Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0113 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Etruské umění Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Architektura, sochařství a malířství , nevýznamnější lokality a památky. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Starověk, Etruskové, architektura, sochařství, malířství Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
2
ETRUSKÉ UMĚNÍ
3
Úvod Výukový materiál Etruské umění obsahuje základní periodizaci etruských dějin, základní principy etruské architektury a charakteristiku toskánského řádu. Následuje sochařství, freskové a vázové malířství. Uvedeny jsou nejvýznamnější lokality a památky. Cílem prezentace je seznámení studentů s uměním etruské civilizace. Materiál je primárně určen studentům 1. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.
4
Etruskové a jejich původ
První vyspělá civilizace v Itálii Počátek 8. stol. př. n. l. – vrchol 4. stol. př. n. l. Poté splynutí s Římany Lat. označení Etrusci či Tusci, řec. Tyrrhenoi Současné názvy – Toskánsko, Tyrhénské moře Tři teorie o původu Etrusků Východní teorie – původ v Malé Asii Západní teorie – původ v Alpách Autochtonní teorie – původní obyvatelé Itálie
5
Etrurie a etruská společnost
Základní území mezi Tiberou a Alpami Vliv sahal mnohem dále Dnes v podstatě oblast Toskánska Konfederace 12 královských měst Města = městské státy Forma vlády – teokracie Základ hospodářství – zemědělství Těžba železa, cínu a mědi Vynikající obchodníci – dálkové plavby
6
Etruský jazyk a náboženství
Izolovaný jazyk – nepatří k žádné větvi Písmo přejato od Řeků Jazyk dodnes nerozluštěn - chybí kvalitní bilingva 1964 nalezena jen krátká etrusko-fénická bilingva Víra v posmrtný život – bohaté pohřební výbavy Fatalismus různé způsoby věštění Haruspikové – věštba zejména z vnitřností zvířat Auguři – věštba z letu ptáků
7
Základní charakteristika etruského umění
Spojnice mezi řeckým a římským uměním Rozvoj již od 8. stol. př. n. l. Řecké (především archaické) a orientální vlivy Zejména užitné a pohřební umění Často výrazné tváře Nové prvky zejména v architektuře
8
Etruská architektura Chrám Dům Užitkové stavby
Řecký vliv, ale vysoká podezdívka Čtvercový půdorys V průčelí dvě řady sloupů Hrobky pro vládnoucí třídu (nepravá klenba) Žádný se nezachoval Dům Pravoúhlý podélný s atriem – vzor pro římský dům Užitkové stavby Kanály, mosty, silnice
9
Klenba – později zdokonalena Římany Toskánský sloup
Prstenec pod dórskou hlavicí Nekanelovaný dřík Patka
10
Etruské nekropole Nekropole – města mrtvých Hrobky s kamennou výbavou
Hlavní naleziště textů, hmotných artefaktů a maleb Největší nekropole v Cerveteri (etruské Caere)
11
Etruské sochařství Především terakota Další materiály
terakota = pálená hlína vždy polychromovaná mnohdy monumentální Další materiály bronz a kámen Sfinga Cca 5. stol. př. n. l.
12
Etruské sarkofágy Terakota nebo kámen Pololežící postavy
Sarkofág manželů z Cerveteri ( 6. stol. př. n. l.)
13
Sarkofág ze Sieny (cca 5. stol. př. n. l)
14
Apollón z Vejí Konec 6. stol. př. n. l. Výška 180 cm
Sochařem patrně Vulka Jediný jménem známý etruský sochař Nalezen v roce 1916 Zdobil patrně vrchol chrámu
15
Chiméra z Arezza Přelom 5. a 4. stol. př. n. l. Bronzová socha
Výška 80 cm Podoba lva, divoké kozy a draka
16
Kapitolská vlčice 6. stol. př. n. l. Bronzová socha
Výška 75 cm, délka 114 cm Romulus a Remus – A. Pollaiuolo
17
Etruské malířství Úzké sepjetí s architekturou
Největší rozkvět – přelom 5. a 4. stol. n. l. Všechny obrazy – fresky na stěnách hrobek Rané období dekorativnost, pestrá barevnost radostné scény z každodenního života Pozdní období převládá vážnost a smutek pohřební procesí
18
Freska z Tomba del Leopardi (Tarquinia) (5. stol. př. n. l.)
19
Dva tanečníci z Tomba del Triclinio (Tarquinia) (cca 480 př. n. l.)
20
Freska z Tomba dell Orco (Tarquinia) (4. stol př. n. l.)
21
Etruské vázové malířství
Silná orientace na Řecko Vývoj 7. – 4. stol. př. n. l. Nálezy většinou v hrobkách Černofigurová keramika Červenofigurová keramika Vázy „bucchero“ z černé hlíny kovově lesklé reliéfy Váza „bucchero“ 2. pol. 4. stol.
22
Keramika „bucchero“ 4. stol. př. n. l. 6. stol. př. n. l.
23
Etruská černofigurová keramika
Cca 480 př. n. l. – Afrodíté zachraňuje svého syna Aenea (podle Illias)
24
Etruská červenofigurová keramika
Konec 5. stol. př. n. l. Kratér Apollo, Zeus a Héra
25
Otázky a úkoly Odkud mohou pocházet Etruskové? Čím se vyznačovala etruská architektura? Popište toskánský sloup. Čím se vyznačují etruské sarkofágy? Co je terakota? Uveďte dvě nejvýznamnější bronzové sochy. Čím se vyznačují vázy „bucchero“? Které současné geografické názvy jsou odvozeny od pojmenování Etrusků ve starověku?
26
Použité zdroje 1. Etrurie: [cit ] 2. Toskánský sloup: [cit ] 3. Nekropole – Cerveteri: [cit ] 4. Vchod do hrobky: [cit ] 5. Terakotová sfinga: [cit ] 6. Sarkofág – manželé: [cit ] 7. Sarkofág ze Sieny: [cit ] 8. Apollón z Vejí: [cit ] 9. Chiméra z Arezza: [cit ] 10. Chiméra z Arezza: [cit ] 11. Kapitolská vlčice: [cit ] 12. Freska z Tomba del Leopardi: [cit ] 13. Dva tanečníci z Tomba del Triclinio: [cit ] 14. Tomba dell Orco: [cit ] 15. Váza bucchero: [cit ] 16. Bucchero oinochoe: [cit ]
27
17. Etruský „bucchero kylix: http://upload. wikimedia
17. Etruský „bucchero kylix: [cit ] 18. Etruská černofigurová keramika: [cit ] 19. Etruská červenofigurová keramika: [cit ]
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.