Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11 TÉMA: SLAVNÍ MATEMATIKOVÉ ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /
2
Anotace Prezentace seznamuje žáky druhého stupně základní školy, studenty středních škol a jejich učitele se životopisnými údaji o matematikovi. Informuje o jeho přínosu pro matematiku, připomíná poučky, které souvisí s jeho zkoumáním a odkazuje na školskou matematiku. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Křížková, MBA
3
Pythagoras Žil v letech 580-496 př. n. l.
Starověký řecký učenec, matematik, fyzik a astronom. Zakladatel pythagorejské školy. Za základ všeho považoval čísla, na která je možno převést všechno dění ve vesmíru.
4
Život Studoval na rodném ostrově Samos (na obrázku)
Mezi jeho učiteli se uvádějí Ferdykés ze Syru a Anaximandros a na jejich doporučení se odebral vzdělávat dále do Egypta. Později se pravděpodobně stal zajatcem v Babylonu, kde se také dál vzdělával. Po nastolení perské nadvlády na rodném ostrově se přestěhoval na jih Itálie, do dnešního Cortone, kde založil filosofickou školu.
5
Objevy Pythagorovi se připisuje zavedení pojmu filosofie: když ho žáci nazývali sofos („mudrc“, „moudrý“), řekl jim, ať mu raději říkají „milovník moudrosti“(filosofos - filein - „milovat“ a sofos - „moudrý“) Pythagorovu žáku Hippassovi z Metapontu se připisuje objev iracionálních čísel, jež nelze vyjádřit zlomkem. A Pythagorův největší objev - Pythagorova věta
6
Pythagorova věta Součet čtverců nad odvěsnami pravoúhlého trojúhelníka je roven čtverci nad přeponou. Na obrázku je důkaz Pythagorovy věty. (Všechny modré trojúhelníky jsou stejné.)
7
Pythagorejská škola Pythagorova „škola“ se podle dnešních představ asi podobala spíše klášteru se společným asketickým životem a bohoslužbou. Předpokládá se, že Pythagorova škola ve městě dokonce vládla podle aristokratické ústavy, kterou Pythagoras napsal.
8
Pythagorejská škola Po Pythagorově smrti se žáci školy stali obětí krvavého pronásledování, patrně spíše z politických důvodů. Škola přesto pokračovala a měla velký vliv na klasickou řeckou filosofii, zejména na platónismus a novoplatónismus. Ve zpětném pohledu proto nelze rozlišit, které z významných myšlenek skutečně pocházejí od Pythagora a které mu přisoudili oddaní žáci.
9
Použité zdroje Obrázky z otevřené galerie Microsoft Office.
BEČVÁŘ, J. a FUCHS, E. Historie matematiky I: Seminář pro vyučující. 1. vyd. Jevíčko: ČVUT Brno, 1991. BEČVÁŘ, J. a FUCHS, E. Historie matematiky II.: Seminář pro vyučující. 1. vyd. Praha: Prometheus, ISBN ISBN BEČVÁŘ, J. a FUCHS, E. Matematika v proměnách věků I. 1. vyd. Praha: Prométheus, ISBN BEČVÁŘ, J. a FUCHS, E. Matematika v proměnách věků II. 1. vyd. Praha: Prométheus, ISBN X. BEČVÁŘ, J. a FUCHS, E. Matematika v proměnách věků III. 1. vyd. Praha: Prométheus, ISBN BEČVÁŘ, J. a FUCHS, E. Matematika v proměnách věků IV. 1. vyd. Praha: Prométheus, ISBN BEČVÁŘ, J. a FUCHS, E. Matematika v proměnách věků V. 1. vyd. Praha: Prométheus, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.