Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_451 Jméno autora: Mgr. Blanka Fajkisová Datum vytvoření: Třída: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Tematická oblast: Modernizace společnosti Průmyslová revoluce Druh učebního materiálu: prezentace
2
Popis a použití výukového materiálu
výklad nového učiva vyhledávání informací v dějepisných atlasech žák na konkrétních příkladech dokáže, jak se změnila společnost v důsledku průmyslové revoluce dle možností popíše změny sociální, ekonomické a politické, posoudí jejich negativa a pozitiva přemýšlí o vlivu průmyslové revoluce na životní prostředí a životní styl
3
POČÁTKY PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE V ČESKÝCH ZEMÍCH
4
přechod od ruční ke strojové výrobě
léta 19. století přechod od ruční ke strojové výrobě – budování první parostrojní železnice z Vídně do Brna 1845 – spojení Praha – Vídeň Obr. 1 Stavba Ivančického viaduktu na trati mezi Vídní a Brnem. Viadukt byl prvním celokovovým mostem v celém Rakousku.
5
Příjezd prvního vlaku z Vídně do Prahy 1845
Obr. 2 Obr. 3
6
První české lokomotivy
Obr. 4 První české lokomotivy Obr. 5
7
1841 – na Vltavě první paroloď Bohemia, spojovala Prahu a Drážďany
Karlínský přístav Obr. 6
8
Křižíkův regulátor obloukové lampy
František Křižík Obr. 7 Obr. 8 Křižíkův regulátor obloukové lampy
9
Elektrická dráha Františka Křižíka
Obr. 9
10
Obr. 10
11
Obr. 11
12
Sociální důsledky průmyslové revoluce
zemědělství je stále hlavním zdrojem obživy stěhování lidí z vesnic do měst vznik průmyslových oblastí (Liberec, Praha, Kladno, Vítkovice, Brno – dělnické kolonie) vznik nových společenských tříd dělnictva a buržoazie zvýšené sociální napětí => ničení strojů, stávky
13
Vítkovické železárny polovina 19. století
Obr. 12 Ostrava rafinérie 1895 Obr. 13
14
Kotlárna Vítkovice v roce 1911 Slévárna Obr. 14 Obr. 15
15
Obr. 16
16
Práce s dějepisným atlasem
Podle mapy porovnej hospodářské poměry v Evropě v 1. polovině 19. století. Která výrobní odvětví se v 1. polovině 19. století na našem území nejvíce rozvíjela? Podle mapy popiš rozvoj železnice na našem území.
17
Úkol pro dobrovolníky:
Zjisti informace o vzniku Vítkovických železáren.
18
Vznik Vítkovických železáren
V roce 1828 bylo rozhodnuto o výstavbě vysokých pecí ve Vítkovicích, které měly dodávat surové železo pro nově vybudovanou moderní pudlovnu ve Frýdlantě. Nakonec byla pudlovna v roce1830 otevřena ve Vítkovicích, surové železo muselo být dováženo z Frýdlantu. Postupně probíhala výstavba navazujících provozů, v roce 1831 už byla v provozu i válcovna, soustružna a zámečnická dílna. V roce 1835 se majitelem VŽ stalo Vítkovické horní a hutní těžířstvo, které ovládal bankéř Salomon Mayer Rothschild. V roce 1836 byla dostavěna první vysoká pec, jako první v tehdejším habsburském mocnářství vyráběla železo pomocí koksu. V roce 1843 pak VŽ měly v provozu již dvě vysoké pece. Jednou z nejvýznamnějších zakázek té doby byla dodávka kolejnic pro stavbu Rothschildovy Severní dráhy císaře Ferdinanda. Zcela nová vysoká pec tzv. skotská, byla postavena v roce V té době to byla největší vysoká pec v Rakousku-Uhersku. V období 1843 až 1873, kdy byly železárny majetkem Rothschildů, se počet pracovníků zvýšil desetinásobně z původního počtu 370 zaměstnanců. Pro své dělníky stavěly železárny domky a noclehárny, zřízen byl také nejdříve primitivní špitál, který byl v roce 1853 nahrazen závodní nemocnicí.
19
Obrazový materiál Obr. 1 CHALUPA, F. Ivancice Rail Bridge Construction.png. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 2 Příjezd prvního vlaku z Vídně do Prahy gif. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 3 Příjezd prvního vlaku z Vídně do Prahy 1845.gif. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 4 DEZIDOR. Parní lokomotiva v Lužné u Rakovníka (22).jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 5 PetrS. Lokomotiva kladno.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: <
20
Obr. 6 NĚMEC. Karlinsky pristav 1905-2. jpg. [online]
Obr. 6 NĚMEC. Karlinsky pristav jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 7 ŠECHTL, I. Krizik.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 8 Krizik Arc lamp.jpg. [online]. cca 1900 [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 9 HERČÍK, F. Krizik Electric Tram 1891 Hercik.png. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 10 ECKERT, J. Tram Prague Vinohrady 1897 Eckert.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 11 Tram Karlin Vysocany 1896.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: <
21
Obr. 12 Vítkovické železárny polovina 19 století. jpg. [online]. 19
Obr. 12 Vítkovické železárny polovina 19 století.jpg. [online]. 19. století [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 13 Ostrava rafinérie 1895.gif. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 14 BĚLOHLAV, J Vítkovice - kotlárna a mostárna.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 15 BĚLOHLAV, J Vítkovice - slévárna.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 16 Mariánské Hory - Jáma Ignát.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: <
22
Literatura a zdroje HLAVAČKA, M. Dějepis pro 8. ročník základní školy a 3. ročník osmiletého gymnázia vydání. Praha : SNP – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, s. ISBN MANDELOVÁ, H. a kol. Novověk II - Dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání, 4. nezměněný dotisk. Kartografie PRAHA, a. s., s. ISBN <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.