Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJozef Bláha
1
Obchodování s emisemi skleníkových plynů v České republice – aktuální situace a výhled do budoucna Odbor změny klimatu Jaroslav Suchý Skalský Dvůr, 13. 10. 2005 Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65 Praha 10, 100 10 Tel:+420 267 122 360 Fax:+420 267 126 360 Email: Jaroslav_Suchy@env.cz
2
Obchodování s emisemi Ekonomický nástroj snižování emisí za využití trhu s emisními právy či emisními jednotkami
3
Jak napomůže trh? Obchodovatelná práva (povolenky) budou mít cenu, která vznikne na trhu Firmy budou srovnávat mezní náklady na snížení znečištění a cenu povolenky •Povolenka dražší než náklady na snížení – vyplatí se snížit emise nad požadovaný rámec – výnos z prodeje ušetřených povolenek pokryje náklady na snížení a přinese navíc zisk •Povolenka levnější než náklady – vyplatí se nakoupit a nesnižovat
4
Možnosti obchodování s emisemi skleníkových plynů v České republice Systém definovaný Kjótským protokolem (ČR signatářem) obchodování s povolenkami na úrovni podniků v rámci EU – EU ETS + kombinace obojího díky tzv. „linking directive“ – 2004/101/ES
5
Jak je na tom Česká republika ? Aktivní v obou systémech
6
Základní rozdíly mezi systémy Kjótské „flexmex“ •Definovány Protokolem •Obchod na úrovni států (signatářů Protokolu) •Zapojení dobrovolné •JI a IET od roku 2008 •Doplňkem domácích opatření EU ETS •Definováno směrnicí (2003/87/ES) •Obchod na úrovni znečišťovatelů (podniků) •Zapojení povinné (EU 25) •EU ETS od roku 2005 •Součást domácích opatření (na úrovni EU), ale… (linking directive)
7
EU ETS
9
EU ETS – úvod: Systém definován směrnicí - 2003/87/EC První obchodovací období tříleté (2005-2007) •Pouze vybrané sektory •Pouze oxid uhličitý (CO 2 ) •Nižší pokuta Zjednodušený přístup v 1. období ≠ nejede se doopravdy! Druhé období kopíruje pětileté kontrolní období Kjótského protokolu (2008 – 2012) Revize směrnice plánována – bude otevřeno diskusi – očekává se rozšíření na další sektory a další skleníkové plyny (kdy?)
10
Koho se systém týká? (I.) Energetika •Tepelný příkon nad 20MW •Rafinerie •Koksovací pece Výroba a zpracování kovů •Pražení nebo slinování kovové rudy •Výroba surového železa nebo oceli o kapacitě > 2,5t/hod
11
Koho se systém týká? (II.) Zpracování nerostů •Výroba cementového slínku v rot. pecích o výrobní kapacitě větší než 500t/den nebo na výrobu vápna v rot. pecích o výrobní kapacitě větší než 50t/den nebo v jiných pecích o výrobní kapacitě větších než 50t/den •Výroba skla/skleněných vláken o kapacitě tavení nad 20t/den •Výroba keramických výrobků vypalováním, zejména krytinových tašek, cihel, žáruvzdorných tvárnic, obkládaček, kameniny nebo porcelánu, o výrobní kapacitě větší než 75t/ den anebo o kapacitě pecí větší než 4 m3 a s hustotou vsázky nad 300 kg/m3
12
Koho se systém týká? (III.) Ostatní aktivity •Výroba buničiny ze dřeva nebo jiných vláknitých materiálů •Výroba papíru nebo lepenky o výrobní kapacitě větší než 20t/den
13
EU ETS – základní pilíře: Povolení (permit): administrativní povolení, které musí mít každý provozovatel zařízení v systému – definuje jeho práva a povinnosti, je pevně svázáno s konkrétním zařízením Povolenka (allowance): právo vypustit tunu CO 2 do ovzduší – je volně převoditelná (obchodovatelná) v rámci EU-25 Zjišťování a vykazování emisí: sjednocena metodika – tuna CO 2 bude mít konkrétní ekonomickou hodnotu, průkazný a jednotný monitoring zásadní pro důvěryhodnost systému
14
Jak systém funguje? (I) Zařízení spadající do systému obchodování musí mít povolení – jeho součástí je i tzv. monitorovací plán (popis jak hodlá provozovatel monitorovat emise skleníkových plynů ze zařízení) Provozovatelé obdrží před zahájením obchodovacího období povolenky (na celé období) – Národní alokační plán 1 povolenka = 1 tuna emisí Provozovatel monitoruje emise, je povinen si roční výkaz emisí nechat nezávisle ověřit a předložit ho MŽP
15
Jak systém funguje? (II) Provozovatel je k určitému datu povinen vyřadit povolenky odpovídající jeho emisím x jinak sankce (pokuta) •Pokuta v prvním období (3 roky) 40 EUR/tuna CO 2 •Pokuta v druhém období (5 let) 100 EUR/tuna CO 2 •Nezbavuje podnik povinnosti dokoupit chybějící povolenky v dalším období ! V průběhu roku lze povolenky volně prodávat/nakupovat v rámci EU (volná převoditelnost) Klíčová je cena povolenky – motivační prvek systému
20
Jaká je aktuální situace v ČR? Někdy napjatá (často), někdy uvolněná (málokdy), hlavně ale ještě není vyhráno ČAS!
