Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilProkop Kraus
1
Využitelnost Facebooku pro styk s veřejností a marketing Ing. Martin Adámek Katedra informačních technologií Fakulta Informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové Zlín duben 2010
2
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 2 Úvod Primární účel sociálních sítí –nezávažná společenská komunikace, udržení kontaktu –zájmová fóra: sdílení zkušeností, odborná diskuze, dotazy a odpovědi Výhody FB pro uživatele (důvody obliby) –oproti jiným: skuteční lidé znající se z R života, skutečná jména –oproti Spolužákům: sdružení komunikace se všemi na jedno místo Zajímavost FB pro komerční činnost –oblíbenost u uživatelů –placená reklama není jednostranná podpora „virálu“ (sdílení, „olikování“) –pěstování loajality (členství a fanouškovství) –oslovení zákazníků a rychlá zpětná vazba (komentáře) –stránky (FB pages, veřejné profily) vs. skupiny (groups)...
3
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 3 Skupiny (groups) uživatel se stává členem (member) málo možností => přechod od skupin ke stránkám –ČT24, Náchodský swing příspěvky se nezobrazují v newsfeedech na home stránkách uživatelů ! –lze oslovovat pouze FB poštou (message -> inbox) přímější, ale obtěžující + zneužívání ke spamu přejmenovatelnost (zneužitelná) využitelné pro vyjádření názoru či postoje –z MRKTG max. pro neoficiální fanklub značky –neoficiální => duplicity (7 skupin pro UHK, UHK FIM, UHK PdF) pro oficiální prezentaci firmy/organizace na FB vhodnější stránka...
4
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 4 Stránky (pages) uživatel se stává fanouškem (fan) od r. 2009 podoba téměř jako osobní profily –ale jednostranné přidání fanouška (ne oboustranné přátelství) stránka = „veřejný profil“ příspěvky na zdi se zobrazují fanouškům na Home stránkách –předávání informací (oboustranně přínosné)
5
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 5 Stránky (pages) projev loajality (stejně jako u skupin) nelze přejmenovat –nevýhoda pro provozovatele, jistota pro uživatele vhodné pro oficiální prezentaci firmy/organizace –ale užívají i fankluby, vč. čistě FB stránek bez činnosti mimo FB
6
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 6 Stránky místo RSS či e-mailu zobrazování příspěvků na home stránkách uživatelů => náhrada RSS kanálů –uživatel vidí novinky ode všech na jednom místě lineárně, netříděné (ale odkaz na stránku zdroje se všemi informacemi) –navíc snadná rychlá ZV => dobré pro PR diskuze, podněty a náměty, postřehy, názory FB stránka může importovat 1 RSS kanál vyšší efektivita provozu (ne zadávání všeho dvakrát) snadná úvodní implementace (bez zásahu do webu či metod firmy) FB i komplementem RSS, ne jen substitutem ! náhrada e-mailových newsletterů –méně obtěžující (účel FB ≠ účel e-mailu) častější novinky => i stručnější novinky, pružnější, aktuálnější např. FB: 1 novinka/(tý)den; e-mail: 1 soupis novinek/ týden či měsíc
7
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 7 Konkrétní příklady využívání FB Firmy a organizace síť knihkupectví, síť multikin: info o novinkách, slevových akcích, návštěvnosti, premiérách,... regionální knihkupectví: jen kontakt se zákazníky, loajalita psí cvičiště: sníh=>zrušení výcviku, či obtížný příjezd lyžařské středisko: počasí, stav sněhu, plánované akce dětský tábor a kroužek: import RSS z webu, zajímavé ale nedůležité odkazy
8
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 8 Konkrétní příklady využívání FB Elektronické magazíny –info o nových článcích – titulek, náhled, perex, odkaz (Technet, CE4you) uživatel má z FB „startovní stránku“, vidí vše nové, co ho může zajímat –využití přímo FB jako prostoru (reportáže Trabantem napříč Afrikou) ne programování; snadné mobilní vkládání; doručení fanouškům až do Home Český rozhlas a Česká televize –info o tématu příštího dílu oblíbeného pořadu Události komentáře; ČT24; ČT; Hydepark; dříve Prizma –příp. odkaz na plno-textový článek s fotografiemi (=> ~elektronický magazín) ČT24, ČRo1 Radiožurnál, ČRo Leonardo –někdy Události komentáře –Hydepark používá pro zadávání dotazů a zpětnou vazbu
9
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 9 Konkrétní příklady využívání FB Anketa ČT24 – co si fanoušci na FB stránce přejí? reagovalo 22 různých uživatelů 10 uživatelů: info co konkrétně bude vysíláno (1 u.: výslovně ne) 8 uživatelů: stručné aktuální zpravodajství, info o mimořádnostech (FB coby zpravodajský kanál) –4: „netapetovat“ FB, zpravodajství je jinde na internetu –2: chtějí pravidelně, průběžně, vícekrát denně (...) Anketa rockové skupiny (využitelné: vhodná předkapela?) Horkýže slíže: jakého dalšího SK interpreta/kapelu fanoušci poslouchají? první hodina 30 minut: 45 komentářů; za 5 dnů celkem 72 komentářů Náhrada webu rocková skupina Komunální odpad – rozchod s manažerem –manažer na webu: skupina končí, výprodej CD –hudebníci na FB: skupina pokračuje, jen přišla o doménu a název informováno 1500 FB fanoušků během týdne nárust počtu na 2000
10
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 10 Zneužitelnost přejmenování skupiny z „(...) vyhraje každý týden IPHONE!“ na „Mladí lidé volí Jiřího Paroubka!“ (leden 2010) na internetu nabízeny k prodeji „nesmyslné“ české skupiny/stránky s uživateli –distribuční kanál pro spam na FB –i přes 29’700 fanoušků jedné české stránky „Začínám panikařit, když mi někdo řekne: "Potřebuju s tebou mluvit! "“
11
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 11 Placená reklama dle nabídky konkrétní české firmy –produkty: skyscraper 160x600 událost na homepage –lze komentovat video na homepage –lze komentovat a sdílet cena za 1000 zobrazení (ne za kliknutí) –cílení: lze dle pohlaví a věku nelze dle členství ve skupinách, dle zájmů apod.
12
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 12 Závěr Pro organizace různé velikosti i různého zaměření jsou vhodné fanouškovské stránky –mohou nahradit nebo doplnit RSS nebo e-mailové newslettery –poskytují ZV, umožňují diskuzi, podporují virál –mohou nahradit jednoduchý web menší organizace Virální marketing podporován i existencí neoficiálních skupin a placenou reklamou Skupiny a stránky jsou zneužívány –s příjemci reklamních zpráv je obchodováno
13
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využitelnost FB pro PR a MRKTG 13 www.adamek.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.