Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Hradec Králové 30. 8. – 1. 9. 2013 Veletrh nápadů učitelů fyziky
2
Autor: Renata Spustová Školitel: RNDr. Libor Koníček, Ph.D. Ostravská univerzita v Ostrav ě Žákovský experiment se systémem EdLab ve výuce molekulové fyziky a termiky na ZŠ
3
Tepelné záření s EdLabem Experimenátlní činnost žáků: jak různé látky pohlcují tepelné záření, na kterých faktorech závisí schopnost látky pohlcovat tepelné záření. princip tepelné výměny zářením závislost zvýšení teploty tělesa na vzdálenosti od zdroje a na teplotě zdroje záření, na barvě a úpravě materiálu.
4
Časové rozvržení hodiny Žákovská diskuse – tepelné záření v praxi Rozbor experimentů, vyslovení hypotéz Práce ve skupinách – 3 experimenty Ověření hypotéz a vyslovení závěrů, společná kontrola práce ve skupině Teoretická část Otázky k opakování
5
EdLab (Educational Laboratory Board) http://www.edlab.cz/?stranka=foto_edl ab http://www.edlab.cz/?stranka=foto_po kusy
6
EdLab (Educational Laboatory Board) Měřicí systém připojený k počítači přes USB rozhraní Měření prostřednictvím čidel EdLab a Vernier Vizualizace naměřených výsledků v přehledných grafech Práce ve virtuálním a vzdáleném experimentálním prostředí Skupinová výuka Konstruktivistický přístup k vyučování Využití heuristických a výzkumných metod
7
Postup zapojení
8
Postup spuštění programu
9
Nastavení teploměru Zelený teploměr Nastavení rozsahu 0 – 70° C
10
Y - veličiny Nastavení y - veličinyVýsledek
11
Vymezení parametrů vzorkovacího času - ikona t na horní liště
12
Nastavení grafu
13
Měření teploty
14
Průběh měření a jeho zastavení
15
Práce s naměřenými daty
16
Tři skupinové experimenty Experiment 1 - Zvýšení teploty různých materiálů při pohlcování tepelného záření Experiment 2 - Zvýšení teploty teploměrů při pohlcování tepelného záření různé intenzity Experiment 3 - Zvýšení teploty teploměrů při pohlcování tepelného záření z různé vzdálenosti
17
Experiment 1 Tři zelené teploměry ze soupravy EdLab přilep izolepou na lavici a přikryj je různými materiály: hliníkovou fólií, listem bílého papíru a listem matného černého papíru. Na všechny tři nechej dopadat tepelné záření z elektrické lampy. Sleduj, jak se změnila teplota u jednotlivých teploměrů. Výsledky měření zapiš do tabulky č. 1.
18
Praktická ukázka
19
Naměřené hodnoty
20
Pracovní list Tabulka č. 1 MateriálHliníková folie Bílý papír Č erný papír Nam ěř ená teplota (°C) Seřaď materiály podle teploty. Postupuj od nejvyšší naměřené teploty po nejnižší. ………………………………….. …………………………………. Ověř vyslovené hypotézy
21
Náměty k žákovské diskusi Která fyzikální veličina je zobrazena na vodorovné ose grafu? Která fyzikální veličina je zobrazena na svislé ose grafu? Odečti z grafu pomocí svislého růžového vodítka, jak se změnila na konci pokusu teplota všech tří teploměrů: Urči, u kterého materiálu vzrostla teplota nejvíce. Urči, u kterého materiálu vzrostla teplota nejméně.
22
Experiment 2 Umísti dva zelené teploměry ze soupravy EdLab tak, aby byly ve stejné vzdálenosti od dvou elektrických lamp. Do jedné lampy našroubuj žárovku 60W, do druhé žárovku 100 W. Sleduj, jak se změnila teplota u jednotlivých teploměrů. Výsledky měření zapiš do tabulky č. 2.
23
Praktická ukázka
24
Naměřené hodnoty
25
Pracovní list Tabulka č. 2 Žárovka60W100W Nam ěř ená teplota (°C) Seřaď sestupně žárovky podle naměřené teploty ………………………………….. Ověř vyslovené hypotézy
26
Experiment 3 Umísti dva teploměry EdLab tak, aby byly v různé vzdálenosti od elektrické lampy. Použij lampu s žárovkou 100 W. Sleduj, jak se změnila na konci měření teplota u jednotlivých teploměrů. Výsledky měření zapiš do tabulky č. 3.
27
Naměřené hodnoty
28
Pracovní list Tabulka č. 3 VzdálenostMalá – teploměr 1 Větší – teploměr 2 Nam ěř ená teplota (°C) Seřaď sestupně teploměry podle naměřené teploty ………………………………….. Ověř vyslovené hypotézy
29
Edlab verze 3
30
Spuštění programu
31
Automatické načtení čidla
32
Nastavení měření
33
Spuštění měření
34
Tabulka hodnot
35
Zpracování hodnot
37
Výhody EdLabu jednoduchá obsluha adaptabilní softwar po dohodě s vývojovými pracovníky možnost přizpůsobit požadavkům učitele rozhraní EdLaB je schopno zaznamenávat velmi rychlé děje trvající jen několik milisekund, i pomalé děje trvající několik dní naměřené hodnoty jsou zpracovány ve formě tabulek, grafů a dalších přehledů výsledek průběhu měření je díky EdLaBu přesnější a má vyšší citlivost než klasická fyzikální měřidla
38
Děkuji za pozornost
39
Literatura: [1] Macháček, Martin a Jiří Bohuněk: Fyzika 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Praha: Prometheus, 2001, 159 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-719-6220-1. [2] Macháček, Martin a Jiří Bohuněk: Pracovní sešit k učebnici Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia: pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Praha: Prometheus, 2006, 32 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-719-6262-7. [3] Mechlová, Erika: Fyzikální pojmy. Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1990. [4] Kolářová, Růžena a Jiří Bohuněk: Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Praha: Prometheus, c1999, 223 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-719- 6149-3. [5] http://www.edlab.cz/ http://www.edlab.cz/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.