Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci"— Transkript prezentace:

1 Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci
Cílem příspěvku je představit FT z pohledu jejich zákazníků. Marie SYROVÁTKOVÁ Jana SPILKOVÁ Lenka FENDRYCHOVÁ Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova v Praze Praha 2011

2 Zaměřeno na spotřebitele
Co očekávají spotřebitelé od FT? Proč chodí lidé na FT? To znamená, že se budeme zabývat otázkou, co očekávají od FT spotřebitelé (zákazníci)... a kdo jsou lidé, kteří nakupují na FT? Těmito otázkami se zabýval výzkum, který jsme (s kolegyněmi) provedly v Praze na podzim 2010. Praha – Zbraslav Autor: Spilková, J. Jací lidé navštěvují FT? Praha – Vysočany Autor: Spilková, J.

3 Základní fakta o FT v Praze
39 trhů v Praze (v době provádění výzkumu zhruba polovina) převažují menší (19) a střední FT (16) polovina FT se koná v sobotu větší FT spíš v centru a vnitřním městě, menší FT ve vnějším městě a zázemí vnitřní město – víkend, vnější město – všední dny Nejprve si představme základní fakta o FT v Praze. Celkem v Praze na podzim trhů převažují menší trhy do 15 stánků a střední trhy do 40 stánků polovina všech trhů se koná v sobotu téměř 70 % trhů se koná jednou týdně (27) větší trhy se konají spíš v centru/vnitřním městě, ve vnějším městě/zázemí převažují menší trhy sobotní trhy převažují ve vnitřním městě, ve vnějším městě/zázemí se trhy konají častěji ve všední den ve vnitřním městě je největší variabilita z pohledu periodicity, ve vnějším městě a zázemí převažují týdenní trhy Zdroje:

4 Informace o výzkumu léto a podzim 2010 13 farmářských trhů v Praze
použité metody zúčastněné pozorování na FT dotazníkové šetření mezi zákazníky FT (424 respondentů) strukturované rozhovory s organizátory FT (19) Dostáváme se k výzkumu, který se pohledem zákazníků a spotřebitelů FT zabýval. Do výzkumu byla zahrnuta většina trhů, které v té době v Praze byly.

5 Které FT byly zahrnuty do výzkumu?
typy FT FT velké FT ve vnitřním městě Dejvice, Jiřího z Poděbrad, Karlínské náměstí, Kubánské náměstí, Náplavka, Pankrác malé trhy v zázemí města Čakovice, Dolní Počernice, Suchdol, Uhříněves neurčité Klánovice, Vysočany, Holešovice Zde je přehled FT, které byly do výzkumu zahrnuty. kritéria: velikost FT, lokalita, den konání Praha – Vítězné náměstí Autor: Spilková, J. Praha – Letňany Autor: Spilková, J.

6 Kdo jsou zákazníci FT? dvoučlenné domácnosti 31 %
Autor: Spilková, J. dvoučlenné domácnosti 31 % tříčlenné 27 %, čtyřčlenné 23 % singles: 12 % Kdo tedy jsou zákazníci FT? Můžeme jmenovat 2 hlavní skupiny, které navštěvují FT, a to jsou Tomu odpovídá věková struktura. dvoučlenné domácnosti – důchodci 3 a 4 členné – rodiny s dětmi singles (domácnosti jednotlivců) Nejčastějšími zákazníky jsou matky s dětmi a důchodci – hl. v rezidenčních oblastech Graf 1: Věková struktura respondentů Praha – Kubánské náměstí matky s dětmi a důchodci (hl. v rezidenčních oblastech ve všední dny) – dle výpovědí organizátorů Poznámka: věková struktura vzorku odpovídá pražské populaci

7 Zaměstnanecká struktura návštěvníků FT
Z hlediska zaměstnanecké struktury/socioekonomického postavení zákazníků se na jednotlivých trzích situace liší. Na některých trzích výrazně převažují důchodci – Čakovice, Uhříněves. Naopak v centru města nakupují lidé s vyšším postavením v zaměstnání. Autor: Syrovátková, M. Zdroj: Ouředníček, Temelová 2009

8 Proč chodí lidé nakupovat na FT?
Autor: Spilková, J. Graf 2: Důvody k návštěvě FT Posuňme se k otázce, proč chodí lidé nakupovat na FT? přes 2/3 lidí – čerstvost, chuť lokální produkce – místní výrobci, zboží není dováženo zdaleka, tzn. např. i je sklízeno zralé před rokem, kdy byl průzkum prováděn, lidé stále uváděli důvod „zvědavost“ Praha – Suchdol

