Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově
2
Na co přišel pan Piaget obsah myšlení změna struktury myšlení věk [roky] roste spojitě věk [roky] roste skokem
3
Vývoj hardware a software obsah myšlení = hardware struktury myšlení = software věk [roky] roste spojitě věk [roky] roste skokem
4
Jak dojde ke změně lidského softwaru obsah struktura podnět AHA!
5
Skok rovnováhy obsahu a struktury obsah
6
Dynamika vyvažování Počet vyvažovacích kroků = Rychlost vyvažování = věk [roky] struktura myšlení jen několik týdnů až měsíců 5 0 2 711 17 25
7
Dynamika vyvažování Individuální rozdíly věk [roky] struktura myšlení s věkem se zvětšují individuální rozdíly, kdy u daného jedince nastává vyvážení
8
Pět stádií změny struktury myšlení (Piaget, Kohlberg, Fowler) fyzický věk 2 7 12 (10-13) 18 (17-20) 25 (24-27) intuice fakta události vztahy koncepty ideály principy IIIIIIIVV psycho -motorika 0 struktura myšlení
9
Schůdky ke zralosti vývoj myšlení vývoj morální vývoj sociální vývoj duchovní
10
Proč se sourozenci hádají PRINCIP: Dítě má obecně nejnižší toleranci vůči dětem ze stádia, které právě opustilo. APLIKACE: Starší děti se necítí dobře mezi mladšími dětmi z nižšího stádia, není-li brán zřetel na jejich odlišnosti. APLIKACE: Lépe si porozumí děti, které mezi sebou mají minimálně jedno vývojové stádium.
11
Proč máme pocit, že nám děti nerozumí PRINCIP: Člověk posuzuje dítě z perspektivy svého stádia a diví se, že mu dítě nerozumí. APLIKACE: Rodiče nebo vedoucí musí mít znát nástroj myšlení dítěte v jeho stádiu (kouzelné slovíčko). APLIKACE: Mít vztah k dětem znamená vžít se do dítěte na úrovni jeho kouzelného slovíčka.
12
Jak to je s vírou dítěte PRINCIP: Vztah dítěte k Bohu je legitimní v každém stádiu. APLIKACE: Děti nejsou o nic méně duchovně citliví než dospělí, jen se mění povaha jejich vztahu k Bohu/Kristu tak, jak procházejí jednotlivými stádii. APLIKACE: Když dítě věří v Boha/Krista, očekávejme od něj jen takovou míru víry a vztahu k Bohu, která odpovídá jeho stádiu a možnostem víru uchopit. (viz studie J. Fowlera)
13
Zdroje a doporučená literatura Karyn Henleyová, Citlivé vyučování, Samuel, 2000 Pavel Říčan, CSc., Cesta životem, Panorama, encyklopedie Pyramida, 1990, dotisk Portál, Praha 2004 Jean Piaget, Bärbel Inhelderová, Psychologie dítěte, Portál, 1997 Horst Heidbrink, Psychologie morálního vývoje, Portál, 1997
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.