Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod smart electric drive + školení obsluhy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod smart electric drive + školení obsluhy"— Transkript prezentace:

1 Úvod smart electric drive + školení obsluhy
Technické oddělení Mercedes-Benz Česká republika Ing. Marek Syrovatský Marek SyrovatskýAbteilung Titel der Präsentation, CorpoS, Bold (10pt), Datum

2 Základní předpoklady K vysokonapěťovým komponentům se podle definice ECE R100 řadí všechny součásti, které jsou napájené vyšším napětím než 60 V DC(=) a/nebo 25 V AC(~) Marek Syrovatský Marek SyrovatskýAbteilung Titel der Präsentation, CorpoS, Bold (10pt), Datum

3 Vývoj smart electric drive
Fáze 3 Fáze 2 2009 – 2011 Fáze 1 2007/2008 Sériová produkce Metropolitní koncept Demo Fleet Londýn 100 vozidel na bázi BR 450 Výrobce Zytek/UK Akumulátor Zebra (sodium nickel chloride) Dojezd 115 km (NEFZ) Fleetová vozidla v leasingu na 4 roky 1.500 vozidel na bázi BR 451 Výrobce Daimler AG Partner pro pohon Zytek/UK Li-Ion akumulátor Tesla/USA Fleetová vozidla ve vybraných metropolích v leasingu na 4 roky vozidel do konce BR 451 Výrobce Daimler AG Akumulátory Li-Ion vlastní výroby Dojezd cca 160 km Vozidla pro všechny zákazníky na všech trzích smart Marek Syrovatský Marek SyrovatskýAbteilung Titel der Präsentation, CorpoS, Bold (10pt), Datum

4 Technické údaje smart ed (2.fáze)
Trh/Objem Specifikace Trh: ECE a USA/CAN, plný servis v době leasingu (4 roky / km) SoP 11/2009 SoD: 12/2009 Objem: vozidel během Ve vybraných metropolích Dojezd: 135 km (NEFZ), 82 mls (UDDS); reálně možné > 150 km Vmax: 100 km/h / 62 mph Hmotnost: GVW: kg coupé: DIN prázdné 890 kg; zatížení 230 kg cabrio: DIN prázdné 910 kg; zatížení 210 kg Provedení: SS elektromotor/převodovka/řídící elektronika v jednom modulu vzadu E-motor: PM motor, 20 kW trvale, 30 kW peak (2 min) Akumulátor: Li-Ion akumulátor 16,5 kWh s vodním chlaz. Řídící jednotka: S elektromotorem, DC/DC měničem, s vodním chlazením, integrováno na CAN-Bus Nabíječka aku: on-board 3 kW, 115V/230V, on-board 12 V pro nabíjení 12V palubní baterie Čas nabíjení 8h (0-100%SOC) 3,5h (20-80%SOC) HVAC HV-PTC přihřívač, AC elektrický kompresor, preconditioning Koncept vozidla Design / Varianty Design: jako současný model BR 451 Varianty: C/A 451 ev LHD a C 451 ev RHD Marek Syrovatský

5 Technické údaje smart ed (2.fáze)
Maximální rychlost 100 km/h Dojezd dle NEFZ 135 km Maximální výkon motoru 30 kW Maximální točivý moment 120 Nm Přípustná celková hmotnost 1120 kg Prázdná hmotnost dle DIN 890 kg/910 kg (Coupé/Cabriolet) Marek Syrovatský

6 Umístění HV komponent G5 HV akumulátor M5 Elektromotor N24/3
ŘJ vysokonapěťové nabíječky N116/1 ŘJ kompresoru klimatizace (EAC) N116/5 ŘJ rozváděče vysokého napětí (PDU) N145 ŘJ elektromotoru (EDCM) R23 HV PTC přihřívač X58/23 ŘJ elektrického vozidla Marek Syrovatský

7 Sériová výbava (EU-verze)
Základ: Passion line Obsah: stříbrný Tridion (zelené polepy boků), zdůraznění některých dílů zeleným lakováním, např. vnější zpětná zrcátka bodypanels v bílé barvě crystal white automatická klimatizace (včetně prachového a pylového filtru) 12-ti paprsková kola (15") s pneumatikami vpředu 155/60 R15; vzadu 175/55 R15 (design 1) lakované v zelené barvě elektrické stahování oken dvouramenný kožený volant a kožená hlavice volící páky roleta zavazadlového prostoru včetně sítě polykarbonátová plná střecha (coupé) EPS – elektrické řízení rádio smart entry line ukazatele na přístrojové desce (SOC=state of charge/stav nabití baterie a tok energie) vnější style paket Head-Thorax-Sidebag preconditioning během nabíjení Marek Syrovatský

