Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNaděžda Veselá
1
JAK PODPOŘIT SPRÁVNÝ VÝVOJ NOVOROZENCE A DÍTĚTE - PŘÍPADNÁ TERAPIE VOJTOVOU METODOU
(Mgr. Janetzky Vanda)
2
VÝVOJ NOVOROZENCE Narozením odpadá veškeré tlumení, jímž děloha chránila dítě – jistota a ochrana je pryč Gravitační síla, v děloze snížená plodovou vodou, na dítě silně působí Kontaktní plocha s okolím se omezila na několik bodů s podložkou Světlo, zvuky a ostatní vjemy spustily výraznější aktivitu centrální nervové soustavy Plynulý přísun kyslíku a výživných látek je přerušen
3
VÝVOJ NOVOROZENCE 0 – 4 TÝDNY
Přestavba života po narození je velmi náročná Malý človíček dýchá, náruživě hledá prs, saje a polyká, projevuje své požadavky a začíná komunikovat Novorozenec stále hledá pro své tělo nejvhodnější pozici – náležitě s sebou trhá, natahuje se, protahuje se, zvedá ručičky i nožičky Leká se zvuků, světla, prudkých pohybů okolí i svých – stále hledá rovnováhu (důležité pro další vývoj) – MORO REFLEX (objímací) – mizí do 3.měsíce
4
Poloha novorozence MORO REFLEX
5
DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE
Do 6 týdnů balit dítě do zabalovačky – dítě je stabilní a jistější – připomíná mu to dělohu Polohovat na břiše – pod kontrolou Nosit v klubíčku nebo na tygříka
6
VÝVOJ NOVOROZENCE 4-6 TÝDNŮ
Začíná se objevovat optická fixace – kontakt Dítě je již stabilnější Vleže na břiše se dítě začíná zvedat hlavu proti gravitaci, zapře se o podložku Vleže na zádech poloha šermíře
7
POLOHA NOVOROZENCE 4-6 TÝDNŮ
POLOHA ŠERMÍŘE
8
VÝVOJ KOJENCE MĚSÍC Vleže na břiše PASENÍ HŘÍBÁTEK – lokty jsou již pod rameny – otvírá pěstičky, nohy volně leží na podložce, hlava v rovině, dívá se do stran bez úklonů Vleže na zádech – souhra ruka-ruka, pozitivní dystonie (raduje se z příchodu rodiče, reaguje celým tělem – otevření úst, úchopová reakce prstů na nohou) 2. měsíc – nohama se opírá o paty 3. měsíc – nohy zvedá nad podložku v 90°
9
DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE
Co nejčastěji polohovat na břiše – zpočátku pomoci přidržením zadečku k podložce Podporovat zájem dítěte o předměty, hračky Cvičení na míči
10
Cvičení na míči Žabička na míči – držení za lokty
Žabička na míči – držení za kolena Žabička na míči – držení loket a koleno
11
VÝVOJ KOJENCE 4.–6.MĚSÍC Vleže na břiše – zkřížený model – opora o 1 loket a druhou rukou sahá po hračce, nakročení nohy na stejné straně 4,5 měsíce uchopí hračku ze strany a hraje si s ní oběma rukama ve střední rovině 5. měsíc – chytne hračku ve střední rovině, střídá oporu o lokty s plaváním (zvedá všechny končetiny nad podložku 6. měsíc – opora o natažené paže s rozvinutou pěstí
12
poloha kojence na břiše - 4,5 měsíce
13
VÝVOJ KOJENCE 4.–6.MĚSÍC Vleže na zádech
4 měsíce – kontakt noha-noha boční hranou nohy, na hračku sahá do druhého kvadrantu (začátek otočky), sahá si na břicho 5 měsíců – kontakt noha- noha celou nohou, sahá si na kolena 6 měsíců – chytá prsty nohou, otočka ze zad na břicho
14
DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE
Práce s hračkou v leže na zádech Hra s míčem v leže na zádech Přitahování do sedu Rovnováha v leže na zádech - míč
15
