Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pohon všech kol vozidel Škoda
Marek Červenka, DP4 2011/2012
2
Obsah prezentace Úvod Účel a požadavky na pohon všech kol
Uspořádání a konstrukční provedení pohonů všech kol Vozidla Škoda s pohonem všech kol Trakční charakteristika vozidla Škoda Superb 3,6 FSI 191kW
3
Úvod Pohon jedné nápravy Pohon všech kol úspora konstrukčních dílů
horší zrychlení za nepříznivých podmínek Pohon všech kol stejnoměrné opotřebení pneumatik příznivější chování při možném aquaplaningu výhodnější pro tažení přívěsu vyšší pořizovací náklady vyšší pohotovostní hmotnost vyšší spotřeba paliva až 10%
4
Účel pohonu všech kol Zajistit lepší trakční vlastnosti vozidla
mokro, terén, sportovní jízda Lepší stabilita zvyšuje bezpečnost
5
Požadavky pohonu všech kol
Zlepšit záběr kol, směrovou stabilitu a bezpečnost Průjezd zatáčkou je rychlejší a bezpečnější.
6
Druhy pohonu všech kol Připojitelný pohon všech kol
Stálý pohon všech kol Samočinně připojitelný pohon všech kol
7
Připojitelný pohon všech kol
Rozdělovací převodovka Kuželový diferenciál Čelní diferenciál Absence mezinápravového diferenciálu: Neumožňuje různé otáčení náprav Větší namáhání náprav, opotřebení pneumatik Zhoršení jízdních vlastností
8
Stálý pohon všech kol Torsen Viskozní spojka
EDS – zastupuje uzávěrku diferenciálu Viskozní spojka Točivý moment je rozdělován v závislosti na prokluzu Některé koncepce obsahují i volnoběžku
9
Samočinně připojitelný pohon všech kol
Viscomatic První s elektronickou regulací Jednoduchý planetový převod, hydrostaticky ovládaná viskózní spojky Pracuje zcela samočinně Haldex Připevněna přímo na zadní rozvodovce Řízena elektronicky, vlastní ŘJ
10
Vozidla Škoda s pohonem všech kol
1. Škoda Octavia Combi v roce 1999 Škoda Octavia liftback 2002 Nyní Škoda Octavia Combi, Škoda Superb a Škoda Yeti
11
Hnací ústrojí pohonu všech kol
12
Kardanův hřídel Dvě části spojené stejnoběžným kloubem
Tlumič torzních kmitů Vyvažován při výrobě Stejnoběžný kloub je nerozebíratelný = lehčí a kompaktnější konstrukce
13
Tlumič torzních kmitů
14
Rozvodovka zadní nápravy
Obsahuje Kuželový převod, diferenciál, spojku Haldex
15
Rozvodovka se spojkou Haldex 4
16
Haldex 1. generace Ovládán elektrohydraulickou spojkou
Lamely jsou přitlačovány hydraulickým tlakem oleje Dvě mechanická axiální čerpadla
17
Informace potřebné k řízení
Rychlost jednotlivých kol Zatížení motoru Otáčky motoru Stav vozidla, ve kterém se nachází, tedy přímá jízda, brzdění, ABS Poloha pedálu akcelerace a případně poloha škrtící klapky
18
Haldex 2. generace Podmínkou pro sepnutí je rozdíl otáček přední a zadní nápravy.
19
Haldex 4. generace Ovládaná výhradně elektronicky Elektrické čerpadlo
Není zapotřebí rozdílných otáček přední a zadní nápravy
20
Technické znaky Výhody Elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka
Spojka je umístěná ve skříni rozvodovky Jednodušší hydraulický okruh Čerpadlo ovládáno v závislosti na aktuální potřebě Výhody Aktivace spojky v závislosti na jízdním stylu Rychlejší nárůst hnacího momentu Propojení se systémem regulace prokluzu,ABS,ESP Nezávislost na jízdní situaci
21
Řídicí jednotka spojky Haldex J422
Reguluje dobu chodu čerpadla Aktivuje elektromagnetický ventil regulace Snímač teploty je umístěn přímo na tištěném spoji ŘJ spojky Ostatní důležité informace získává ze sběrnice CAN-BUS ŘJ spojky je umístěna přímo na skříní spojky
23
Regulace spojky Haldex
Regulováno elektromagnetickým ventilem a čerpadlem Při 400 min-1 je spuštěno čerpadlo Tlak 3 Mpa
25
Kontrola funkce spojky Haldex
Předpoklady pro správnou kontrolu: Výška hladiny oleje splňuje předpis ŘJ spojky ŘJ ABS a ESP Vozidlo je zvednuto na zvedáku, kola se nedotýkají země
26
Možné závady Elektromagnetický ventil může být zablokovaný
Mechanická závada spojky Vadná ŘJ spojky Spojka lze samostatně vyměnit Není náročné seřízení, pastorek je součástí rozvodovky, nevyměňuje se
27
Srovnání spojky Haldex 2.a 4. gen.
Podmínkou pro sepnutí je rozdíl otáček přední a zadní nápravy Dvě mechanická čerpadla Tlak je regulován vačkovým kotoučem Podmínkou není prokluz jedné z náprav Elektrické čerpadlo Elektromagnetický ventil reguluje tlak Jednodušší konstrukce
28
Trakční charakteristika vozidla
Pro určení nejvyšší rychlosti jízdy Jízdní vlastnosti na jednotlivé rychlostní stupně Čas a správné otáčky účelného řazení Graf sestrojen pro vozidlo Škoda Superb
29
Škoda Superb 3,6 FSI; V6; 191kW Motor
Zážehový, vidlicový, chlazený kapalinou, přímé vstřikování, 2× OHC, uložený vpředu napříč Počet válců 6 Zdvihový objem [cm3] 3597 Vrtání × zdvih [mm × mm] 89,0 × 96,4 Maximální výkon/ otáčky 191/ 6000 Maximální točivý moment/ otáčky 350/ 2500 – 5000 Kompresní poměr 11,4 Exhalační norma EU 4 Plnění Elektronicky řízené přímé vstřikování paliva Palivo Bezolovnatý benzin (min. o. č. 95) Provozní vlastnosti Maximální rychlost [km/h] 250 Zrychlení km/h [s] 6,5 Pohon Pohon 4x4 se samočinným elektronickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravy vícelamelovou spojkou Haldex Spojka Dvě souosé spojky, mokré, vícelamelové Převodovka Šestistupňová DSG s možností řazení Tiptronic Převodové stupně 2,92 1,79 1,19 0,83 0,86 0,69 Stálý převod 4,769/ 3,444 Podvozek Kola 7J × 17´´ Pneumatiky 225/ 45 R17 Karoserie Součinitel odporu vzduchu cx 0,31 Čelní plocha [m2] 1,99 Hmotnosti Pohotovostní hmotnost [kg] 1665 Celková hmotnost [kg] 2285
31
Pilový diagram Přibližovat ideálnímu průběhu
Optimální počet rychlostních stupňů Převody mají zajistit převážnou práci ve stabilní větvi momentové charakteristiky
33
Výkonový diagram Na výkonovém diagramu lze vyčíst výkon a toč. moment za určitých otáček motoru
34
Děkuji Vám za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.