Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Prevence dětských dopravních úrazů
MUDr. Zuzana Zvadová RNDr. Stanislav Janoušek Státní zdravotní ústav
2
Dopravní úrazovost dětí v ČR
V oblasti dopravních nehod dětí zaujímá ČR v Evropě nepříznivé postavení – dopravní úrazovost dětí je v ČR zhruba dvojnásobně vyšší nežli v motoristicky vyspělých zemích jakými jsou např. Švédsko, Velké Británie, Nizozemí nebo Itálie. Dopravní úrazy jsou hlavní příčinou dětských úrazových úmrtí – v ČR je přibližně třetina dětských úmrtí způsobena dopravním úrazem. Téměř polovina úrazů u dětí do 15 let vzniká v souvislosti s pohybem v dopravním prostředí.
3
Rizika vyplývající ze specifických vývojových zvláštností
Dítě není adaptováno na požadavky dopravy – jeho fyzický ani psychický vývoj není ukončen. Vzhledem k výšce postavy nemá dostatečný rozhled a není za překážkou vidět! U dítěte lze prokázat zhoršenou prostorovou orientaci, rovněž integrace zrakových funkcí se teprve vyvíjí. Dítě není schopno odhadnout moment střetu ani rychlost přijíždějících vozidel. Reakční čas u dětí je prodloužený, takže pětileté dítě potřebuje dvojnásobek času dospělého.
4
Nejohroženější věková kategorie
V poslední době počet smrtelných nehod u dětí narůstá. Nejčastější obětí dopravních nehod se stávají děti-spolujezdci a děti chodci. Z hlediska incidence dopravních úrazů i jejich závažnosti jsou nejohroženější věkovou kategorií žáci mladšího školního věku. Procento dopravních úrazů je nejvyšší u dětí na počátku školní docházky – těmto dětem zároveň nejvíce hrozí i riziko smrtelného dopravního úrazu.
5
Smrtelné dopravní úrazy u dětí ČR za rok 2005 – v %
6
Procento dopravních úrazů v závislost na věku dítěte
7
Příčiny dopravních nehod dětí
Náhlé vstoupení do vozovky – zbrklé chování, následování vrstevníků, přecházení mezi auty Přecházení bez rozhlédnutí – špatný odhad rychlosti a vzdálenosti – značené přechody Hra dětí na vozovce nebo v její blízkosti Nízká četnost používání prvků pasivní bezpečnosti, tj. přileb, pásů a autosedaček Nerespektování pravidel silničního provozu při jízdě na kole, náhlé odbočení, jízda vedle sebe
8
Způsoby účinné prevence
K nejúčinnějším patří legislativní opatření týkající se silniční dopravy - používání prvků pasivní bezpečnosti,tj. bezpečnostních pásů v autech, přileb pro cyklisty do 18 let a autosedaček pro děti mladší 12 let a menší 150cm. Omezení rychlosti ve vymezených lokalitách. Snížení max. povolené rychlosti na 30 km/hod v blízkosti škol, hřišť, sportovišť a v obytných zónách. Úpravy dopravního prostředí - retardéry, ostrůvky na přechodech pro chodce, cyklistické stezky. Dopravní výchova pro děti i rodiče s cílem zlepšit znalosti a zvýšit efektivitu chování v rizikových dopravních situacích. Důraz je nutno klást na dodržování zásad bezpečného přecházení!
9
Zásady bezpečného přecházení
Vybrat bezpečné místo k přecházení. Zastavit se na kraji chodníku. Rozhlédnout se a naslouchat, zda nic nejede. Čekat na vhodný čas k bezpečnému přechodu. Znovu se rozhlédnout a rychle přejít. Bezpečně přecházet znamená po celou dobu přecházení sledovat dopravu, rozhlížet se a naslouchat! Důležité je respektovat zásadu vidět a být viděn.
10
Zásada vidět a být viděn
Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů. Téměř 1/3 nehod u dětí se odehrává ve dne za zhoršené viditelnosti. Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku – ve tmě svou účinnost ztrácejí. K nejčastěji užívaným barvám patří jasně žlutá, zelená a oranžová. Reflexní materiály zvyšují viditelnost za tmy. Světlo odrážejí na vzdálenost až 200 m. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a na více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré.
11
Dětské autosedačky Používání autosedaček snižuje riziko úmrtí dětského spolujezdce o více než 70 %. Náraz v rychlosti 50 km/hod je pro nepřipoutané dítě stejný jako pád z desetimetrové výšky. Dětské autosedačky nesmějí být nikdy instalovány na místech vybavených aktivním airbagem! Airbagy jsou konstruovány pro osoby vyšší než 150 cm. Dětská autosedačka je určena dětem do 150 cm. Vyšší dětí chrání bezpečnostní pás.
12
Bezpečný způsob přepravy dítěte
Přeprava dítěte v zádržném systému na zadním sedadle představuje nejbezpečnější způsob přepravy dítěte. U nejmenších dětí – minimálně do 1 roku věku - je nutné upevnit sedačku proti směru jízdy. V zádržném systému na předním sedadle. Děti od výšky 150 cm chrání účinně bezpečnostní pás. Ramenní je veden přes klíční kost a rameno,břišní přes kyčle. Bezpečnostní pásy jsou důležité i pro nastávající maminky. V případě nehody je riziko poškození plodu téměř trojnásobně nižší nežli u nepřipoutaných!
13
Cyklistické přilby Úrazy hlavy jsou u dětských cyklistů nejčastější příčinou úmrtí. Nošení přilby zabrání 85 % poranění hlavy a 88 % poranění mozku. Cyklista mladší 18 let je povinen použít při jízdě na kole cyklistickou přilbu! Při pádu z kola bývá nejčastěji zraněna právě hlava – 44 % případů! Cyklistické přilby užívá pravidelně přibližně 40 % dětí. Vyšší procento lze zaznamenat u dětí na počátku školní docházky. Cyklisté bez přilby podstupují téměř 20 x vyšší riziko smrti.
14
Používání cyklistické přilby při jízdě na kole u pražských školních dětí
15
Bezpečnostní pásy Pásy patří k nejvýznamnějším prvkům pasivní ochrany. Dle statistik nepřipoutaným osobám hrozí 6x vyšší riziko smrti. Pásy užívá kolem 60 % dětí. U dospělých lze zaznamenat velmi nízké procento poutání na zadních sedadlech. Přitom v ČR je povinnost poutat se na předních i zadních sedadlech – pokud jsou vybavena bezpečnostními pásy. Pásy významně přispívají k bezpečnosti cestující, zejména v případě čelní srážky, zadního nárazu či převrácení. V případě převrácení zabrání až 77 % usmrcení.
16
Používání bezpečnostních pásů při jízdě autem
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.