Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
w w w . f – a i r . c z představení JÁ a PATRIK ZÁKLADNÍ údaje o F AIR
Založena 1990 sídlo = letiště Benešov 15 zaměstnanců na trvalý úvazek 12 externistů – většinou piloti ČSA 90 % aktivit = ŠKOLA jako jediná FIRMA se koncentrujeme ze všech sil pouze na výcvik PILOTŮ w w w . f – a i r . c z
2
DEFINICE RYCHLOSTÍ RYCHLOSTI VR – rychlost rotace
LETECKÁ ŠKOLA F AIR RYCHLOSTI DEFINICE RYCHLOSTÍ VR – rychlost rotace VLOF – rychlost odpoutání VX – rychlost pro nejlepší úhel stoupání VXSE – rychlost pro nejlepší úhel stoupání při letu na jeden motor VY – rychlost pro nejlepší stoupavost VYSE – rychlost pro nejlepší stoupavost při letu na jeden motor (BLUE LINE ) VSSE – bezpečná rychlost pro záměrný jednomotorový let VMC – minimální rychlost řiditelnosti
3
POJÍŽDĚNÍ NORMÁLNÍ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY POJÍŽDĚNÍ využívat diferenciální tah motorů v zatáčkách vyhnout se dlouhodobému brždění neprovádět vzlet po prudkém vjezdu na RWY
4
VZLET NORMÁLNÍ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET vyhněte se se prudkému vjezdu na RWY s následným okamžitým vzletem doporučuje se přidat plné plyny na brzdách přesvědčte se že jsou přístroje „v zeleném“ po odpoutání získávejte výšku – rychlost = Vy nezatahujte podvozek ihned po odpoutání pod 500 ft nic nedělejte nad 500 ft ACELERUJTE
5
VZLET Z KRÁTKÉ PLOCHY NORMÁLNÍ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET Z KRÁTKÉ PLOCHY u většiny letadel se vysouvají vztlakové klapky to může vést k tendenci odpoutání okolo VMC nesnažte se udržet letadlo POTLAČENÍM může vést ke kmitání a přetížení příďového kola nebraňte letoun v odpoutání rozlet provádějte v několika centimetrech pro možnost přerušení vzletu při vysazení motoru
6
VZLET S BOČNÍM VĚTREM NORMÁLNÍ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET S BOČNÍM VĚTREM křidélka proti větru již před rozjezdem odpoutání na lehce vyšší rychlosti držte směr po vzletu a v počátečním stoupání
7
CESTOVNÍ LET NORMÁLNÍ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY CESTOVNÍ LET můžete zavřít COWL FLAPS a vypnout SWITCHES po stabilizaci teplot můžete OCHUDIT SMĚS proveďte „CRUISE CHECKLIST“ monitorujte LETADLO – „COCKPIT SCAN“ sledujte palivo a spotřebu
8
PŘIBLÍŽENÍ NORMÁLNÍ POSTUPY plánujte sestup – počítejte dobu klesání
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ plánujte sestup – počítejte dobu klesání klesání na poslední chvíli = PODCHLAZENÍ MOTORU klesejte max. 500 ft/min“ pokud je potřeba rychleji klesat vysuňte klapky a podvozek provádějte výhradně STABILIZOVANÉ přiblížení klapky na poslední chvíli - jen PRO ZKUŠENÉ PILOTY nesnižujte rychlost přiblížení pod VYSE base leg = GUMPS CHECK
9
GUMPS NORMÁLNÍ POSTUPY G as U ndercarriage M ixture
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY GUMPS G as U ndercarriage M ixture P rops (Propellers) S witches
10
GUMPS NORMÁLNÍ POSTUPY G as U ndercarriage M ixture
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY GUMPS G as U ndercarriage M ixture P rops (Propellers) S witches BOOST PUMPS LANDING LIGHT
11
PŘISTÁNÍ NORMÁLNÍ POSTUPY přechodový oblouk na plynech
