Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Skvělý bádací den na VUT (T- exkurze 10.12.2010)
2
1. Seznámení
3
Návštěvou laboratoří VUT jsem zakončila asi měsíční T- exkurzi s názvem: Tokové vlastnosti systémů polysacharidů a amfifilních látek. Využila jsem tak získané informace o viskozitě, reologii a kyselině hyaluronové. Celým dnem mě a moji kolegyni Petru provázel Martin Chytil.
4
2. Příprava roztoků
5
V první části jsme si připravili 0,1% roztok HA a také směs 0,01M lysinu s HA o různých koncentracích. Dále jsme s nimi ovšem nepracovali, protože HA se ve vodě rozpouští delší dobu. Proto jsme použili roztoky, které předem připravil Martin. Směs HA a lysinu jsme využili v druhé části exkurze k měření viskozity a sledování reologických vlastností.
6
Také jsme sledovali interakce HA s tenzidem DTAB. Roztoky jsme připravovali podle následující tabulky.
7
A co jsme vypozorovali? DTAB je kationaktivní tenzid (má kladný náboj) zato HA má náboj záporný. Na základě iontových sil se přitahují a náboj se neutralizuje. Oddělí se tak pevný podíl. Podle koncentrace DTAB se utváří jeho vzhled – od mírného zakalení až po krásně utvořené vločky.
8
Interakce DTAB a HA 5ml 0,2% HA + 0,3 ml DTAB = moc pěkné vločky
9
Když jsme do roztoků přidali 0,4 M NaCl, vznikl opět náboj a pevný podíl se zpětně rozpustil. + 5ml NaCl+ 2ml NaCl
10
3. Měření tokových vlastností
11
V této druhé části exkurze jsme pracovali se směsí HA a lysinu. Měřili jsme viskozitu, tokové vlastnosti a také hustotu. reometr viskozimetr hustoměr
12
Měření na reometru: • Použili jsme systém kužel-deska, kde úhel zkosení byl 1˚. • Měřili jsme závislost viskozity na smykové rychlosti u 0,1% HA a u směsi 0,1% HA s 20mM lysinem. • Samotné měření trvalo u každého vzorku 10 min + nějaký čas určený pro temperaci vzorku (před zahájením experimentu).
13
kužel, 1˚ deska pracující přístroj krytky bránící vysoušení a možnému vystříknutí vzorku
14
HA HA+lysin
15
Závěr: • Z grafu vyplývá, že se vzrůstající smykovou rychlostí viskozita klesá, a vzorky tak lépe tečou. • Pokud porovnáme křivky našich dvou zkoumaných směsí, vidíme, že bod zlomu, kdy je směs více tekutější jak pevnější, nastává u obou směsí při stejné smykové rychlosti. • Dále ještě můžeme z grafu vyčíst, že směs HA s lysinem má menší viskozitu jak roztok HA – to je důkaz jejich vzájemné interakce.
16
Měření hustoty • Abychom mohli změřit viskozitu, museli jsme zjistit hustotu daných vzorků. Do viskozimetru se totiž hustota zadávala jako jeden z údajů o vzorku.
17
Měření viskozity • K experimentu jsme použili spádový viskozimetr. • Změřili jsme dynamickou viskozitu směsí.
18
Závislost relativní viskozity na koncentraci HA
19
Závěr: • Čím je vyšší koncentrace HA, tím je i vyšší viskozita.
20
4. Mé vlastní dojmy
21
T-exkurzi jsme si vybrala proto, že se chystám na vysokou školu s chemickým zaměřením. Aspoň trošku jsem tak dostala možnost nahlédnout do pořádných chemických laboratoří a „osahat si“ laboratorní vybavení. Také jsme se dozvěděla plno zajímavých informací z oblasti, o kterou bych se jen tak sama nezajímala. Konečně vím, co všechno obsahuje slovo reologie a hlavně kde se s ní můžu setkat. Na inteligentní plastelínu bych se bez této t-exkurze nikdy nedívala jako na viskoelastickou látku Nejvíc se mi pak líbilo měření viskozity a reologických vlastností. Je možné, že s takovými přístroji už nikdy pracovat nebudu.
22
5.Závěr
23
Závěrem bych chtěla poděkovat Martinovi za trpělivost a ochotu vysvětlit mi věci pro mě těžko pochopitelné Také děkuji Petře, moji kolegyni badatelce Myslím, že jsme si rozuměli a celý den si náležitě užili.
24
Vytvořila : Martina Mezlíková Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.