Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ
2
Podle způsobu přenosu výkonu: mechanické hydraulické (hydrodynamické)
Převodová ústrojí Převodovky Velmi široké spektrum konstrukčních provedení traktorových převodovek vyžaduje jejich rozdělení podle základních hledisek. Podle způsobu přenosu výkonu: mechanické hydraulické (hydrodynamické) kombinované (diferenciální hydrostatické) elektrické Podle změny převodového poměru: se stupňovitou změnou s plynulou změnou Podle způsobu řazení převodových stupňů: s manuálním řazením s poloautomatickým řazením s automatickým řazením
4
Převodová ústrojí Převodovky
5
Druhy převodovek s ozubenými koly převodovky s čelními ozubenými koly
Převodová ústrojí Převodovky Druhy převodovek s ozubenými koly převodovky s čelními ozubenými koly -bez synchronizace převodovky s čelními ozubenými koly, -se synchronizací převodovky planetové
6
Řazení přesunem ozubeného kola
Převodová ústrojí Převodovky Řazení přesunem ozubeného kola
7
Řazení zubovou spojkou
Převodová ústrojí Převodovky Řazení zubovou spojkou
8
Převodová ústrojí Převodovky Zubová spojka
9
Převodová ústrojí Převodovky Zubová spojka
10
Řazení synchronizační spojkou
Převodová ústrojí Převodovky Řazení synchronizační spojkou
11
Převodová ústrojí Převodovky Řazení synchronizační spojkou
12
Převodová ústrojí Převodovky Borg-Warner
13
Řazení synchronizační spojkou
Převodová ústrojí Převodovky Řazení synchronizační spojkou 1 2 3 4 5 Dvojitá synchronizace (VW) 1-ozubené kolo rychlostního stupně, 2-vnitřní synchronizační kroužek, 3-vnější prstenec, 4-vnější synchronizační kroužek, 5-synchronizační vložka s řadící objímkou
14
Převodová ústrojí Převodovky Dvojitá a trojitá synchronizace
15
Převodová ústrojí Převodovky 1-převodové kolo 2-unášecí ozubení
3-vnitřní prstenec 4-vnější prstenec 5-synchronizační kroužek 6-synchronizační jádro 7-synchronizační objímka 8-jistící prvky Převodová ústrojí Převodovky 1 2 3 4 5 6 7 Borg-Warner 8
16
Řazení lamelovou spojkou
Převodová ústrojí Převodovky Řazení lamelovou spojkou
17
Převodová ústrojí Převodovky
18
Převodová ústrojí Převodovky
1 2 3 4 5 6 7 Moderní traktorová převodovka Full Powershift 18/4 rychlostními stupni : 1-pohon od motoru, 2-pohon přední nápravy, 3-hlavní převodovka, 4-pojezdová spojka, 5-spojka pro pohon přední nápravy, 6-skupinová převodovka, 7-koncový převod
19
Převodová ústrojí Převodovky
20
Násobič točivého momentu – mezi spojkou a převodovkou
Převodová ústrojí Násobič točivého momentu – mezi spojkou a převodovkou Předlohové násobiče točivého momentu s čelním soukolím Planetové násobiče točivého momentu Zapínání třecích elementů je: - elektrohydraulické, - mechanickohydraulické - elektropneumatické
21
Násobič točivého momentu – dvoustupňový
Převodová ústrojí Násobič točivého momentu – dvoustupňový
22
Násobič točivého momentu
Převodová ústrojí Násobič točivého momentu 1-pásová brzda 2-korunové kolo 3-satelity 4-unašeč satelitů 5-lamely 6-píst 1 2 3 4 5 6
23
Násobič točivého momentu
Převodová ústrojí Násobič točivého momentu 1-Unašeč satelitů 2-satelit 3-centrální kolo 1 2 3
24
Diferenciální hydrostatická převodovka
Princip funkce CVT převodovky Jízda vzad Jízda vpřed a zrychlování Neutrál k p u
25
Diferenciální hydrostatická převodovka
26
Vario převodovka Rozdělení výkonu
Diferenciální hydrostatická převodovka Vario převodovka 25 % Výkon Mechanický přenos 75 % 75 % Hydrostatický přenos 25 % 0 km/h 12 km/h 38 km/h Rozdělení výkonu
27
Převodová ústrojí Převodovky
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Diferenciální hydrostatická převodovka ZF 3,5 Eccom s rozsahem pojezdových rychlostí 0 – 50 km.h-1 1-hnací hřídel, 2-slučovací planetové soukolí, 3-hydromotor, 4-hydrostatický převodník, 5-hydrogenerátor, 6-reverzační převod, 7-pohon přední nápravy, 8-výstupní hnaný hřídel, 9-pohon vývodového hřídele
