Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
24. 10. 2018 Ondřej Morávek, ŘLP ČR, s.p.
UAS Traffic Management aneb řízení bezpilotního letového provozu v ŘLP ČR Ondřej Morávek, ŘLP ČR, s.p.
2
Obsah Využití dronů, rozvoj trhu
Vývoj regulace a harmonizace pravidel v EU UTM schematicky Ukázka klientské aplikace a konzole správce Airmap
3
Zdroj: SESAR, European Drones Outlook Study, November 2016
Výhled rozvoje trhu
4
Civilní aplikace UAS (1)
Zdroj: Civilní aplikace UAS (1)
5
Civilní aplikace UAS (2)
Zdroj (1): Zdroj (2): Civilní aplikace UAS (2)
6
Zdroj: https://uavaliance
Základní nařízení 2018/1139 nové „Základní nařízení“ EU pro letectví č. 2018/1139 nahrazuje nař. (ES) 216/2008 (Basic Regulation, EASA) nově působnost na veškeré drony schválené, účinné od dvě nová nařízení Evropské komise 1x prováděcí nařízení – provozní pravidla 1x v přenesené působnosti – požadavky na výrobky uváděné na trh vychází z EASA Opinion 1/2018 přijetí EK: do konce 2018 (předpoklad) aplikovatelnost: (dílčí) (předpoklad)
7
Harmonizace pravidel v EU (1)
Zdroj: Harmonizace pravidel v EU (1) působnost všechny UAS na území EU - všechny MTOM striktní rozdělení rekreační/komerční provozovatel reálně přestává existovat tři kategorie provozu UAS dle míry rizika „Open“ nízká míra rizika, bez schvalování CAA, tzv. „buy and fly“, ale s omezeními: technické vlastnosti UAS, provozní omezení, kvalifikace a věk pilota 3 pod-kategorie dle druhu mise + 5 tříd UAS dle typu letadla pokud není misi možné provozovat v některé z podkategorií, pak spadá provoz do Specific nebo Certified, viz dále ... „Specific“ střední míra rizika, analýza rizik dle metodiky SORA (Specific Operations Risk Assessment) vypracovaná provozovatelem, schvaluje CAA povolení CAA nebo deklarace provozovatele s možností „samo-schválení“ držitelem LUC (Light UA Operator Certificate) standardní scénáře misí budou k dispozici od EASA, nahrazují analýzu rizik „Certified“ vysoká míra rizika, certifikace techniky a personálu na úrovni letadel s posádkou
8
Harmonizace pravidel v EU (2)
Zdroj: Harmonizace pravidel v EU (2) nové prvky regulace, shrnutí plošná registrace letadla (od 900g MTOM) a provozovatele (od 250g MTOM) + registrační značka na letadle e-identifikace – možnost detekovat a identifikovat let, analogie k ADS-B geo-awareness a geofencing – možnost nastavit tvrdá geografická omezení a bezletové zóny přímo do řídícího firmware dronu minimální věk pilotů dle třídy letadla tzv. „operation-centric“ a „risk-based“ přístup napříč legislativou budoucí vazba na UTM/U-space
9
Motivace pro UTM existuje vzrůstající poptávka civilních aplikací UAS po využití vzdušného prostoru v nízkých letových hladinách (VLL - do 500 ft). Chybí vzájemné sdílení informací o poloze mezi pilotovanými lety a UAS Povědomí hobby uživatelů UAS o bezpečnostních aspektech létání ve VLL je malé. Profesionální uživatelé UAS narážejí na těžkopádnost procesů při schvalování letů ve VLL. V posledních letech se dramaticky rozšířila poptávka po využívání vzdušného prostoru ve velmi nízkých hladinách (do 150 metrů) Sdílení informací o poloze mezi pilotovanými a bezpilotními prostředky je nedostatečné – bezpečností rizika Povědomí pilotů UAS (zejména laiků) o bezpečnostních aspektech létání je nízké Profesionálové naopak narážejí na těžkopádnost při provádění LP v tomto prostoru Získání přehledových informací o letech UAS (e-identifikace) Přístup k informacím o restrikcích pro UAS (geo-awareness) Zjednodušení procesů pro létání profesionálů
11
Mobilní aplikace Airmap a konzole správce (1)
12
Mobilní aplikace Airmap a konzole správce (2)
13
Díky za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.