Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
BAROKO V ČESKÉ LITERATUŘE
17.století první polovina 18.století
2
HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA ÚKOLY:
Porážka českých protestantů (1620 Bílá hora) Obnovené zřízení zemské (1628 prohabsburské, katolické zákony) Rekatolizace, germanizace Nevolnictví emigrace vzdělanců jiného než katolického vyznání ÚKOLY: Vysvětlete na základě zjištění historických dat a faktů obsah a význam těchto dokumentů: OBNOVENÉ ZŘÍZENÍ ZEMSKÉ VESTFÁLSKÝ MÍR
3
FILOSOFICKÝ ZÁKLAD PROTIREFORMACE ÚKOLY:
Snaha zavést jediné (katolické) křesťanské vyznání Nositeli kultury se stávají jezuité (školství, věda, misie) Silný mariánský kult (uctívání Panny Marie) ÚKOLY: S jezuitským řádem v českých zemích je spojena celá řada významných institucí, osobností, ale i sporů a negativních hodnocení. Zjistěte z různých zdrojů informace o tomto řádu a napište vlastní úvahu na téma: Zlí nebo hodní jezuité po Bílé hoře?
4
ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: Domácí literatura:
katolická (většinou duchovní nebo naučná) cenzura oslabené postavení češtiny pololidová ústní lidová slovesnost Exilová literatura: protestantská motiv touhy po návratu do vlasti ÚKOLY: Zjistěte, do kterých zemí nejčastěji odcházeli čeští exulanti. Ve kterých evropských zemích tedy reformace byla úspěšná. Kterým zemím se naopak museli vyhýbat?
5
ŽÁNRY A FORMY Duchovní literatura: modlitby legendy písně kázání
duchovní spisy kroniky kancionály Naučná literatura jazykovědné spisy učebnice slovníky Pololidová a lidová tvorba: kramářská píseň knížky lidového čtení (pověsti, povídky, renesanční novely, báje, přísloví, říkadla, pořekadla, proroctví) drama – lidové hry, fraška ÚKOLY: Specifickou funkci plnily v tomto období kramářské (jarmareční) písně. Zjistěte jakou a uveďte příklad. Jakým hudebním nástrojem byly jarmareční písně doprovázeny? Za řadu zachovaných lidových textů vděčíme tzv. písmákům. Kdo to byli? Uveďte jméno nejznámějšího z nich.
6
PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL
Naučná literatura: Bohuslav Balbín - všestranný vzdělanec, vlastenec, historik, literární teoretik Obrana jazyka slovanského, zvláště českého Rozmanitosti z historie Království českého Václav Jan Rosa Čechořečnost – latinská mluvnice češtiny Pololidová literatura: Václav František Kocmánek učitel, autor frašek – parodií na venkovany interludia – mezihry (mezi částmi dramat s duchovní tematikou) ze života venkovanů - satira Domácí literatura: oficiální (převážně jezuitská) Svatováclavská bible (jezuitský překlad – měl nahradit Bibli kralickou) Duchovní lyrika: Bedřich Bridel Co Bůh? Člověk? Adam Michna z Otradovic Česká mariánská muzika… Loutna česká Felix Kadlinský Zdoroslavíček…
7
PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL
Literatura v exilu: Duchovní poezie Jiří Třanovský (Slovensko) Cithara sanctorum (Písně duchovní staré a nové) Historie Pavel Skála ze Zhoře (Německo) Historie církevní Pavel Stránský ze Zap (Polsko) O státě českém JAN AMOS KOMENSKÝ 1592 – 1670 lat. COMENIUS osobnost světového významu zakladatel moderní pedagogiky „učitel národů“ teolog – poslední biskup Jednoty bratrské pedagog – reformátor školství historik jazykovědec překladatel spisovatel literární teoretik
8
JAN AMOS KOMENSKÝ Život: * Nivnice na Moravě
Sirotek, dětství v Uherském Brodě Bratrské školy ve Strážnici a Přerově Univerzity Herborn a Heidelbrg (Německo) Učitel a kněz v Přerově a Fulneku 1621 začátek pronásledování nekatolíků (útěk – ztráta části rukopisů) při morové epidemii přišel o ženu a děti Skrýval se u přátel ve východních Čechách (Bílá Třemešná v Podkrkonoší) 1628 nucený odchod do exilu – polské Lešno – zde učitelem a rektorem gymnázia 1640 pozvání do Anglie – začátek práce na reformě školství návrat do Lešna Švédsko – Elblag 1621 – 54 Uhersko pozván, aby reformoval školství třetí pobyt v Lešně – smrt druhé ženy, při požáru ztráta knihovny a většiny rukopisů (slovník Linguae Bohemicae thesaurus– celoživotní dílo) 1656 ztráta nadějí na návrat do vlasti – odchod do Holandsko – Amsterdam pocty – čestná profesura – vydávání všech spisů + Naarden
9
JAN AMOS KOMENSKÝ Pedagogické spisy: Pedagogické názory:
Didactica Magna (Velká didaktika) Informatorium školy mateřské Svět v obrazech (Orbis pictus) Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reserata) Škola hrou (Schola ludus) Pedagogické názory: vzdělání v mateřském jazce, dostupné všem, zdarma důraz na praktické vyučování důležitost kázně důraz na tělesnou a estetickou výchovu zásada názornosti postup od známého k neznámému, od jednoduchého k složitému přiměřenost schopnostem žáka důležitost znalosti jazyků
10
JAN AMOS KOMENSKÝ Filozofické spisy: Filozofické názory:
Labyrint světa a ráj srdce Listové do nebe Centrum securitatis (Hlubina bezpečnosti) Kšaft umírající matky jednoty bratrské Filozofické názory: jako hluboce věřící hledá ve víře východisko z nejistoty doby vyzývá ke smírnému řešení konfliktů přání a proroctví budoucí samostatnosti národa
11
SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM
Kšaft umírající matky jednoty bratrské (úryvek) „Na tebe, národe český a moravský, vlasti milá, zapomenouti také nemohu při svém již dokonalém s tebou se loučení, nýbrž k tobě nejpředněji se obracejíc, tebe pokladů svých, kteréž mi byl svěřil Pán, nápadníkem a dědicem nejpřednějším činím, příkladem některých bohatých měšťanů římských i králů jejich pomezních, kteříž umíraje dědicem věci svých obec římskou, vládu okršlku zemského ujímající, kšafty svými nařizovali. Věřím i já Bohu, že pro přejití vichřic hněvu, hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český.“ ÚKOLY: Vysvětlete slovo kšaft. Pokuste se zjistit, kdy a proč Komenský tento text napsal. Vysvětlete slovo okršlku. Která část tohoto textu bývá často citována a při jakých příležitostech?
12
SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ:
POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)
13
Seznam použité literatury
POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.