Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
LODNÍ DOPRAVA
2
HISTORIE LODÍ První lodě se objevili před 8000 lety. Dělali se kánoe, jsou to vydlabané kmeny stromů V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění plachetnic.
3
HISTORIE LODÍ Plachetnice byly během 19. a 20. století nahrazeny parním strojem parníků. Kromě kanoí a plachetnic byli také ohromě velké zaoceánské lodě.
4
ZAOCEÁNSKÉ LODĚ Zaoceánské lodě jsou lodě, které jsou určeny k pravidelné přepravě osob na velké vzdálenosti. Pohybuje se na námořních trasách, které vedou napříč oceány. Zaoceánské lodě mohou přepravovat i náklad nebo poštovní zásilky.
5
ZAOCEÁNSKÉ LODĚ Nejvytíženější trasou bylo spojení mezi Evropou a Severní Amerikou, která vedla Severním Atlantikem. Tady byly nasazeny ty největší, nejrychlejší a nejmodernější zaoceánské lodě.
6
TRASA ZAOCEANSKÝCH LODÍ
Když chceme něco přepravit z České republiky do severní Ameriky lodě musí napřed plout po řece Labe přes Německo do Severního moře a ze Severního moře do Atlantického oceánu.
7
PRVNÍ ZAOCEÁNSKÁ LOĎ Titanic byla první zaoceánská loď. Byl 269,1 metrů dlouhý a 28,25 metrů široký. Byl určen pro převoz cestujících a pošty mezi Evropou a Severní Amerikou. O provoz lodě a o pohodlí cestujících se staralo 885 až 899 členů posádky.
8
ZTROZKOTÁNÍ TITANICU Titanic však ztroskotal již během své první plavby. 14. dubna 1912 ve 23:40 se parník srazil s ledovcem. Po necelých třech hodinách, nad ránem 15. dubna ve 02:20, klesl ke dnu. Zahynulo kolem cestujících a členů posádky.Příčinou vysokého počtu obětí byl zejména nedostatek záchranných člunů a špatná organizace záchranných prací.
9
DNEŠNÍ LODĚ Postupem času se stavěli další ohromné zaoceánské lodě. Ale v dnešní době se nestaví jen zaoceánské lodě, spíše menší lodě, plachetnice, karavely, čluny, kajaky, šlapadla a podobně.
10
PLACHETNICE Plachetnice je loď, která je poháněna silou větru. Je vybavena plachtami, připevněnými na stěžních a ráhnech. Plachetnice se staly možná prvními dopravními prostředky, které využívaly k pohybu jinou sílu, než sílu lidských či zvířecích svalů.
11
KARAVELY Karavela byla obchodní nebo válečná plachetnice , která se začala používat od poloviny 13. století ve Středomoří.
12
ČLUN Člun je plavidlo (loď) menší než většina lodí. Člunem se však nazývají i například malá nafukovací plavidla k plážové rekreaci. Člun se skládá z jedné, nebo více vztlakových struktur.
13
KAJAK Kajak je malé obvykle pádlem poháněné plavidlo původem ze severských oblastí. Eskymáci je používali k lovu a dopravě. K pohánění kajaku se používá oboustranné kajakářské pádlo.
14
ŠLAPADLA Šlapadlo je druh vodního plavidla, které je poháněno lidskou silou pomocí šlapadel . Přes převod je pak pomocí šlapání roztáčen lodní šroub, který uvádí plavidlo do pohybu.
15
VĚTŠÍ LODĚ Také tam byli i větší lodě jako je třeba parník.
16
PARNÍK Parník byla původně loď poháněná parním strojem, později i parní turbínou. Šroubové parníky byly pak ve velkém stavěny od 19. až do poloviny 20. století.
17
V JINÝCH ZEMÍCH V jiných zemích mají postavené domy těsně nad vodou ale potřebují se nějak přepravit z jednoho domu do druhého k tomu používají lodě zvané gondoly.
18
Toto je konec naší prezentace, ale věřím že se bude stavba lodí neustále zdokonalovat. DĚKUJEME ZA POZORNOST
19
Tereza Vašinová – 11 let Aneta Haitová – 12 let Třída 6
Tereza Vašinová – 11 let Aneta Haitová – 12 let Třída 6. A ZŠ a MŠ Tasovice Jihomoravský kraj
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.