28
Převodová ústrojí Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
29
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
1 2 3 6 4 5 7 6 stupňové provedení 7 stupňové provedení Převodovka DSG pro osobní automobily 1-tlakový filter, 2-olejový chladič, 3-mechanická převodovka, 4-dvoukotočová spojka, 5-lamelová spojka, 6-hydrogenerátor, 7-sací filter
30
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
31
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
32
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
33
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) – Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) – např. Škoda Octavia
34
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
1-Tlumič torzních kmitů 2-Dvojčinná spojka 3-Řídící elektronika s akčními členy 4-Převodovka 5-Výstup k pohonu přední nápravy 6-Rozdělovací převodovka 7-Výstup k pohonu zadní nápravy 1 2 3 4 5 6 7
35
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
36
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
37
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)
38
i > 1 převod dopomala, i < 1 převod dorychla
Převodový poměr Mění velikost přenášeného točivého momentu mezi spalovacím motorem a hnacími koly vozidla Velikost a počet převodových stupňů ovlivňuje: dynamické vlastnosti vozidla ekonomiku provozu vozidla využití výkonu motoru i > 1 převod dopomala, i < 1 převod dorychla
39
Blokové schéma přenosu točivého momentu
Základní převodový poměr i0 označuje celkový převod při nejmenším zařazeném převodu. Je to převod, při němž vozidlo jede nejčastěji.
40
Převodový poměr Výpočet pojezdové rychlosti:
41
Změna převodového poměru
Převodový poměr Měnitelný (převodovky, hydraulické mechanizmy) Stálý (rozvodovka, koncový převod, pohon přední nápravy) Změna převodového poměru stupňovitě (synchronizační, lamelovou nebo zubovou spojkou, přesunem ozubeného kola) plynule (změnou geometrického objemu, změnou vzdálenosti řemenice)
42
Převodové poměry Převodový stupeň Osobní automobily Nákladní
Autobusy 10 3 až 4 10 až 14 6 až 8 Rychloběh 0,7 až 1 0,84 až 1 0,9 až 1,1
44
Způsoby uložení ozubených kol
a b c volně uložené ozubené kolo suvně uložené ozubené kolo pevně spojené s hřídelí
46
Převodová ústrojí Schéma převodovky
47
Převodová ústrojí Účinnost převodů Energie obsažená v palivu 42 %
97 % Výkon přenášený přes vývodový hřídel Mechanické ztráty 8 % Ztráty prokluzem 15 % Ztráty na překonání valivého odporu 11 % Užitečný (tahový výkon) 76 % Mechanické ztráty 3 % Chlazení 30 % Výfukové plyny 28 % 42 % Využitá energie pro pohon traktoru Výkon přenášený přes hnací kola Účinnost převodů
48
Převodová ústrojí Účinnost převodů
Část výkonu přenášena od motoru na pojezdové ústrojí se zmaří v převodovém ústrojí, tj. v ozubených soukolí a ložiskách. Zmařená energie se převede v převážné míře na teplo, vzniklé třením v zubech ozubených kol, v ložiskách a těsněním, vířením oleje a vzduchu ve skříních převodů. Množství zmařené energie závisí na jakosti a přesnosti opracování stykových ploch, na druhu ozubení a ložisek, na způsobu mazaní a vlastnostech maziva, na velikosti přenášeného zatížení. Označíme-li výkon na hnacích kolech traktoru Ph, je možno mechanickou účinnost Mechanickou účinnost můžeme obecně vyjádřit vztahem: Mechanickou účinnost ovlivňuje počet párů ozubených kol, které jsou v záběru m – párů čelních kol, n – párů kuželových kol a p – uložení hřídelů přenášejících výkon od motoru k hnacím kolům. Účinnost soukolí s čelními koly bývá podle provedení minimálně ηčk = 0,98, soukolí s kuželovými koly ηkk = 0,97 a uložení hřídelů ηl = 0,995 (Semetko). Obvykle se mechanická účinnost kolového traktoru pohybuje v rozmezí:
49
Hnací charakteristika
Převodová ústrojí Hnací charakteristika
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.