Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_1A8 Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
2
Historické souvislosti
1. světová válka (1914 – 1918) celosvětová chřipková epidemie socialistická revoluce v Rusku (1917) vznik nových států (Československo, Jugoslávie, SSSR) celosvětová hospodářská krize (30. léta) občanské války (Irsko, Španělsko, Čína) vzestup fašismu a nacismu(Itálie, Německo – 30. léta)
3
Kulturní a společenské souvislosti
postupné zlepšování postavení žen zvyšování gramotnosti denní tisk a knihy běžnou součástí domácností roste význam volného času nástup masové kultury rozvoj masových médií (tisk, rozhlas, film) radikalizace myšlení, opouštění tradičních hodnot
4
Druhy umění literatura (futurismus, civilismus, dadaismus, surrealismus) malířství (expresionismus, kubismus, surrealismus) sochařství (kubismus) architektura (funkcionalismus, kubismus) hudba (expresionismus) film
5
Umělecké směry KUBISMUS: -“rozbíjení“ reality na základní části,
vytváření nových souvislostí -malířství (Picasso, Braque) -literatura (Apollinaire, Cocteau) -architektura (Gočár)
6
FUTURISMUS: -zavrhuje vše přežité, propaguje
techniku, rychlost, dynamičnost -likviduje harmonii a konvence -literatura (teorie osvobozených slov - Marinetti, Chlebnikov)
7
EXPRESIONISMUS: -citové stavy a projevy
lidské psychiky -zoufalství, prázdnota, morbidita, bolest -malířství (Munch) -literatura (Benn, Becher)
8
DADAISMUS: -protest proti konvencím, vzpoura
-princip náhody, absurdita, využití nelogických souvislostí, nesmys- lu, mystifikace, provokace, šok -literatura (Tzara) -výtvarné umění (Ray, Arp, Ernst, Duchamp)
9
SURREALISMUS: -vliv psychoanalýzy, využití
podvědomí, inspirace ve snech, halucinacích, volný proud vědomí, fantazie -malířství (Dalí, Miró) -literatura (Breton, Éluard)
10
Pojetí umění skepse, rezignace rozpad starého světa a jeho hodnot
snaha šokovat, provokovat prvky absurdity existenciální problémy zcivilnění bourání dosavadních tabu formální i obsahové experimenty
11
Literární žánry poezie (nejrychleji reaguje na změny, odraz
doby - Apollinaire, Marinetti, Tzara, Breton, Éluard) próza (experimenty - Apollinaire, Breton, Kafka, Proust, Joyce, Woolfová) drama (Apollinaire, Marinetti)
12
Vybraní autoři a jejich díla
Kubismus, kubofuturismus: Gulillaume Apollinaire (Pásmo, Kaligramy, Alko- holy, Prsy Tiresiovy) Jean Cocteau Futurismus: Tommaso Filippo Marinetti (Osvobozená slova) Velemir Chlebnikov (Zakletí smíchem)
13
Dadaismus: Tristan Tzara (Kalendářní biograf abstraktního srdce) Man Ray (Optická báseň) Surrealismus: André Breton (Magnetická pole, Nadja) Paul Éluard (Veřejná růže)
14
Moderní próza Znaky: -ubývá dějovosti -proměny ve vnímání času
-prvky absurdity -využívání podtextu -prolínání několika významových rovin -experimentování s jazykem
15
Autoři: Marcel Proust (Hledání ztraceného času) James Joyce (Odysseus) Franz Kafka (Proces, Zámek, Amerika, Doupě, Proměna, V kárném táboře) Virginie Woolfová (Paní Dallowayová, Orlando)
16
Použitá literatura, další studium
Prokop, V. : Přehled světové literatury 20. století (O.K. – Soft Sokolov 2000)
17
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř
Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1A8 Jméno autora: Kamila Křížová Název práce: Moderní směry 1. poloviny 20. století Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: – 30 minut Vzdělávací cíl: seznámení s vývojovými tendencemi umění Pomůcky: počítač, dataprojektor Poznámka: dle potřeby výklad učitele, ukázky z dějin umění (např. Piojan) Inovace: využití didaktické techniky Datum: Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.