Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_14_01_14 Název materiáluAtmosféra Jméno vyučujícího Božena Váchalová Třída6. DPředmět Zeměpis Datum vytvoření 5. 11. 2012

2 Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tematický okruh: Určeno pro: Anotace: Klíčová slova:  Člověk a příroda  Zeměpis  Fyzická geografie  6. ročník  Žák je pomocí prezentace motivován k poznávání přírodní sféry naší planety  atmosféra, stratosféra, troposféra, mezosféra, exosféra, termosféra

3 Atmosféra Charakteristika, vývoj, složení Obr. 2

4 Zemská atmosféra- složení Vyjádření kruhovým výsečovým diagramem Obr. 1 vrstva plynů, která obklopuje planetu Zemi váha a gravitační síla Země zabraňuje atmosféře uniknout do vesmíru

5 Atmosféra – plynný obal Země je směs plynů je směs plynů Složení plynů bylo vytvořeno Složení plynů bylo vytvořeno před 600 mil. let před 600 mil. let nemá vrchní hranici, ale plynule řídne a přechází do vesmíru nemá vrchní hranici, ale plynule řídne a přechází do vesmíru ¾ atmosféry jsou do 11km ¾ atmosféry jsou do 11km za vnější hranici se bere 100km za vnější hranici se bere 100km Obr. 3

6 Vývoj složení atmosféry původní chemické složení- nevhodné pro život (sopečné plyny, uvolněné z magmatu; časté srážky těles se Zemí aj.) významný vliv na složení měl rozvoj života v oceánech - rozšíření zelených řas (fotosyntéza) Na zvyšování O2 na 21% se podílely: –zelené sinice v mořích (mikroorganismy) –další rostliny –plankton Obr. 4

7 Dlouhodobý proces složení ovlivnily fotosyntéza (sinice a řasy, rostliny,….) významný podíl měli i živočichové – vápenaté schránky živočichů dnes nejvíce člověk: – ozónové díry (freony, proudová letadla,.) – skleníkový efekt (oteplování,..)

8 Atmosféra se dělí do 5 hlavních vrstev Troposféra – nejnižší vrstva atmosféry (od 7km– polární oblasti po 17km u rovníku), teplota klesá s nadmořskou výškou Stratosféra – do 50km Mezosféra - do 85km Termosféra – do 640km od povrchu Exosféra – sahá do 20 000 – 70 000km (teplota klesá s nadmořskou výškou) Obr. 5 Složení nejvíc mění teplota a nadmořská výška Teplota s nadmořskou výškou stoupá

9

10 Význam atmosféry chrání chrání pozemský život před nebezpečným slunečním i kosmickým zářením pomáhá udržovat a snižuje teplotní rozdíly mezi dnem a nocí. svým svým složením jednotlivých plynů umožňuje existenci života

11 Látky ohrožující atmosféru, největší vliv má člověk aerosoly, prach – zvyšují oblačnost a celkové ochlazování Země azbestová vlákna (stavebnictví) – se uvolňují do ovzduší – rakovina uhlíkové částice (auta) – alergie prchavé organické uhlovodíky – chemický průmysl (alergie, rakovina oxidy dusíku (spalovací motory) – zvyšují množství přízemního ozonu radon (radioaktivní plyn) – sklepy, přízemní místnosti

12 Opakování látky 1. Vyjmenuj základní součásti atmosféry? 1. Jakou funkci má atmosféra? 1. Znáš vertikální členění atmosféry? 1. Co vše ovlivňuje a ohrožuje atmosféru? Dusík, oxid uhličitý, oxid, vzácné plyny, vodní páry, prach Chrání před slunečním zářením, udržuje přijatelnou teplotu, Troposféra, stratosféra, mezosféra, termosféra, exosféra Výfukové plyny, proudová letadla a spalovací motory, freony, chemický a stavební průmysl, aj

13 Citace použitých zdrojů Obr. 1 NEZNÁMÝ. http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_detail&id=7 [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: http://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/146.gif Obr. 3 KNEŘ, Pavel. http://wiki.rvp.cz/Kabinet%2FObrazky%2FP%C5%99%C3%ADroda%2FPo%C4%8Das%C3%AD [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/987/=_IGP0118a.jpg?size=webview Obr. 2 LOADMASTER (DAVID R. TRIBBLE). hhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sky-Sun- Clouds-Bird-1483.jpg [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: hhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Sky-Sun-Clouds-Bird-1483.jpg/800px-Sky- Sun-Clouds-Bird-1483.jpg Obr. 4 NEZNÁMÝ. http://www.google.cz/imgres?q=wikimedia+commons+zem%C4%9B&start=239&hl=cs&sa=X&tbo=d&r lz=1T4ADSA_csCZ408CZ408&biw=1280&bih=830&tbm=isch&tbnid=3cBHnICWR_FcOM:&imgrefurl= http://www.osel.cz/index.php%3Fclanek%3D4377&docid=3DEdbn7UbNjSUM&imgurl=http://www.osel. cz/_popisky/124_/s_1241256851.jpg&w=250&h=178&ei=gwohUfDXB8aS4ATxnIDoAg&zoom=1&iact= hc&vpx=1034&vpy=367&dur=735&hovh=142&hovw=200&tx=118&ty=103&sig=108603925115371420 638&page=8&tbnh=142&tbnw=192&ndsp=40&ved=1t:429,r:78,s:200,i:238 [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: http://www.osel.cz/_popisky/124_/s_1241256851.jpg Obr. 5 DERIVATIVE WORK (CZECH TRANSLATION): KORONER (TALK). http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Atmosphere_layers-cs.svg [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: http://wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Atmosphere_layers-cs.svg/102px- Atmosphere_layers-cs.svg.png Další obrázky jsou z http://Office microsoft.com/cs. Dostupná verze (Microsoft Office_2010), licence zakoupena školou v roce 2011


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google