21
Legislativa
22
Vyšla ve Sbírce zákonů 31.12.2004 (částka 235) Účinnost dnem vyhlášení Je transpozicí směrnice 2003/87/EC Klíčová je povinnost zažádat o povolení k vypouštění emisí skleníkových plynů (do 6 týdnů) Definuje obecný rámec (nikoliv příděly povolenek)
23
Národní alokační plán - NAP
24
Národní alokační plán •Naplňuje systém povolenkami (pravidelně) •Kritéria pro jeho přípravu definuje směrnice (resp. zákon) Projednávání – dlouhý, bolestivý proces schvalování a diskusí Výsledkem všech jednání …
25
97,6 milionu / rok
26
Národní alokační plán Proveden propočet alokace na jednotlivá zařízení – dle metodiky NAP (historické emise/úprava referenčních emisí/bonusy/systémové služby) Řada změn (historická data, podniky vyřazeny/zařazeny) – propočet bude třeba udělat celý znovu Některé sektory problematické
27
NAP v číslech – podíl sektorů Procentuální zastoupení na celkových emisích Počet zařízení v systému Veřejná energetika 66,59% 140 Podniková energetika 3,53% 137 Rafinérie 1,10% 4 Chemická výroba 5,28% 17 Koks 0,26% 2 Výroba a zpracování kovů 16,22% 19 Cement 2,95% 6 Vápno 1,34% 5 Sklo 0,84% 22 Keramika 0,78% 76 Celulóza 0,19% 2 Papír a lepenka 0,91% 16 Celkem 446
28
Emise 20 nejvýznamnějších zařízení
29
Emise 20 nejvýznamnějších společností
30
Rozdělení emisí dle velikosti zařízení
31
Registry
32
Techničtější záležitost – databázový systém evidence držení a převodu povolenek - zajišťují „fyzické“ fungování obchodování •Každý držitel povolenky bude mít účet (podobné bance nebo Středisku cenných papírů) – pozor – povolenka není cenný papír! •Převody povolenek (obchod) – převody mezi účty •Každý převod musí projít centrálním účtovacím (převodním) místem – tzv. European Transaction Log (provozuje Evropská komise) •Náročné na techniku a software (objemy dat), bezpečnost, internetové rozhraní Provozovatelem registru byl stanoven Operátor trhu s elektřinou a.s. (dáno přímo zákonem)
33
Registry
34
Smlouva MŽP – OTE o provozování registru
35
Registry
36
Kdy se ČR zapojí do obchodování? Základní podmínky pro obchodování podniky: •LegislativaANO •Platné povolení (žádost posouzení vydání rozhodnutí)ANO i NE (někteří) •Rozhodnutí o výši alokace (NAP)ANO - nařízení vlády z 29. 7. 2005 •Registry v provozuZÍTRA nebo i DNES???
37
Systém obchodování - závěrem ? v ČR stále dost zařízení, které s námi nekomunikují … bude „vyčištěno“ X Hrozí pokuty ČIŽP
42
Kontakty Jaroslav Suchý (odbor změny klimatu) Tel:+420 267 122 360 Fax:+420 267 126 360 Email: Jaroslav_Suchy@env.cz Nebo také: emission.trading@env.cz www.env.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.