Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vývojové tendence v jazyce
2
Zopakujme si: Demokratizace spisovné češtiny - pronikání hovorových prostředků - univerbizace - pronikání slangismů a profesionalismů - vznikání okazionalismů (slova originálně vytvořená jazykovou hrou pro určitou příležitost) - determinologizace Intelektualizace spisovné češtiny - zvyšování podílu prostředků odborného jazyka - multiverbizace - terminologizace - deslangizace
3
Podtrhněte projevy tendence demokratizace a intelektualizace, vysvětlete podstatu daných projevů: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
4
Podtrhněte projevy tendence demokratizace a intelektualizace, vysvětlete podstatu daných projevů: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
5
Označte slova, která jsou projevem tendence determinologizace: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
6
Označte slova, která jsou projevem tendence determinologizace: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
7
Označte slova, která jsou projevem tendence přejímání pojmenování: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
8
Označte slova, která jsou projevem tendence přejímání pojmenování: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
9
Označte slova, která jsou okazionalismy
Označte slova, která jsou okazionalismy. Pokuste se stanovit jejich věcný význam, užijte je ve větě: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
10
Označte slova, která jsou okazionalismy: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
11
Označte slova, která jsou projevem tendence pronikání slangismů a profesionalismů: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
12
Označte slova, která jsou projevem tendence pronikání slangismů a profesionalismů: e-learning, demáč, gender, face lifting, myš, smažák, last minute, jablkoholismus, klausofob, promotion, drogová scéna, leasing, snowboard, zlatý padák, intimno, joint, komunální volby, fast food, floorbal, server, duatlon, peeling, lustrace, floristika, nedvědofilka
13
Doplň do tabulky (multiverbizace, univerbizace)
učitel češtiny výtvarka tisková konference dokazovat učitelská veřejnost zajímavým způsobem spotřebitelská veřejnost písemka pracák provést výzkum uplatnit namítnout
14
Doplň do tabulky (multiverbizace, univerbizace)
učitel češtiny češtinář výtvarná výchova výtvarka tisková konference tiskovka provádět důkaz dokazovat učitelská veřejnost učitelé/učitelstvo zajímavým způsobem zajímavě spotřebitelská veřejnost spotřebitelé písemná práce písemka pracovní úřad pracák provést výměnu vyměnit uplatnit vznést námitku namítnout
15
Zhodnoťte projevy vývojových tendencí současné češtiny: Není to tak dlouho, co Microsoft vydal další betaverzi Windows8, tentokrát s označením Release Preview. Jde o předběžnou verzi, kterou můžete testovat i vy. Bohužel je distribuována jako image, tedy v ISO souboru. Pokud byste systém tak chtěli instalovat z USB flash disku, musíte si vytvořit vlastní instalační médium. Ukážeme vám, jak jednoduše na to. Zvládne to opravdu každý.Co budeme potřebovat: Pokud byste chtěli vytvořit USB flash disk s Windows8, můžete si zkušební verzi systému stáhnout zde. Funguje na operačních systémech Windows XP a novějších - k dispozici pro nekomerční použití zdarma.
16
Pokuste se nahradit vyznačené výrazy vhodnými synonymy: Není to tak dlouho, co Microsoft vydal další betaverzi Windows8, tentokrát s označením Release Preview. Jde o předběžnou verzi, kterou můžete testovat i vy. Bohužel je distribuována jako image, tedy v ISO souboru. Pokud byste systém tak chtěli instalovat z USB flash disku, musíte si vytvořit vlastní instalační médium. Ukážeme vám, jak jednoduše na to. Zvládne to opravdu každý.Co budeme potřebovat: Pokud byste chtěli vytvořit USB flash disk s Windows8, můžete si zkušební verzi systému stáhnout zde. Funguje na operačních systémech Windows XP a novějších - k dispozici pro nekomerční použití zdarma.
17
Pokuste se v textu K. Havlíčka Borovského uplatnit vývojové tendence současné češtiny: Za hlavní důvod k tomuto spojování uvádí se obyčejně veliká vydání, která obec míti bude. Jaká mohou být tato vydání obecní? Předně na kostel a na školu; tu jistě nebude mít každá vesnice svůj kostel a svou školu, nýbrž tak jako to posud bývalo a bude také té obci, s kterou společně kostel a školu míti bude, dle slušnosti připláceti. Za druhé na silnice a cesty - a třebas se tisíc vesnic spojilo, neušetří tím ani jedné silnice neb cesty, a zrovna tolik na každou příjde práce a výloh jako kdyby nebyly spojeny. Za třetí na dohlídku na polích - i tu se spojením nic neušetří, čím více obcí tím víc polí, tím víc hlídačů, tím víc zlodějů, tím víc útrat, to zůstane vždy pěšky jako za vozem. Neb snad stříkačku - ale bude-li více spojených obcí jednu stříkačku míti dohromady, nepomůže to žádné než té, ve které stříkačka státi bude, nebo než v noci se stříkačkou přijedou, shoří stodola: bude-li ale každá z těch spojených vesnic svou stříkačku míti, zrovna tolik za ní vydá, jako by nebyla spojena.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.