Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA"— Transkript prezentace:

1 TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
ČÁST ŽIVOTNOST A EKONOMIKA Doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D. České Budějovice

2 Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch
Dipl. Ing. Zsolt BOROS České Budějovice

3 Cíle Návrh konstrukce vozovky pro projekt PPP
podmínkou je návrh vozovky dle místní návrhové metodiky - jiný není povolen při porovnání konkrétního zadání pro návrh vozovek podle různých návrhových metodik některých evropských zemí docházíme k odlišným výsledkům různé hodnoty dostáváme i v případě podobných klimatických podmínek a zatížení vozovky z hlediska modelů a použitých analytických výpočtových metod však platí, že není mezi návrhovými metodikami podstatný rozdíl Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch

4 Simulace podmínek v konstrukci vozovky
Všeobecně APT – Accelerated Pavement Testing (zrychlené zatěžování vozovky) ALT – Accelerated Load Testing (zrychlené testování dle zatížení) AST – Accelerated Scale Testing (zrychlené zkoušení zatěžovacích stavů) RLT – Real-time Load Testing (sledování zatížení v reálném čase) správná v interakcii s konštrukciou vozovky ako vrstvy. Potom mohou následovat funkční zkoušky v laboratoři Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch

5 Závěry pro přesnější analýzu je nevyhnutelné systematické měření klimatických okrajových podmínek a deformačních vlastností vrstev konstrukce vozovky při reálném zatížení předpokládáme, že nestačí sledovat změnu vlastností materiálů v laboratorních podmínkách, je důležité skutečné namáhání sledovaného materiálu, sledování vrstvy v konstrukci a její interakce s konstrukcí Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch

6 Závěry materiály se mění během životnosti
při porovnání konkrétního zadání pro návrh vozovek podle návrhových metodik některých evropských zemí jsou výsledky velmi odlišné očekávané výsledky práce mají přispět k optimalizaci nákladů životního cyklu - Life Cycle Cost Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch

7 PRODLOUŽENÍ ŽIVOTNOSTI ASFALTOVÝCH VRSTEV VYZTUŽENÍM VLÁKNY
Clifford N. MacDonald Kamil E. Kaloush, Ph.D.,P.E Tracy H. Lang Ing. Jiří Zedníček KP Biligiri České Budějovice

8 Cíle Vyztužený asfaltový beton
zvýšená pevnost, houževnatost a životnost pevná a chemicky inertní vlákna FRAC nabízí trojrozměrné - izotropické vyztužení vlákna poskytují asfaltové směsi lepší vlastnosti, jako vyšší komplexní modul a lepší únavovovou odolnost směsi MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny

9 Úvod Všeobecně materiál je vyráběn od roku1982
v roce 2008 byl proveden zkušební úsek a srovnávací měření vlastností materiálů dle funkčních a empirických zkoušek trojrozměrná smyková pevnost, dynamický modul a odolnost proti šíření trhlin dávkování vláken : ~0.5kg na tunu směsi MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny

10 Výsledky zkoušek Materiálové vlastnosti Hodnoty komplexního modulu
40,000 správná v interakcii s konštrukciou vozovky ako vrstvy. Potom mohou následovat funkční zkoušky v laboratoři 35,000 Controlní směs FRAC 30,000 25,000 Komplexní Modulus, MPa 20,000 15,000 10,000 5,000 4.4 °C 37.8 °C 54.4 °C MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny

11 Výsledky zkoušek Materiálové vlastnosti Rychlost šíření trhliny
správná v interakcii s konštrukciou vozovky ako vrstvy. Potom mohou následovat funkční zkoušky v laboratoři MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny

12 Závěry směsi FRAC prokázaly lepší odolnost proti vzniku smykových deformací hodnoty komplexního modulu E* byly pro směs FRAC vyšší u teploty 54.4 °C, nárůst modulu 50% rychlost šíření trhliny ukázala 40x vyšší odolnost než kontrolní směs výpočet dle návrhové metodiky umožňuje snížení tloušťky vrstvy asfaltového betonu o 30% až 40% MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny


Stáhnout ppt "TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA"

Podobné prezentace


Reklamy Google