Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vývoj dětské hry
2
Co je to hra? = základní činnost, která je důležitá pro celkový psychický vývoj slouží k naplnění času, poznávání světa, osvojování a procvičování různých dovedností a činností základní znaky: fantazie, spontánnost, svoboda, neúčelnost různé aspekty: poznávací sociální procvičovací emocionální pohybový motivační fantazijní
3
Hra x práce nezištnost užitečnost spontánnost úloha svoboda nutnost
relaxace námaha fantazie myšlení marnost účelnost
4
Teorie her A) Spencerova teorie nadbytečné energie hra = biologický jev, který je právě důsledkem přebytečné energie - vyvinula se jen u živočichů na vyšší úrovni B) Groosova teorie aktivní přípravy pro budoucí život - hra je spojena s napodobováním hra u dospělých = naučený prvek
5
PIAGETOVO POJETÍ HRY = dítě se přizpůsobuje sociálnímu a fyzikálnímu prostředí 3 STÁDIA: procvičovací hry = „předstupěň“ hry dítě se snaží ovládat své tělo symbolické hry - od 2 do 4 let propojeny s procvičovacími hrami později kopírování reality hry s pravidly - od 7. roku dítěte jsou zachovány až do dospělosti
6
DIAGNOSTIKA A TERAPIE HROU
Scénotest - u dětí, dospělých či v rodinné diagnostice a terapii Diagnosticko-terapeutické pískoviště „hra na písku“ - rozhovor, pozorování techniky Doll-play metody TAT, CAT - soubor obrázků, ke kterým jedinec vymýšlí příběh
7
Rozdělení her podle Kurica
Funkční: hry s vlastním tělem Manipulační: hry s předměty Napodobovací: napodobování činností dospělých, zvířat Receptivní: přijímání podnětů z vnějšku Úlohové: uplatnění fantazie, hry kolektivní, děti přebírají různé role Konstruktivní: zacházení s různými materiály, předměty a látkami
8
Rozdělení her podle Příhody
Hry nepodmíněně reflexivní experimentační lokomoční lovecké agresivní a obranné sexuální sběratelské Hry senzorickomotorické dotykové a haptivní motorické sluchové zrakové
9
Rozdělení her podle Příhody
Hry intelektuální funkční námětové napodobivé fantazijní konstruktivní hlavolamy a skládací hry kombinační Hry kolektivní soutěživé pospolité rodinné stolní
10
Vývoj hry podle věku Novorozenec po druhém měsíci hra s chrastítkem
od třetího měsíce výrazná potřeba hrát si hra s ručičkami a nožičkami „hra“ na ukazování dítěte v zrcadle (usmívá se na sebe, brouká)
11
Vývoj hry podle věku Batole hra funkční: manipulace s hračkou
hra konstrukční: vytváření, vyrábění (stavění kostek) působíme na návyk koncentrace, soustředění, pozornosti dítěte paralelní forma hry stavění věží, oblékání a svlékání panenek, kárání panenek atd. hra na schovávanou vyhrabávání obsahu šuplíků
12
Vývoj hry podle věku Předškolní věk hra hlavní činností dítěte
intenzivní, vážná, vášnivá hračky dívek: panenky hračky chlapců: technického rázu, zbraně imaginární společník hry pohybové hry konstrukční hry rolové
13
Vývoj hry podle věku Mladší školní věk
zdokonaluje se pohyb(rychlost, obratnost, síla, vytrvalost) Honičky orientace v prostoru sociální vztahy a komunikace samostatnost Hry ve skupinách sounáležitost smysl pro fair play jednoduché strategie Psychomotorické hry nástroj pedagogické diagnostiky
14
Vývoj hry podle věku Mladší školní věk Běžecké a štafetové hry
přirozenou soupeřivost rozvoj rychlosti, obratnosti Míčové hry jemná motorika orientace v prostoru Kontaktní a úkolové hry učí usměrňovat agresivitu a nadměrnou aktivitu a výbušnost dětí rozvíjí obratnost, silové schopnosti, koordinaci
15
Vývoj hry podle věku Dospělost hra součástí běžných situací
hra se zvířaty (sexuální hrátky???)
16
Zdroje: -DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Kralice na Hané: Computer Media, ISBN KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie: celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických a pedagogických fakult studijních oborů učitelství a studijního oboru psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). - PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, Učebnice vysokých škol (SPN) článek: Diagnostika a terapie hrou - historie a současnost ,Autor: Pavel Humpolíček, pro časopis Psychologie dnes (ročník 10., číslo 12.) - PIAGET, Jean. Play, dreams and imitation in childhood. New York: Norton, ISBN
17
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.