/mdlé barvy
Andy Warhol (technika sítotisku) Jasper Johns Claes Oldenburg Roy Lichtenstein Tom Wesselman

14 Obr. 6

15 Obr. 7

16 Obr. 8 Obr. 9

17 Land-art vzniká v 60. letech v USA v opozici proti komerčnímu umění
původně umělecká díla tvořená na těžko dostupných místech, v přírodě nedotčené člověkem později i v parcích a na veřejných prostranstvích často monumentální díla, jednoduché formy Popřemýšlej nad uměleckým poselstvím děl na následujících snímcích.

18 Lucien den Arend (nar. 1943) – holandský sochař pracující ve Finsku
Obr. 10, úplněk

19 Obr. 11

20 Obr. 12

21 Obr. 13

22 Harry Schaffer (nar. 1963) – švýcarský architekt a sochař
Obr. 14, socha na Schoenthal-Schäffer

23 Derk den Boer (nar. 1954) – holandský umělec
Obr. 15

24 Magdalena Jetelová (nar. 1946) „Ateliérem je celý svět.“
Obr. 16

25 Obr. 17

26 Údolí Glencairn Obr. 18

27 Obr. 19

28 Obr. 20: Storm king wall

29 Obr. 21: Kráčející oblouk na vrcholu Benbrack, výška 4 m, rozpětí 7 m

30 Obr. 22

31 Caroline Laengerer – německá umělkyně
Obr. 24 Obr. 23

32 Kurt Fleckenstein Obr. 25 Obr. 26

33 Abgefertigt Obr. 27

34 Richard Long Obr. 28

35 Obr. 29

36 Obr. 30

37 Op-art optical art rozvíjí se koncem 50. a poč. 60. let
využití poznatků z geometrie, fyziognomie, optiky většinou černobílé obrazce a vzájemně se překrývající útvary – dojem pohybu a nestability využívá hry linií, světla a barev, aby na ploše vykouzlil dojem prostoru

38 Obr. 31: Optická iluze od maďarského umělce Victora Vasarely

39 Street-art jakékoli umění vytvářené na veřejných místech
graffiti, nálepky, mozaiky, video projekce, street instalace, …, tanec, … Obr. 32

40 Obr. 33

41 Obr. 34

42 Obr. 35

43 Diskutujte o tom, kde je hranice mezi vandalismem a street-artem
Diskutujte o tom, kde je hranice mezi vandalismem a street-artem? Patří graffiti do galerií? Zamysli se nad tím, zda (nebo v jakých případech) je možné umělce za jeho výtvarný projev soudit, pokutovat, věznit?

44 Happeningy použití netradičních divadelních, výtvarných nebo hudebních prvků se záměrem šokovat nebo provokovat diváky a vtahovat je do akce umění dotvářené až na místě a na základě reakcí účastníků uvědomění si vlastní existence poprvé v 60. letech v USA užívané metody blízké surrealismu Byl jsi někdy součástí happeningu? Co jsi při tom prožíval?

45 Literatura FOSTER, Hal. České moderní umění 1900–1960: Národní galerie v Praze, sbírka moderního umění, Veletržní palác. Praha: Národní galerie, 1995, 349 s. ISBN KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějiny 20. století: učebnice pro střední školy. 1. vyd. Praha: Práce, 1995, 191 s. ISBN X. PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1991, 300 s. ISBN VÁLKOVÁ, Veronika a Jan KUKLÍK. Dějepis 9 pro základní školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2009, 159 s. ISBN

46 Obrázky Obr. 1: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 2: Oxyman. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3: Wmpearl. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < > Obr. 4: Andrew Dunn. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 5: Florian Adler. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 6: Jack Mitchell. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 7: UA-Lora. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 8: Zwobot. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 9: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <

47 Obr. 10: Wikifrits. [cit. 2013-10-28]
Obr. 10: Wikifrits. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 11: Richardkiwi. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 12: Wikifrist. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 13: Wikifrist. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 14: Kamahele. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 15: Wutsje. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 16: Welt-der-Form. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 17: Pauline Eccles. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 18: Peter Edwards. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <

48 Obr. 19: Malcolm Morris. [cit. 2013-10-28]
Obr. 19: Malcolm Morris. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 20: David Sauvé. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 21: wrobison. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 22: Mike and Kirsty Grundy. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < > Obr. 23: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 24: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 25: Kurt Fleckenstein. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 26: Kurt Fleckenstein. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 27: Kurt Fleckenstein. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <

49 Obr. 28: Richard Webb. [cit. 2013-10-28]
Obr. 28: Richard Webb. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 29: Rept0n1x. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 30: Sebastian Vidovic. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 31: Váradi Zsolt. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 32: André Huppertz. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 33: IIIIIIIIII. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 34: Shawn Lipowski. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 35: Ajuk. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google