Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNikolas Dušek
1
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách žáci ověřují získané znalosti o jednotlivých etapách. Etapy lidského vývoje
2
Prenatální období Od početí do porodu 9 kalendářních měsíců
vývoj vnitřních orgánů do 3. měsíce – zárodek, pak plod aktivní kontakt s matkou
3
Novorozenecké období Od narození do 1 měsíce adaptace na vnější svět
rozvíjí se základní reflexy - sací hledací - polykací - vyměšovací - obranný - orientační - úchopový - polohový Zdroj obrázku: Galerie MS Office
4
Kojenecké období 1 měsíc – 1 rok
3 měsíce: dítě udrží vzpřímenou hlavu, vzepře se na předloktí, rozeznává obličeje 6 měsíců: první slabiky 9 měsíců: samo se posadí 1 rok: stojí bez opory, otáčí se, první kroky, rozumí jednoduchým pokynům Zdroj obrázku: Galerie MS Office
5
Batolecí období 1 – 3 roky osvojení samostatného pohybu
první kresby, stavby z kostek silná fixace na matku (separační úzkost) rozvoj řeči vztah k poznání – a proč? 1.období vzdoru=dětský negativismus Zdroj obrázku: Galerie MS Office
6
Předškolní období 3-6 let období her, rozvoj fantazie
básničky, písničky separace od matky první forma svědomí myšlení: egocentrické – zaměřeno na sebe antropomorfické - polidšťování věcí Poznámka: Dětská hra - paralelní – děti si hrají vedle sebe, společná – děti si hrají spolu, sdílí hračky, kooperativní – děti si rozdávají role (na rodinu apod.) Zdroj obrázku: Galerie MS Office
7
Přiřaďte tvrzení k jednotlivým etapám vývoje jedince:
sací reflex separační úzkost prenatální vývoj vnitřních orgánů novorozenecké separace od matky kojenecké první kresby batolecí hra předškolní první slabiky polidšťování věcí
8
Vysvětlete pojmy: antropomorfické myšlení egocentrismus
separační úzkost dětský negativismus Dětský negativismus = 1. období vzdoru (batole)
9
Mladší školní věk 6-11 let školní povinnosti – role žáka
rozvoj jemné motoriky – psaní, kreslení nárůst slovní zásoby rozvoj zájmových aktivit pohybové dovednosti potřeba kontaktu s vrstevníky Zdroj obrázku: Galerie MS Office
10
Období dospívání: Pubescence 11 – 15 let
nejdramatičtější období velké tělesné i duševní změny emoční labilita, časté konflikty 2. období vzdoru - velká kritičnost snaha odpoutání se od rodiny ukončení povinné školní docházky abstraktní myšlení Zdroj obrázku: Galerie MS Office
11
Období dospívání: Adolescence 15 - 20 let
dokončení tělesného růstu dosažení pohlavní zralosti, plnoletosti první partnerství ukončení SŠ příprava na povolání plně abstraktní myšlení Zdroj obrázku: Galerie MS Office
12
plně abstraktní myšlení
Doplňte tabulku: období věk myšlení fyzické změny nárůst slovní zásoby pubescence 15-20 let plně abstraktní myšlení Mladší školní věk – 6-11 let – rozvoj jemné motoriky, pohybové dovednosti Pubescence – let – abstraktní myšlení – změna tělesného vzhledu Adolescence – let – dokončení tělesného růstu, pohlavní zralost
13
Období rané dospělosti
20 – 30 let nástup do zaměstnání rozvoj volnočasových aktivit volba partnera založení rodiny vrchol fyzické výkonnosti pragmatické vidění světa Zdroj obrázku: Galerie MS Office
14
Střední dospělost 30 - 46 let první známky stárnutí
důležitost správné životosprávy pracovní kariéra trvalé partnerské vztahy výchova vlastních dětí krize středního věku Zdroj obrázku: Galerie MS Office
15
Pozdní dospělost 46-65 let vrchol pracovní kariéry
snižování výkonnosti zhoršování paměti syndrom prázdného hnízda využívání životních zkušeností Zdroj obrázku: Galerie MS Office
16
Stáří od 65 let odchod do důchodu úbytek sil a zdraví, nemoci
potíže s krátkodobou pamětí role prarodičů nesamostatnost, osamělost, pocit neužitečnosti Zdroj obrázku: Galerie MS Office
17
Seřaďte pojmy, jak se objevují v lidském životě:
V tajence objevíte jméno významného českého lékaře a psychiatra. syndrom prázdného hnízda C citová připravenost na sexuální život D zhoršování paměti R pragmatické vnímání světa Y častá onemocnění H krize středního věku T bilancování
18
doc. MUDr. Zdeněk Dytrych, CSc. (1930–2002)
český lékař, psychiatr, zabývající se především psychologií rodiny Zdroj obrázku: AUTOR NEUVEDEN. Psychiatrické centrum Praha: Centrum neuropsychiatrických studií [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
19
Citace DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN X. DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN HÖSCHL, Cyril. PCP: Kdo je (byl) kdo v PCP?. Psychiatrické centrum Praha: Centrum neuropsychiatrických studií [online]. [cit ]. Dostupné z: Zdroj obrázku: AUTOR NEUVEDEN. Evoluce - Vznik a vývoj člověka [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN. Psychiatrické centrum Praha: Centrum neuropsychiatrických studií [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Galerie MS Office
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.