8 Zvláštnosti Lithium-Iontových akumulátorů
Výhody + Vysoký poměr energie/hmotnost (ve srovnání s NiMH) + Prakticky žádný paměťový efekt + Žádný únik H2 při přebíjení Nevýhody - Cena SOC Nabíjecí výkon Teplota baterie Doba nabíjení 20-80 % 3 kW 25 °C 4 h 0-100 % 8 h -25 °C 10 h Marek Syrovatský

9 Zvláštnosti Lithium-Iontových akumulátorů
Provozní teplota Li-Ion akumulátoru leží mezi 20°C - 50°C. Proto je nutný separátní chladící/ohřívací okruh Hlídání provozní teploty akumulátoru přímo uvnitř akumulátoru pomocí teplotních čidel Doba nabíjení je závislá na stupni nabití akumulátoru (SOC) a jeho teplotě Samovybíjení Li-Ion akumulátoru se pohybuje okolo 1 % SOC za týden při 25°C teploty akumulátoru Byl-li akumulátor vybit na 0 % SOC a ponechán déle než jeden měsíc při teplotě 25 °C není již možné akumulátor znovu nabít Zákazník může jet až do 0 % SOC. Jestliže v tomto stavu vozidlo zůstane stát je možné po vypnutí/zapnutí zapalování jet v nouzovém režimu s redukovaným výkonem (2 min, max. 50 km/h), např. z nebezpečného místa Fyzický SOC lze načíst diagnostikou pohonu. Zobrazený SOC v přídavných ukazatelích se v krajních hodnotách liší o 3-5 % Napájení diagnostiky pohonného řetězce je zajištěno palubní 12 V baterií Řídící jednotka BMS řídí nabíjení a vybíjení vysokonapěťového akumulátoru Marek Syrovatský

10 Možnosti dobíjení 1) Běžná síť 115 V/230 V Mennekes-Schuko
Přehled zásuvek 2) Dobíjecí stojan Mennekes-Mennekes Zobrazení dobíjení Marek Syrovatský

11 Možnosti dobíjení Marek Syrovatský

12 Zvláštnosti v obsluze smart ed
Připojení dobíjecího kabelu Zobrazení dostupného výkonu Stupeň nabití akumulátoru Směr toku výkonu (vybíjení/nabíjení) Marek Syrovatský

13 Zvláštnosti smart electric drive
Nabíjení Nabíjení je indikováno: - kontrolkou ve sdruženém přístroji - LED kroužkem okolo dobíjecí zásuvky - oranžovou kontrolkou bezpečnostního vypínače na originálním nabíjecím kabelu - zobrazením klíčku oprávnění k jízdě ve sdruženém přístroji S vozidlem není možné jet Při nízké vnější teplotě se doba nabíjení prodlužuje Jízda Ve sdruženém přístroji je zobrazen dostupný výkonu motoru Při teplotě motoru nad 95 °C je výkon redukován Při teplotě vysokonapěťového akumulátoru > 55 °C nebo < 5 °C je výkon redukován Mezi 5 % a 2 % SOC je výkon postupně omezován až na 10 kW Ukazatel dostupného výkonu motoru se mění v závislosti na spotřebě energie vedlejších spotřebičů (HV PTC přihřívač, klima kompresor, atd.) Vysokonapěťový okruh Interlock Vyskytne-li se závada na vysokonapěťovém okruhu (HVIL) rozpojí se ochrana teprve po zastavení vozidla a vypnutí zapalování. Poté není možné s vozidlem dále jet. Nouzový režim Zákazník může jet až do 0 % zobrazeného SOC Od 5 % SOC zazní výstražný tón a ukazatel dostupného výkonu ve sdruženém přístroji začne blikat. Dosáhne-li 0 % SOC, zůstane vozidlo stát. Po vypnutí/zapnutí zapalování je možné s vozidlem poodjet po dobu 2 min max. 50 km/h Marek Syrovatský

14 Děkuji za pozornost Marek Syrovatský


Stáhnout ppt "Úvod smart electric drive + školení obsluhy"

Podobné prezentace


Reklamy Google