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY PŘISTÁNÍ přechodový oblouk na plynech při stažení plynů – ztráta obtékání křídla = pád dotyk = řízené klesání – nikoliv řízený pád dotyk na hlavní kola přijde dřív než pád po dotyku držet přední kolo ve vzduchu větší odpor větší zatížení hlavního podvozku - brždění neprovádějte CHECKLISTy pokud jste na RWY
12
PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ S BOČNÍM VĚTREM
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ S BOČNÍM VĚTREM doporučuje se spíše metoda VYBOČENÍ při delším letu skluzovou metodou hrozí nebezpečí vyčerpání paliva jednoho motoru před přechodovým obloukem přechod na SLUZOVOU metodu dotyk poveďte na jedno kolo vyhněte se přistání v TRAVERZU
13
PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ NA KRÁTKOU PLOCHU
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ NA KRÁTKOU PLOCHU vyhněte se přílišnému stažení plynů při letu přes překážky ztráta vztlaku na křídle tvrdé přistání - možnost poškození pokud nejsou v prostoru přiblížení překážky – proveďte konečné přiblížení „plošší“ po dotyku zasuňte klapky intenzivně brzděte s plně přitaženou výškovkou
14
GO-AROUND NORMÁLNÍ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY GO-AROUND zastavte klesání a převeďte letoun do polohy pro stoupání vzletový výkon při adekvátní rychlosti – PŘECHOD DO STOUPÁNÍ stabilizujte letoun redukujte klapky u většiny letadel mají klapky větší odpor než podvozky podvozky zatím vysunuty pro případ nechtěného dotyku zasuňte podvozek (pozor na max. rychlost zasunutí) zasuňte klapky NÍZKÁ RYCHLOST PŘIBLÍŽENÍ – POZOR NA PÁD
15
PŘERUŠENÝ VZLET NOUZOVÉ POSTUPY STÁHNOUT OBA PLYNY DRŽET SMĚR BRZDIT
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY PŘERUŠENÝ VZLET STÁHNOUT OBA PLYNY DRŽET SMĚR může být velmi obtížně, pokud včas nerozeznáte VYSAZENÍ A NESTÁHNETE PLYNY BRZDIT není vhodná snaha zastavit za každou cenu někdy je lépe vyjet z RWY, ale ŘÍDIT letadlo, než poškodit podvozky, brzdy nebo pneumatiky při agresivní snaze DOBRZDIT
16
VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU vzlet a GO-AROUND je nejkritičtější fáze malá rychlost nízko nad zemí klapky vysunuty podvozky vysunuty odpor vrtule do doby zapraporování = stoupací výkon je HRANIČNÍ nebo ŽÁDNÝ
17
JSOU TŘI ZÁKLADNÍ VARIANTY:
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU JSOU TŘI ZÁKLADNÍ VARIANTY: 1. GEAR DOWN 2. GEAR UP+ nedostatečný stoupací výkon 3. GEAR UP+ dostatečný stoupací výkon
18
VYSAZENÍ PO VZLETU 1. GEAR DOWN NOUZOVÉ POSTUPY šance :
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 1. GEAR DOWN šance : zasunout podvozky zasunout klapky zapraporovat vrtuli akcelerovat letoun stabilizovat let uřídit letoun ve směru JE MINIMÁLNÍ STÁHNĚTE OBA PLYNY přistaňte na zbývající RWY nebo za RWY
19
2. GEAR UP nedostatečný stoupací výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 2. GEAR UP nedostatečný stoupací výkon při provozu z letiště blížícího se svou nadmořskou výškou dostupu na 1 motor při vysazení těsně nad zemí klesejte na VYSE PŘISTAŇTE před sebe ŘÍZENÉ PŘISTÁNÍ MIMO LETIŠTĚ je lepší než let na hranic výkonů letadla (PÁD, VÝVRTKA...)
