Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Evropský referenční rámec (ERR/CEFR)
1 Evropský referenční rámec (ERR/CEFR) Margareta Zábranská Glossa – škola jazyků EdMeeting / Konference , Vsetín
3
Glossa – škola jazyků Mezi Top Ten v ČR 69 000 hodin za rok 2012
Velká škola Mezi Top Ten v ČR hodin za rok 2012 Více než studentů za rok 2011 Tým 130 lektorů Kvalitní škola Zakládající člen ACERT; člen AJŠA Certifikát kvality ISO 9001:2008 (2004) Akreditované centrum City & Guilds (2004) Stabilní akademický tým
4
Něco o mně Moje pozice: Akademický tým: Zkušenosti s ERR:
Akademická ředitelka od 2007 Odpovědná za vzdělávání lektorů a obsahovou stránku výuky Akademický tým: Metodička 7 vedoucích lektorů Neformální okruh dalších spolupracovníků Zkušenosti s ERR: Od roku 2003
5
Obsah semináře o ERR Co to je Úrovně ERR: co obsahují a znamenají
Deskriptory: sumativní a detailní Rychlost pokroku Záludnosti a výhody K čemu se hodí: sylaby, testy, EJP
6
Na počátku byla otázky…
Kdo je to středně pokročilý student?
7
Počátky ERR Možné odpovědi:
Zvládl učebnici XY Elementary a Pre-intermediate Zvládá základní časy pro vyjádření přítomnosti, minulosti a budoucnosti, ale ne subjontivo Absolvoval 200 vyučovacích hodin Umí se domluvit v základních situacích běžného života, na dovolené, v restauraci… Nedokáže sám udržet hovor a je dost pasivní
8
Počátky ERR Abychom se shodli, potřebujeme definici, která není založená na učebnicích, gramatických sylabech nebo počtu absolvovaných hodin… Je založená na tom, co dokáže vyjádřit a pochopit a jak se mu to daří.
9
(S)ERR / CEF(R) Společný evropský referenční rámec pro jazyky
Common European Framework of Reference for Languages
10
Co je to ERR? „Společný evropský referenční rámec poskytuje obecný základ pro vypracovávání jazykových sylabů, směrnic pro vývoj kurikulí, zkoušek, učebnic atd. v celé Evropě.“ In: Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme, Council of Europe. 2001, str. 1
11
Uživatel základů jazyka
Základní úrovně ERR Úroveň A Úroveň B Úroveň C Uživatel základů jazyka Samostatný uživatel Zkušený uživatel A1 A2 B1 B2 C1 C2 A1 průlom (breakthrough) A2 „na cestě“ () B1 práh (threshold) B2 rozhled (vantage) C1 efektivní ovládnutí (effective operational proficiency) C2 suverénní znalost (mastery) Pracovní list…
12
Základní úrovně ERR Úroveň A Úroveň B Úroveň C A1 A2 B1 B2 C1 C2
Uživatel základů jazyka Samostatný uživatel Zkušený uživatel A1 A2 B1 B2 C1 C2 Průlom Práh Efektivní ovládnutí Breakthrough Threshold Effective operational proficiency A1 průlom (breakthrough) A2 „na cestě“ () B1 práh (threshold) B2 rozhled (vantage) C1 efektivní ovládnutí (effective operational proficiency) C2 suverénní znalost (mastery)
13
Základní úrovně Úroveň A Úroveň B Úroveň C A1 A2 B1 B2 C1 C2
Uživatel základů jazyka Samostatný uživatel Zkušený uživatel A1 A2 B1 B2 C1 C2 Průlom Na cestě Práh Rozhled Efektivní ovládnutí Suverénní znalost Breakthrough Waystage Threshold Vantage Effective operational proficiency Mastery A1 průlom (breakthrough) A2 „na cestě“ () B1 práh (threshold) B2 rozhled (vantage) C1 efektivní ovládnutí (effective operational proficiency) C2 suverénní znalost (mastery)
14
Souhrnná stupnice ERR Pracovní list…
15
Souhrnná stupnice ERR ERR má popsané jednotlivé úrovně A1, A2, B1, B2, C1, C2 Každá vyšší úroveň zahrnuje dovednosti nižší
16
Sumativní tabulka ERR Pracovní list… Co je to umět dobře jazyk? C2?
17
Sumativní tabulka ERR ERR má popsané jednotlivé úrovně A1, A2, B1, B2, C1, C2 Každá vyšší úroveň zahrnuje dovednosti nižší ERR je rozlišeno na jednotlivé jazykové dovednosti: poslech, čtení, mluvení, psaní
18
Diskuse Která úroveň je minimální pro to, aby student zvládl dobře komunikaci v zahraničí při aktivní dovolené? Která úroveň je nutná, aby student dokázal sám a dobře komunikovat v práci s cizojazyčnými kolegy?
