Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Filozofie Název učebního materiálu: Platón – nauka o duši, gnoseologie, politologie Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0308 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva osmiletého gymnázia Autor: Radka Strašilová Datum vytvoření: 20. 10. 2012 Datum ověření ve výuce: 29. 10. 2012 Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Student objasní na příkladu podobenství O vozkovi podstatu Platónova chápání duše a jejích funkcí; vysvětlí Platónovy základní politologické myšlenky, vystihne jeho přínos pro světovou filozofii. Metodické poznámky:Červeně jsou vyznačené otázky, na které by měli studenti sami hledat odpověď, tzn. je vhodné jim poskytnout prostor k přemýšlení. Otázky a úkoly z listu č. 4 plní studenti samostatně, je třeba jim připravit ukázku podobenství O vozkovi, ve vyučovací hodině je možné využít učebnici P. Šila a J. Karolové Člověk na cestě k moudrosti (viz Faidros, koloběh ústav).

3 Platón nauka o duši, gnoseologie, politologie

4 Nauka o duši a gnoseologie Viz Platón: Faidros Otázky a úkoly: 1.V jakém vztahu je duše k tělu? 2. Platón dělí duši na tři části – myšlení, vůli a žádostivost. Aplikuj na toto sdělení přirovnání o vozkovi a koních. 3.Jak člověk poznává?

5 Shrnutí: •tělo (sóma) a duše (séma) jsou odděleny •duše je nesmrtelná, do těla vstupuje pouze dočasně •duše se snaží o návrat do svého původního „bydliště“ (světa idejí), pomáhá jí k tomu rozum •duše rozumného člověka se po smrti vrací do světa idejí •duše nerozumného člověka dále setrvává (pokouší se o nápravu) v dalším smrtelném těle

6 •duše má tři části - myšlení (vozka) – sídlo v hlavě, vůli (dobrý kůň) – sídlo v hrudi, žádostivost (špatný kůň) – sídlo v podbřišku •myšlení – nesmrtelná část duše •poznání – vzpomínka na to, co duše vnímala v předchozích stavech (ve světě idejí) a vtěleních (anamnéza)

7 •Podle poznatelnosti svět rozděluje na: 1.svět viditelný (svět stínů) 2.svět idejí – přístupný jen čistému rozumu •smyslové poznání je nedokonalé, neobjektivní, zachycuje pomíjivé

8 Politologie •informace o této části nauky přináší Ústava – utopická představa ideálního státu TěloDušeCtnostStát hlavarozummoudrostvládci – učenci, filosofové hruď vůleodvahastrážci - ozbrojenci břichožádostivostuměřenostvýrobci – ostatní (spravedlnost)

9 •stát se dělí na tři stavy •soukromé vlastnictví je zakázáno •ženy a děti jsou společné (plození dětí řídí stát) – v Zákonech přehodnocuje! V čem je jeho představa nedokonalá? •podceňuje vlastnický pud (muže) •nebere v úvahu neoddělitelnost politické a hospodářské moci

10 •viz koloběh ústav (např. v učebnici P. Šila a J. Karolové Člověk na cestě k moudrosti) Nedořešený problém Platónovy filosofie: Jaká síla způsobuje, aby se ideje odrážely v látce? Význam: •zakladatel objektivního idealismu (soustřeďuje se na to, co je trvalé) •předchůdce moderní hlubinné psychologie •opírá se o něj i středověké křesťanství

11 Zdroje: Archiv autorky.


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google