20
3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO 2. KONFIGURACE 3. STABILIZUJ a STOUPEJ 4. CHECKLIST
21
3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO křidélka proti KLONĚNÍ (z počátku 5° a více) noha proti TOČENÍ sniž úhel náběhu na VYSE = BLUE LINE
22
3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU MEMORY ITEMS 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 2. KONFIGURACE VÝKON - všechno DOPŘEDU ČISTÍM – klapky a podvozky ZASUNOUT IDENTIFIKACE – MRTVÁ noha = MRTVÝ motor VERIFIKACE – STAHUJI plyn mrtvého motoru PRAPOROVÁNÍ
23
3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 3. STABILIZUJ a STOUPEJ redukuj náklon na 2 - 5° udržuj směr nohou udržuj VYSE leť přímo až do 500 ft AGL (pouze vyhnutí se překážkám návrat na letiště
24
3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 4. CHECKLIST – zajištění motoru směs – IDLE CUT OFF magneta – OFF palivový kohout – OFF alternátor – OFF palivové čerpadlo – OFF cowl flaps – CLOSE elektrické zatížení – REDUKOVAT crossfeed – DLE POTŘEBY
25
3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ PO VZLETU 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO 2. KONFIGURACE 3. STABILIZUJ a STOUPEJ 4. CHECKLIST
26
VYSAZENÍ ZA LETU NOUZOVÉ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ ZA LETU cestovní rychlost zajišťuje lepší řiditelnost dostatečná výška nám dává čas zjistit a odstranit problém ne každá závada je KRITICKÁ PALIVO – je příčinou mnoha případů ztráty výkonu špatné nastavení směsi nedostatek paliva – CROSSFEED vzduchové bubliny – PALIVOVÉ ČERPADLO - ON CARB HEAT nebo ALT AIR – zamrznutý CARB nebo zanesený vzduch. filtr MAGNETA – zkusit samostatně L nebo R OTÁČKY – změnit nastavení
27
VYSAZENÍ ZA LETU NOUZOVÉ POSTUPY KRITICKÁ závada
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ ZA LETU KRITICKÁ závada VIBRACE KOUŘ ÚNIK OLEJE PUCHÝŘE NA LAKU zapraporuj a zajisti motor
28
VYSAZENÍ ZA LETU NOUZOVÉ POSTUPY POZOR v klesání na snížený výkon
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY VYSAZENÍ ZA LETU POZOR v klesání na snížený výkon nemusíme vůbec vysazení identifikovat
29
PŘIBLÍŽENÍ NA 1 MOTOR NOUZOVÉ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ NA 1 MOTOR rychlost nesmí být nižší než VYSE = BLUE LINE zatáčky je lépe provádět na živý motor klapky vysouvat později a pouze na střední stupeň podvozky vysouvat později strmější úhel klesání na vyšší rychlosti je žádoucí menší potřebný výkon = menší asymetrický tah vyhněte se plochému přiblížení – „DOTAHOVÁNÍ“ předcházejte prudkému zvyšování výkonu živého motoru
30
PŘISTÁNÍ NA 1 MOTOR NOUZOVÉ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NOUZOVÉ POSTUPY PŘISTÁNÍ NA 1 MOTOR rychlost až do přechodového oblouku minimálně VYSE = BLUE LINE pozor na vybočení letadla při stažení plynu KONEC ASYMETRICKÉHO TAHU pozor na vyplavání zapraporovaná vrtule = menší odpor VYHNĚTE SE GO-AROUND na 1 motor lépe je přistát mimo RWY lehká 2 motorová letadla NEMAJÍ DOSTATEK VÝKONU
31
VÍCEMOTOROVÉ LETOUNY NORMÁLNÍ POSTUPY NOUZOVÉ POSTUPY
LETECKÁ ŠKOLA F AIR NORMÁLNÍ POSTUPY NOUZOVÉ POSTUPY VÍCEMOTOROVÉ LETOUNY
32
DOPORUČENÁ LITERATURA
JEPESSEN Multi Engine Manual POH PIPER PA-34 Seneca w w w . f – a i r . c z
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.