VÝVOJ KOJENCE 7.-9.MĚSÍC 7. měsíc – nohy strká do úst, homologně se dostane na všechny 4 končetiny 7,5 měsíce – tulenění (plazení jen za pomocí horních končetin), šikmý sed 8 měsíců – diferencované zaujetí polohy na všech 4 končetinách, volný sed, vertikalizace trupu u překážky (přitažení se za postýlku a zvednutí), začátek lezení (rozlišit střídání končetin od homologního hopsání) 9 měsíců – vertikalizace nakročením 1 dolní končetiny, chůze stranou podél nábytku či postýlky
16
Poloha kojence 7.-9.měsíc Šikmý sed – 7,5m Přechod na 4 KK – 8m
Volný sed – 8m Nakročení při vstávání na nohy – 9m
17
DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE
Rovnovážné reakce v sedu a na 4 KK Plazení Lezení Hra na schovávanou Hra s kostkami
18
VÝVOJ KOJENCE 10. – 12. MĚSÍC pohyb v prostoru libovolně dopředu i nahoru první krok do volného prostoru většinou mezi nábytkem první kroky dopředu (bez souhybu horních končetin) samostatný stoj, (v podstatě jde o zastavení se v chůzi)
19
Poloha kojence 10.-12.měsíc Chůze u nábytku -10.-11.m
Stoj bez opory přes dřep Bipedální chůze – m.
20
DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE
Odkopávání Vkládání předmětů Stoj u míče Rovnováha v sedě a ve stoje Změny polohy těla na míči
21
Terapie vojtovou metodou
Vojtova metoda je léčebná technika založená na principu reflexní lokomoce pomocí stimulace přesně definovaných spoušťových zón na těle pacienta. Je vhodná pro kojence, děti i dospělé a je účinnou léčbou i prevencí pohybových vad. Používá se při léčbě opožděného psychomotorického vývoje, DMO, poúrazových stavů, po CMP, nápravě skolios atd. Vojtova metoda vysílá podněty do mozku a tím aktivuje "vrozené pohybové vzory". To se projeví jako koordinované pohyby trupu a končetin. Aktivací vzorů RL očekáváme fyziologické nastavení páteře ve všech třech rovinách, hlavy a všech kloubů, diferenciaci svalů z pohledu vývoje, rozvinutí hrudníku, koordinace orofaciální oblasti, koordinace polykání a žvýkání, koordinace pohybu očí, pozitivní ovlivnění sfinkterů.
22
Indikace léčby vojtovou metodou
Opožďování vývoje dítěte a asymetrické vyvíjení dítěte Vrozené vývojové vady Ortopedické vady nohou, hrudníku, dysplazie kyčlí Pupeční kýly, zácpa, špatné sání - laktace Periferní parézy – poporodní problém s horní končetinou (při nepoškození alfa motoneuronu v předním rohu míšním) Stavy po operacích hrudníku, problémy dechových funkcí, astma bronchiale Centrální parézy v dětském i dospělém věku Vertebrogenní onemocnění akutní i chronické skoliózy Ovlivnění šilhání
23
Kontraindikace léčby vojtovou metodou
10 dní po očkování živou vakcínou vysoké dávky kortikoidů těžké mentální stavy, prvky autismu v projevu dítěte akutní onemocnění a teplota nad 38° průjmové onemocnění, zvracení Epileptické záchvaty nejsou kontraindikací léčby. Naopak, při aplikace reflexní lokomoce dochází ke snížení jejich frekvence nebo dokonce jejich vymizení.
24
Jak terapie probíhá? Vyšetření dle reflexů a pohybových vzorců
Určení problému a terapie dle vyšetření Zaučení rodičů ve cvičení – 4x denně cca 5 – 10minut Dítě terapie nebolí, vše je šetrné a vždy se řídí reakcemi dítěte – může plakat, protože omezujeme jeho přirozený volný pohyb a chce nám říci, že se mu tělo hýbe samo, aniž by dítě samo chtělo
25
Praktická ukázka cvičení Vojtovou metodou
26
Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám zdravé spokojené dítě
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.