19
ERR do větší hloubky KRITÉRIA, dle kterých lze řadit jazykový projev studentů: co nového dokáží vyjádřit jaké nové formáty zvládají a do jaké míry jak zvládají interakce s mluvčími jakému typu jazyka rozumí jaké rozumí výslovnosti a přízvuku do jaké míry se vyjadřují plynule, přesně a účinně z hlediska kontextu
20
Co dokážeme? … na A2? … na B1? … na B2? … na C1? Pracovní list…
21
Co dokážeme?
22
Na jaké úrovni tedy dokážeme…
Komunikovat v běžných situacích? Vyjádřit názory a emoce? Argumentovat? Vyjadřovat nuance?
23
Shrnutí ERR má popsané jednotlivé úrovně A1, A2, B1, B2, C1, C2
Každá vyšší úroveň zahrnuje dovednosti nižší ERR je rozlišeno na jednotlivé jazykové dovednosti: poslech, čtení, mluvení, psaní Každá úroveň má svá specifika, co nového umíme vyjádřit.
24
Jaké formáty při čtení? Pracovní list…
25
Jaké formáty na A1-C2? Čtení s porozuměním: Informace na plakátech
Orientace v jídelním lístku Osobní dopisy Aktuální zprávy ze světa Současná próza Odborný článek mimo vlastní obor Krásná literatura
26
Shrnutí ERR má popsané jednotlivé úrovně A1, A2, B1, B2, C1, C2
Každá vyšší úroveň zahrnuje dovednosti nižší ERR je rozlišeno na jednotlivé jazykové dovednosti: poslech, čtení, mluvení, psaní Každá úroveň má svá specifika, co nového umíme vyjádřit. Každá úroveň má své typické formáty
27
Další kritéria k úrovním
Zvládání interakce Typ jazyka, výslovnost a přízvuku Plynulé, přesné a účinné vyjadřování Gramatická správnost Rozsah slovní zásoby … Pracovní list (domácí úkol)
28
Za jak dlouho se dostane student na úroveň B1?
Rychlost pokroku Za jak dlouho se dostane student na úroveň B1?
29
Rychlost pokroku Pokrok na vyšší úroveň může trvat až dvojnásobek času potřebného pro předešlou úroveň C2 C1 B2 B1 A2 A1
30
Členění úrovní Pomocí plusů: např. B1 – B1+ - B1++
Rychlý pokrok na A1 a ještě na A2 Poté pokrok zpomaluje. Jak jej vyjádřit? Pomocí plusů: např. B1 – B1+ - B1++
31
Shrnutí ERR má popsané jednotlivé úrovně A1, A2, B1, B2, C1, C2
Každá vyšší úroveň zahrnuje dovednosti nižší ERR je rozlišeno na jednotlivé jazykové dovednosti: poslech, čtení, mluvení, psaní Každá úroveň má svá specifika, co nového umíme vyjádřit. Každá úroveň má své typické formáty a jiná kritéria Pokrok na vyšší úroveň může trvat až dvojnásobek času potřebného pro předešlou úroveň Úrovně lze dále členit, např. pomocí plusů
32
Záludnost i výhoda ERR byl vytvořen Radou Evropy… ALE!
ERR nemá žádný „orgán“ kontroly Jeho využití a interpretace jsou založeny na zkušenosti a kompetenci jeho uživatelů
33
K čemu se hodí ERR? K učení: Jazykové učebnice Sylaby kurzů ve školách
K hodnocení: Mezinárodní jazykové zkoušky Testy připravované školami K sebehodnocení Evropské jazykové portfolio = EJP
34
Od ERR k EJP ERR EJP „Student umí…“ „Já umím…“ Sumativní Tabulka
tabulka sebehodnocení
35
Součásti EJP Jazykový životopis Jazykový pas Soubor prací
Hodnocení podle detailních deskriptorů pro jednotlivé jazykové dovednosti Jazykový pas Soubor prací
36
EJP on line: http://ejp.rvp.cz/
37
Shrnutí ERR má popsané jednotlivé úrovně A1, A2, B1, B2, C1, C2
Každá vyšší úroveň zahrnuje dovednosti nižší ERR je rozlišeno na jednotlivé jazykové dovednosti: poslech, čtení, mluvení, psaní Každá úroveň má svá specifika, co nového umíme vyjádřit. Každá úroveň má své typické formáty a jiná kritéria Pokrok na vyšší úroveň může trvat až dvojnásobek času potřebného pro předešlou úroveň Úrovně lze dále členit, např. pomocí plusů Nemá žádný kontrolní úřad Má použití v učení, hodnocení i sebehodnocení
38
Víte, co je ERR…
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.