9 Jaké další důvody lidé mají k návštěvě FT?
Autor: Spilková, J. Graf 3: Další důvody („jiné“) k návštěvě FT Když se podrobněji podívám do té položky „jiné“, český výrobce, jiný sortiment – tzn. jinde se to koupit nedá Zároveň je vidět, že FT přináší i další – společenskou - hodnotu – zábava, nový trend, atmosféra Praha – Karlínské náměstí

10 Co si lidé myslí o FT? výsledky studie „Farmářské trhy – nový nákupní fenomén“ STEM/MARK (2011)
87 % Čechů zná FT. 29 % Čechů na FT nakupuje. „Na FT se prodávají pouze české výrobky českých prodejců“ (72 %). „Výrobky prodávané na FT jsou kvalitnější než zboží v běžných obchodech“ (71 %). „Výrobky prodávané na FT jsou zdravější než zboží v běžných obchodech“ (65 %). Když uděláme malou vsuvku a podíváme se, co o FT říkají jiné průzkumy trhu, tak průzkum společnosti stem/mark říká, že „Výrobky prodávané na FT jsou často zbytečně předražené“ (66 %). „Zboží prodávané na FT je stejné jako všude jinde“ (40 %). „Veškerý sortiment ovoce a zeleniny na FT je bio“ (29 %).

11 Jaké zboží lidé na FT nakupují?
Graf 4: Jaký sortiment na FT kupujete? teď se podívejme na to, jaké zboží lidí na ft nakupují? V souladu s tím, že lidé chodí na FT, protože je tam zboží čerstvější a chutnější, nejčastěji lidé nakupují... Praha - Zbraslav Autor: Spilková, J.

12 Nákupní chování zákazníků FT
Graf 5: Navštěvujete různé FT? Praha - Zbraslav Autor: Spilková, J. Graf 6: Jak často nakupujete na FT? Co se týče toho, jak jsou lidé věrní „svému“ trhu, či jak často navštěvují také jiné trhy, tak dvě třetiny lidí navštěvuje pouze jeden trh. A zároveň polovina lidí chodí na trh každý týden. Již před rokem měly FT své stálé/věrné zákazníky. Autor: Spilková, J. Praha – Vítězné náměstí

13 Nákupní chování zákazníků FT
Graf 7: V jakém typu obchodu nakupujete ostatní potraviny? Ostatní nákupy dělají zákazníci v supermarketech a hypermarketech.

14 Nákupní chování zákazníků FT
Graf 8: Dáváte přednost biopotravinám? Praha – Karlínské náměstí Když se podívám na vztah zákazníků k bio a fair trade, tak mezi zákazníky FT nepřevažují ti, kdo by upřednostňovali tento typ zboží. Zákazníci FT nejsou tímto směrem vyhranění. Autor: Spilková, J. Praha – Dolní Počernice Graf 9: Dáváte přednost výrobkům fair trade? Autor: Spilková, J.

15 Závěr různé typy FT a zákazníků FT v Praze
různorodá sociodem. struktura zákazníků lepší chuť a čerstvost zboží, lokální původ pravidelní zákazníci FT lepší chuť a čerstvost zboží, lokální původ produktů (snaha o podporu místních producentů) NE bio ani fair trade Zákazníci FT neupřednostňují bio ani fair trade potraviny. FT mají své stálé, věrné zákazníky. Polovina respondentů navštěvuje FT pravidelně každý týden. 2/3 respondentů upřednostňují konkrétní FT. Praha – Dolní Počernice Autor: Spilková, J.

16 Zdroje dat Informační a vzdělávací program pro využití biotechnologií v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Nalok.cz. OUŘEDNÍČEK, M., TEMELOVÁ, J. (2009): Twenty years after socialism: the transformation of Pragueś inner structure. Studia Universitatis Babex-Bolyai, Sociologia, č. 54, s SPILKOVÁ, J., FENDRYCHOVÁ, L., SYROVÁTKOVÁ, M. (2011): Farmers markets in Prague. Agriculture and human values. (v recenzním řízení) STEM/MARK (2011): Farmářské trhy – nový nákupní fenomén. Staženo Vitalia.cz.


Stáhnout ppt "Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci"

Podobné prezentace


Reklamy Google