Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_12 Skládání sil opačného směru. Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3. Pořadové číslo DUM:12. Autor: Mgr. Milan Žižka

2 Anotace: PowerPointová Prezentace seznamuje se skládáním sil opačného směru.
Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 12 – 13 let Klíčová slova Síla, složky, výslednice.

3 Skládání sil opačného směru
Při skládání sil hledáme výslednici, to je sílu, která má na těleso stejný účinek jako složky. Síly, které působí na těleso v téže přímce (na stejné nositelce) a mají opačný směr, můžeme skládat výpočtem nebo graficky.

4 Při skládání sil opačného směru je velikost výslednice rovna rozdílu velikostí sil. F = F1 – F 2 Výslednice má směr větší síly. Př: Na těleso působí dvě síly.První má velikost 4 N a působí vodorovně doprava, druhá je velká 3 N a působí vodorovně doleva. Určete výslednici: 1) Výpočtem. F1 = 4 N působí vodorovně doprava F2 = 3 N působí vodorovně doleva F = ? F =F1 - F2 F = =1(N) Výsledná síla 1 N působí vodorovně doleva.

5 2) Graficky Nejprve naneseme větší sílu.
Velikost výslednice je dána rozdílem velikostí úseček. Orientaci má výslednice shodnou s orientací větší síly. Nejprve naneseme větší sílu. Působiště menší síly umístíme tam, kde končí větší síla. Naneseme ji proti směru první síly. F1 = 4 N F = 1N F2 = 3 N Výsledná síla je 1N a je orientovaná vodorovně doleva.

6 Úlohu budeme nejprve řešit výpočtem a pak graficky.
Dvě děti se přetahují o provaz. Jedno působí na provaz silou 120 N vodorovně doprava a druhé silou 80 N vodorovně doleva. Urči výslednou sílu, která působí na provaz. Úlohu budeme nejprve řešit výpočtem a pak graficky. Výpočtem F1 = 120 N a působí vodorovně doprava F2 = 80 N působí vodorovně doleva F = ? F =F1 - F2 F = =40 (N) Výslednice 40 N působí doprava.

7 Grafické skládání sil opačného směru
Grafické řešení Grafické skládání sil opačného směru Grafické znázornění F1 = 120 N F2 = 80 N Řešení F1 = 120 N F2 = 80 N F = 40 N Výsledná síla 40 N působí doprava.

8 Další úlohy: 1. Bedna o hmotnosti 400 kg leží na podlaze. Jakou silou působí na podlahu? Znázorni tuto sílu graficky. 2. V určitém okamžiku nadzvedneme bednu silou N. Jakou silou bude v tomto okamžiku působit bedna na podlahu? Úlohu řeš nejprve výpočtem a potom graficky.

9 3. Výsadkář padá na padáku
3. Výsadkář padá na padáku. Vysvětli, jaké síly a jakým směrem na něho působí. Načrtni tyto síly. Jedná se o síly stejného směru nebo o síly opačného směru? 4. Hmotnost osobního automobilu je 1t. Jakou silou působí automobil na vozovku při zvednutí odtahovačem? Odtahovač zvedá automobil silou 4 000 N.

10 Na bednu působí tíhová síla 4 000 N svisle dolů.
Výsledky Fg = N 1. úloha Na bednu působí tíhová síla N svisle dolů. 2. úloha Fg = N F2 = N F = N Na bednu působí tíhová síla N. Po nadzvednutí bedna působí na podlahu silou N.

11 Výsledná síla 6 000 N působí svisle dolů.
3. úloha Fo odpor vzduchu Fg tíhová síla 4. úloha Výpočtem: Fg = N svisle dolů F2 = N svisle vzhůru F = ? F =F1 - F2 F = =6 000 (N) Výsledná síla N působí svisle dolů. Zdroj obrázků: Galerie MS Office: a vlastní práce.


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google