Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher."— Transkript prezentace:

1 Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher Těžiště varianty jízdního řádu a provozu

2 Tematický rámec •Jihomoravský kraj •Časový horizont 2015 – 2018 –Očekávatelné výstavby infrastruktury –Očekávatelné zhuštění jízdních řádů •Regionální a příměstská doprava –Osobní a spěšné vlaky –Případně rychlíky •Interní náklady dopravců resp. objednavatele dopravy

3 Zjištění potenciálů zefektivnění...... cestou srovnávání variant jízdního řádu a provozu: •Propojení hlavních a vedlejších tratí –včetně podvariant trakčních systémů •Obslužnost zastávek v příměstské dopravě •Zapojení příměstské dopravy do města •Časové přizpůsobení přepravní kapacity

4 Varianty propojení hlavních a vedlejších tratí

5 Varianty obslužnosti zastávek v příměstské dopravě

6 Varianty zapojení příměstské dopravy do města

7 Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Žádné přizpůsobení

8 Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Přizpůsobení intervalů

9 Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Dělení a zesílení souprav na konečných stanicích

10 Varianty časového přizpůsobení přepravní kapacity Dělení a zesílení souprav i na mezilehlých stanicích

11 Metodický postup •Rozdělení železniční sítě do 6 svazků tratí •Zkoumání rámcových předpokladů •Odhad nákladových sazeb (jednotkových cen) •Definice variant •Výpočet množstevních ukazatelů •Výpočet nákladů výsledků variant jízdního řádu a provozu

12 Výsledky I – náklady variant jízdního řádu a provozu Vliv variant jízdního řádu a provozu na náklady (obecně) Svazek tratí Nejdražší varianta Nulová varianta Úsporná konvěnčnější Nejúspornější varianta Sever112%100%77%59% Severovýchod102%100%87%59% Jihovýchod131%100%87%61% Jihozápad103%100%69%53% Severozápad118%100%61%49% Břeclav - Hodonín109%100%98%85%

13 Význam časového přizpůsobení přepravních kapacit Celkové náklady dle způsobu přizpůsobení

14 Náklady dle hlavních variant jízdního řádu •Propojení hlavních a vedlejších tratí •Obslužnost zastávek v příměstské dopravě •Zapojení příměstské dopravy do města

15 Náklady dle hlavních variant jízdního řádu •Rozlišné výsledky na jednotlivých svazcích tratí •Skupinovy vlaky (s integraci rychlíků) spíše výhodnější, než přímé linky –Zejména ve specifických nákladech •Bezpřestupní varianty výhodnější nebo minimální dražší, než vyrianty s přestupem

16 Náklady dle trakčních systémů •Rozlišné výsledky na jednotlivých svazcích tratí •Srovnáné jen pro hlavní varianty s přímými linky (obecně spíše méne výhodné) •Varianty s hybridními soupravy většinou stejné nebo dražší, než konvenční •Na třech tratích je výhodnější elektrizace, na jedné nezávislá trakce i pod trolejem

17 Rozsah vlakové nabídky a náklady Vliv provozního výkonu na absolutní náklady

18 Propojení více svazků tratí •Možné úspory díky odpadu úvraťových dob 0,6 – 3,8% celkových nákladů •Z toho se lze cca. 1/3 realizovat i přestupem strojvedoucích •Nejužitečnější pro cestující: –Dálkové spoje přes Brno –Propojení Hodonín – Břeclav – Brno •Propojení  Přizpůsobení kapacit •Alternativa: Překrývání Jih – Židenice, Sever – Horní Heršpice

19 Struktura nákladů Podíl jednotlivých prvků absolutních nákladů

20 Nefinanční ukazatele •Vytížení přepravních kapacit –18 – 46% všech místokm k sezení obsazeno –úzká souvislost s absolutními náklady –Velikost soupravy rozhoduje, nikoliv počet cestujících za vlak •Spotřeba primární energie –1,5 - 3,5 l nafty / 100 oskm (ekvivalent) –úzká souvislost s absolutními náklady –Vytížení přepravní kapacity rozhoduje, nikoliv spotřeba za místokm

21 Nefinanční ukazatele •Vytížení vozových kapacit –106 - 220 oskm za místo k sezení ve vozovém parku –mírná souvislost s absolutními náklady •Oběhová rychlost (strojvedoucích) –30 - 55 km/h –žádná souvislost s absolutními náklady

22 Doporučení...pro dopravce: •Časové přizpůsobení přepravní kapacity (především přizpůsobení kapacit jednotlivých vlaků) •Flexibilita vozového parku

23 Doporučení...pro výrobce železničních vozidel: •Vhodnost vozidel pro přizpůsobení kapacit: –Automatická spřáhla –Malá vozidla –Přechody mezi soupravami •Kompatibilita mezi regionální i dálkovou dopravou: –Sjednocení automatických spřáhel –Trakčně smíšené soupravy (skupinové vlaky) •Hybridní vozidla ?

24 Doporučení...pro objednavatele dopravy: •Velký potenciál zefektivnění díky konkurenci ve dotované železniční dopravě –Nejvýhodnější varianty mají zároveň nejnižší spotřebu energie a spíše větší zaměstnanost –Výběrové řízení umožňující různé koncepce jízdního řádu –Volný výběr vozidel dopravcem •Koordinace mezi dálkovou a regionální dopravou •Lepší přizpůsobení území IDS na přepravní proudy

25 Doporučení...pro Jihomoravský kraj: •Plánování výstaveb železniční infrastruktury podle požadavků integrovaného grafikonu •Přehodnocení záměrů elektrizace •Spojení Hodonín – Brno rychlíky a spěšnými vlaky přes Břeclav, případně rozšíření nabídky v oblasti Hodonín – Dubňany - Kyjov •Ponechání provozu na trati M.Krumlov – Hrušovany n.J., znovuotevření přechodu Hevlín – Laa / Thaya

26 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher."

Podobné prezentace


Reklamy Google