Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základy sportovního tréninku mládeže
Mgr. Jan Jakubíček
2
DÍTĚ NENÍ ZMENŠENÝ DOSPĚLÝ!!!
3
Rozdíly mezi dětmi ( 6 – 15 let ) a dospělými
Dětství a adolescence jsou charakteristické výraznými změnami Intenzivní růst Vývoj různých orgánů Psychický a sociální vývoj Pohybový rozvoj Vzhledem ke stavu změn důležitých pro sportovní přípravu lze děti rozdělit do dvou věkových skupin Mladší školní věk 6 – 11 let Starší školní věk 12 – 15 let
4
Děti ve sportu Trénink dětí nevychází z tréninků dospělých
Děti přejímají názory a proto se s nimy musí zacházet opatrně Trénink dětí spočívá především v rozvoji pohybových schopností a dovedností Trénování by mělo být pro děti zábavou ( čím jsou mladší, tím víc ) Příliš intenzívní trénink může být fyzicky i psychicky škodlivý
5
Cíle a zásady sportovní přípravy dětí
Cíle mohou být různé Šampioni x děti co si hrají Ať je cíl jakýkoliv neměl by trenér porušit základní pravidla Nepoškodit děti Vytvořit kladný vztah ke sportu Vytvoření základu pro specializovaný trénink Zásady trénování dětí Zásada uvědomělosti a aktivity Zásada názornosti Zásada soustavnosti Zásada přiměřenosti Zásada trvalosti Všechny zásady spolu souvisí a jejich dodržování zefektivňuje a zkvalitňuje tréninkový proces
6
Mladší školní věk Rovnoměrný tělesný vývoj
Schopnost učit se novým dovednostem Zvýšená vnímavost k okolnímu světu Reálné období – vnímají to co je Impulzívní chování, slabá vůle Zlatý věk motoriky rychlé učení x zapomínání Sociální interakce mimo rodinu v rovnocenném kolektivu Hra x vážná činnost
7
Trénování dětí v mladším školním věku
Pohyb působí dětem radost Jsou snadno ovladatelné Co nejvíce uplatňovat herní princip Pestrá a často obměňovaná činnost, všestrannost Využívat dětského nadšení pro správně zvolenou činnost tak aby formovalo jejich vztah ke sportu Snadné přejímání názorů dospělých = odpovědnost trenéra
8
Starší školní věk Nerovnoměrný vývoj negativně ovlivňuje kvalitu pophybu Schopnost přizpůsobovat dovednosti měnícím se podmínkám, předvídání Bouřlivý duševní a sociální vývoj Schopnost uchopení abstraktních věcí Předpoklad k rozvoji rychlostních schopností
9
Trénování dětí ve staším školním věku
Přechod od hry a všestranné přípravy k cílevědomé činnosti specializovaného tréninku Taktní a diskrétní přístup trenéra Respertování potřeb mimo sport Dbát na správné držení těla Racionalizace sportovního tréninku
10
Věk dítěte Kalendářní - k němu jsou vztaženy všechny informace v literatuře Biologický – je dán stupňem biologického vývoje organismu vyspělost x retardace Sportovní – jak dlouho se jedinec věnuje sportovní přípravě
11
Senzitivní období Jsou období zvláště vhodná pro stimulaci určitých pohybových schopností a dovedností Koordinační schopnosti 7 – 11 let Rychlostní schopnosti – 14 let Silové schopnosti – 13 let u dívek 13 – 15 let u chlapců Vytrvalostní schopnosti v jakémkoliv věku Kloubní pohyblivost – 13 let
12
Koncepce tréninku dětí
Ranná specializace Zaměření na okamžitý, momentální výkon Monotónnost tréninku Přetěžování, zdravotní rizika Úzká škála dovedností Vytvoření tréninkových bariér Trénink přiměřený věku Vytvoření předpokladů pro pozdější rozvoj Široká základna pohybových schopností a dovedností Respektování tělesného a duševního vývoje Sport zůstává oblíbenou činností
13
Ranná specializace vs. Trénink přiměřený věku
14
Doporučená literatura
Sportovní příprava dětí Tomáš Perič Grada 2004 Hry ve sportovní přípravě dětí Tomáš perič Grada 2005
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.