Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A – Svět a ekonomika II Číslo Šablony: VY_32_INOVACE_FG.8.02 Vytvořeno: 16.1. 2012

2 Svět a ekonomika II Zeměpis, 8.-9. ročník Mgr. Petr Hyšpler ZŠ Vysoké nad Jizerou, nám. Dr Kramáře 124 Klíčová slova: ekonomie, ekonomika, organizace, modely, trh, cena, plán. Anotace: Přiblížit žákům základní principy fungování ekonomiky.

3 Svět a ekonomika II

4 • HDP (hrubý domácí produkt) - celková peněžní hodnota zboží a služeb vytvořená za určité období (z pravidla jeden rok) na určitém území. Tento ukazatel se používá pro určení výkonnosti hospodářství států. V mezinárodních srovnáních se také používá HDP na obyvatele, jenž lépe vystihuje výkonnost hospodářství v poměru k počtu obyvatel jednotlivých států. Makroekonomické ukazatele

5 • HDP na jednoho obyvatele v roce 2008 dle: Mezinárodního měnového fondu • Dostupné online z: • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/GDP_PPP_Per_Capita_IMF_2008.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/GDP_PPP_Per_Capita_IMF_2008.png Makroekonomické ukazatele

6 • HNP (hrubí národní produkt) - je celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období občany daného státu a to jak na území tohoto státu, tak i mimo něj. • HNP v miliónech dolarů pro rok 2010 upraveno dle: Světové banky • Dostupné online z: • http://siteresources.worldbank.org/DATASTATISTICS/Resources/GNI.pdf http://siteresources.worldbank.org/DATASTATISTICS/Resources/GNI.pdf Makroekonomické ukazatele Pořadí států milióny dolarů 1. USA14 600 828 2. Čína5 700 018 3. Japonsko5 369 116 4. Německo3 537 180 5. Francie2 749 821 6. Velká Británie2 399 292 43. Česká republika188 269 202. Šalamounovi ostrovy552 203. Komory550

7 • Kupní síla - schopnost nakoupit určité zboží, služby. Pro popis rozdílů v cenách zboží mezi zeměmi se používají různé způsoby (parita kupní síly, Big Mac index, komparativní cenové hladiny atd.) • Tabulka komparativní cenové hladina pro leden 2012 nám ukazuje kolik peněz v českých korunách bychom potřebovali k nákupu stejného zboží v jiných vybraných státech. • Upraveno dle: Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj • Dostupné online z: • http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=CPL http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=CPL Makroekonomické ukazatele Stát cenová hladina v CZK Česká republika 100 USA 117 Slovensko 96 Polsko 73 Švýcarsko 218 Rakousko 141

8 • Dalšími ekonomickými ukazateli, které nám mohou pomoci odhadnout hospodářskou vyspělost a stabilitu jednotlivých států jsou: • Inflace - snížení kupní síly peněz. Příčin inflace může být celá řada. Například růst množství peněz v oběhu nebo zvýšení poptávky po zboží atd. Opakem inflace je deflace. • Saldo – nebo-li obchodní bilance, je rozdíl mezi exportem (vývozem) a importem (dovozem) Makroekonomické ukazatele

9 • Informační zdroje • Jeníček, V., Foltýn, J. Globální problémy a světová ekonomika. 1. vydání. Praha : C. H. Beck 2003. • Kolář, P., Veselá, M. Ekonomie a ekonomika. Praha: ASPI, a. s., 2006. • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/GDP_PPP_Per_Cap ita_IMF_2008.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/GDP_PPP_Per_Cap ita_IMF_2008.png • http://siteresources.worldbank.org/DATASTATISTICS/Resources/GNI.pdf http://siteresources.worldbank.org/DATASTATISTICS/Resources/GNI.pdf • http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=CPL http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=CPL Informační zdroje


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A."

Podobné prezentace


Reklamy Google