Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
2
Proč měřit kognitivní funkce ?
Ověření vlivu nemoci na funkce denního života Ověření vlivu léčby na funkce denního života Kognitivní funkce mohou sdílet podobné okruhy, oblasti mozku
3
Postižení kognitivních funkcí a jejich reálný dopad
pozornost vydržet být koncentrován na práci, zpracování informací pracovní paměť udržení informací v centru pozornosti a mentální operace exekutivní funkce rozhodování, usuzování paměť (uchování) zapamatování, kam jsi dal nářadí minulý týden sémantická paměť najít slova, vyjádřit myšlenky (slovní plynulost) a pocity rychlost výkonu provedení úkolu rychle a přesně
4
Jak měříme a s kým porovnáváme ?
Srovnáváme s ověřenými normami psychologických testů (jaký percentil ?) Porovnáváme s kontrolním souborem (je významný rozdíl mezi soubory)
5
Co to je kognitivní deficit
každý 6 člověk má kognitivní deficit 13,5%
6
Co to je kognitivní deficit
pokles kognitivní výkonnosti o 0,5 -1 S.D.
7
Kognitivní deficit u schizofrenie a jeho komponenty (Keefe et al
lehký středně těžký těžký p. paměti p. pozornosti p. vizuálně-motor. dovedností p. vizuálně-motor. schopností p. řídících fcí p. řeči -0,5 až -1 s.o. -1,1 až 2 s.o. ≥-2,1 s.o.
8
Schizofrenie
9
85% pacientů se schizofrenií má postižené kognitivní funkce
10
Kognitivní deficit u pacientů s první epizodou schizofrenie (n=94)
průměrný deficit -1,53 Bilder et al., Am. J. Psych, 2000
11
Paměť a pracovní zařazení (oddálené vybavení)
(McGurk SR, Meltzer HY. Schizophr Res. 2000)
12
Exekutivní funkce a zaměstnání
(McGurk SR, Meltzer HY. Schizophr Res. 2000)
13
(Glahn et al., Amer. J. Med. Genetics Part B, 2007)
14
Efekt nácviku zlepšování při opakování stejného testu
u pacientů se schizofrenií jako u zdravých nutno s ním počítat při léčebné intervenci a odečíst jej či použít alternativní verze rozsah udáván velikostí efektu (effect size)
15
Velikost efektu (effect size - ES)
Cohenenovo d – 0,2 mírný efekt 52
16
Velikost efektu (effect size - ES)
Cohenenovo d – 0,5 střední efekt 55
17
Velikost efektu (effect size - ES)
Cohenenovo d – 0,8 velký efekt 58
18
Efekt nácviku: (ES) vizuálně-prostorové dovednosti 0,36 rychlost 0,35
učení 0,32 bdělost 0,27 kognitivní flexibilita 0,27 a abstrakce oddálené vybavení 0,20 verbální fluence 0,16 motorické dovednosti 0,15 pracovní paměť 0,12
19
Efekt nácviku vs vliv AP2
Efekt nácviku: (ES) 95%CI AP2 vigilance ,27 pracovní paměť ,12 0,17-0,39 učení ,32 rychlost ,35 kognitivní flexibilita ,27 a abstrakce verbální fluence ,16 0,28-0,46 visuospaciální dovednosti 0,36 motorické dovednosti ,15 0,18-0,56 oddálené vybavení ,20 0,27-0,47 (Woodward et al., 2003, 2005)
20
Poruchy nálady
22
(Schretlen et al., Biol. Psychiatry 2007)
23
(Schretlen et al., Biol. Psychiatry 2007)
25
Antilla et al., Psychol. Medicine 2007
26
(Glahn et al., Amer. J. Med. Genetics Part B, 2007)
27
Demence
28
(Driscoll et al., Ann Neurol 2006)
29
Souhrn
30
Instrukce k testovaní
31
Spolehlivost měření 1.
32
Spolehlivost měření 2.
33
Spolehlivost měření 3.
34
Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.