Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Studie: Data retention v ČR v praxi Petr Kučera kucera@iure.org Iuridicum Remedium, o. s. www.iure.org @iure_cz
2
Data retention: (uchovávání provozních a lokalizačních údajů o elektronické komunikaci) Je to možné díky digitalizaci komunikace.
3
Data retention v ČR: Provozní a lokalizační údaje o elektronické komunikaci – na základě zákona o elektronických komunikacích - 127/2005 Sb.
5
Co to znamená pro firmy v oblasti elektronických komunikací?
6
Rozpor: ochrana soukromí státem X monitoring elektronické komunikace bezpečnostními orgány státu
7
Osobní údaje v ČR: Stanoveno zákonem 101/2001 Sb. Co to vlastně je osobní údaj?
8
Osobní údaje
9
Plán výzkumu: Oslovíme vybrané dotčené firmy s významným podílem na trhu v ČR a zeptáme se jich na jejich praxi s uchováváním, zabezpečením a předáváním dat o zákaznících
10
Oslovované firmy: Poskytovatelé připojení k internetu (pevné a mobilní připojení) & Poskytovatelé “webových” služeb (služby webového emailu, internetového vyhledávání, zobrazování reklam, sociální sítě)
11
1. Dotazník – praxe uchovávání a zabezpečení dat, komunikace se zákazníky 2. Dotazy – praxe předávání dat veřejným orgánům státu
12
Počty oslovených firem a jejich reakce
13
Bez odpovědi: zahraniční provozovatelé a provozovatelé sociálních sítí
14
Odmítnutí spolupráce: Různé důvody, např. neochota prozrazovat tak “důvěrné” informace, či že firma nespadá pod zákon o elektronických komunikacích
15
Poskytovatelé služeb připojení k internetu Přehled registrace dotazovaných firem ve veřejných databázích
16
Rozložení oslovených firem dle oblastí podnikání Rozložení firem, které odpověděly v 1. části výzkumu, dle oblastí podnikání
17
Rozsah uchovávání dat o zákaznících
18
Doba uchovávání dat o zákaznících
19
Bezpečnost: Polovina firem nechává prověřovat zabezpečení dat s informacemi o svých uživatelích nezávislým auditem. Jedna firma deklarovala dodržování určitých bezpečnostních standardů
20
Odkaz na firemní „Privacy Policy" (politiku správy osobních údajů)
21
Všichni dotazovaní ve 2. části výzkumu mají zkušenost s kontaktem s bezpečnostními složkami. Četnost kontaktu s bezpečnostními orgány státu je různá – u největších firem se vyplatí přidělit pracovníka na tuto agendu, o malých firem se jedná spíše o výjimečnou záležitost. Nejvíce dat předávají firmy, které uplatňují mechanismus refundace nákladů. Žádná dotazovaná firma neuvedla, že by měla s bezpečnostními složkami ustanovený dálkový přístup (ač uloženo zákonem). Kontakt s bezpečnostními složkami při předávání údajů je převážně písemný – papírovou i elektronickou formou. Předávání provozních a lokalizačních dat
22
1. Zpoždění právní praxe za technologickým vývojem 2. Poskytovatelé webových služeb nejsou nutně provozovateli služeb elektronických komunikací 3. Ochrana dat je nedostatečná (už jen proto, že o ní firmy nedostatečně informují) Závěr
23
Děkuji za pozornost Tato studie vznikla v rámci projektu "Reclaim Your Rights in the Digital Age", který je realizován díky finanční podpoře nadace Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe. Twitter: @iure_cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.