Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 9 Název Ernest_Hemingway Klíčová slova ztracená generace, morální kvality člověka Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity výklad, samostatná (skupinová) práce Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 1, 62 MB Zdroje viz Použité zdroje

2 Český jazyk 9 Ernest Hemingway Teplice, Koperníkova 2592
Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

3 Ernest Hemingway *1899 (USA Illinois) – †1961 (USA Idaho)
americký spisovatel jeden z předních představitelů tzv. „ztracené generace“ nositel Nobelovy ceny

4 Život vyrůstal v rodině lékaře
otec v něm svým příkladem brzy vzbudil lásku k přírodě, lovu a sportu hrál na violoncello, ale i boxoval již na střední škole se projevil jeho literární talent, stává se už tehdy reportérem a snaží se i psát (verše, povídky a sloupky do novin) mladý Hemingway

5 Odchod do války rok po studiích (v r. 1918) vstupuje do Červeného kříže a je poslán na italskou frontu zde pracuje jako ošetřovatel byl těžce raněn po rekonvalescenci v Miláně se vrací do USA po válce působí jako zahraniční zpravodaj v Evropě ( žije v Paříži + má velkou zálibu v býčích zápasech ve Španělsku ) stále více se věnoval literatuře (psaní) stává se členem skupiny amerických intelektuálů v Paříži „Ztracené generace“ s nástupem fašismu se u něj prohlubuje lidské cítění, které se promítá do jeho děl Hemingway v uniformě (Miláno 1918)

6 s vypuknutím Občanské války v r
s vypuknutím Občanské války v r pracuje ve Španělsku jako válečný reportér v r se stěhuje na Kubu, kde tráví většinu světové války a nalézá konečně svůj pravý domov ke konci války se vrací do Evropy, kde s americkými jednotkami osvobozuje Paříž po válce nějakou dobu žije v Benátkách, cestuje po Africe (lov lvů, rybaření) poté se vrací na Kubu, kde žije s přestávkami posledních 20 let života

7 Závěr života ke konci života se jeho zdravotní stav začíná zhoršovat (po stránce fyzické i psychické) trpí depresemi, halucinacemi a bludy v roce hospitalizován na psychiatrické klinice po propuštění – snaha vrátit se ke psaní, ale bezvýsledně v r spáchá (pravděpodobně) sebevraždu (zastřelil se puškou) nezanechal po sobě žádný dopis na vysvětlenou, proto bývá jeho smrt také vysvětlována jako nehoda při čištění pušky

8 Literární činnost většina jeho děl byla ovlivněna osobními zážitky
hlavně tedy válkou a zážitky z ní své hrdiny stavěl do nebezpečí (které i on sám často vyhledával) tito hrdinové pak ve vypjatých situacích prokazovali čest a odvahu postavy jeho děl bývají často muži, kteří vedou nebezpečný způsob života (vojáci, rybáři, lovci, toreadoři)

9 Dílo: Psal: ROMÁNY NOVELY POVÍDKY + jednu divadelní hru
Hemingway při psaní

10 Nejznámější romány: „Sbohem armádo“ ( 1929 )
román s autobiografickými prvky (vychází ze svých skutečných prožitků ve válce) příběh tragické lásky mezi americkým vojákem a britskou zdravotní sestrou v době 1. svět. války dílo poukazuje hlavně na cynismus vojáků a jejich vyřazení ze společnosti román byl r a poté hned r zfilmován

11 „Komu zvoní hrana“ ( 1940 ) román z období španělské občanské války
hlavní hrdina-americký dobrovolník ve španělské válce Robert Jordan je typický hemingwayovský hrdina – mužný, přemýšlivý, s touhou po pravdě, snahou žít důstojně a svobodně ve světě násilí, zla a smrti příběh tragické lásky mezi hlavní postavou - Jordanem a Marií (dcerou tamějšího republikánského starosty) Jordan nakonec umírá

12 Nejznámější novela „Stařec a moře“ (1952)
Stručný děj: děj příběhu je zasazen do kubánské vesnice – 40. léta 20. stol. hlavním hrdinou je starý kubánský rybář Santiago po mnoha neúspěšných lovech na moři (jezdil lovit s malým chlapcem) se tentokrát vydává na moře úplně sám uloví obrovskou rybu, se kterou zápasí dva dny a teprve pak se mu podaří ji harpunovat a přivázat k lodi tímto životním úlovkem je zcela vyčerpaný a vysílený uvažuje, co s rybou udělá a jak se bude mít dobře mrtvou rybu však napadnou žraloci stařec už nemá sílu s nimi bojovat a rybu ubránit domů se vrátí pouze s kostrou ryby

13 Smysl novely: oslava věčného zápasu člověka s přírodou + oslava lidské statečnosti Santiago udělal vše pro to, čeho chtěl dosáhnout = vyhrál svůj boj s rybou hlavní postava je člověk silných morálních kvalit je houževnatý, neúnavný, nebojácný, je fyzicky i duševně velmi silný je hrdý na svou práci a ochotný bojovat až do posledních sil pro dobrou věc je ochoten obětovat i svůj život

14 Nobelova cena novela Stařec a moře (1952) vzbudila největší ohlas ze všech Hemingwayových děl v r byl za ni oceněn Nobelovou cenou slavnostního ceremoniálu ve Stockholmu se však autor pro svůj špatný zdravotní stav nezúčastnil v krátkém textu, který přečetl americký velvyslanec, napsal: „Psaní, ve svém nejlepším případě, je osamělý život.“

15 Co sis z dnešní hodiny zapamatoval
Co sis z dnešní hodiny zapamatoval? (Vyber z následujících možností správnou odpověď – někde je více možností) 1. Hemingway byl: 5. Většina jeho děl jsou: a) Kubánec a) básnické sbírky, romány, povídky b) Američan b) divadelní hry, povídky, pohádky c) Ital c) romány, povídky, novely 2. Hemingway patří do skupiny: 6. Ve svých dílech většinou čerpá: a) prokletých básníků a) z vyprávění svého dědečka b) anarchistických buřičů b) z vlastních prožitků c) Ztracené generace c) ze své fantazie 3. H. působil jako ošetřovatel ČK: 7. Nobelovu cenu obdržel za dílo: a) v Itálii a) Sbohem, armádo b) ve Španělsku b) Stařec a moře c) na Kubě c) Komu zvoní hrana 4. H. měl rád: 8. O zážitcích z 1. svět. války píše v díle: a) nebezpečí a) Komu zvoní hrana b) přírodu b) Sbohem, armádo c) lov a rybolov c) Stařec a moře d) válku

16 Správné odpovědi: 1 b) c) 2 c) b) 3 a) b) 4 a), b), c) b)

17 Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje
str. 3 – 14 výklad učitele + zápis nejdůležitějších údajů do sešitů str. 15 – 16 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (samostatná práce nebo práce v malých skupinkách) + následná kontrola str metodické poznámky, zdroje

18 Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hemingway


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google