Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_II_1_3_Cena Šablona číslo: II Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Ing. Iva Čevelová
2
Anotace Materiál seznamuje žáky s pojmem cena v marketingu. Vysvětluje principy cenové politiky podniku a základní metody a strategie tvorby ceny. Autor Ing. Iva Čevelová Klíčová slova Cena, cenová politika podniku, metody tvorby ceny, cenové strategie, slevy a srážky Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Ekonomické předměty, marketing
3
CENA (P2 – price)
4
Cena v marketingu CENA = peněžní částka zaplacená na trhu za prodávaný výrobek či službu. Cena vyjadřuje hodnotu, kterou je zákazník ochoten zaplatit za určité zboží → důležitou roli hrají i psychologické aspekty ceny Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří příjmy podniku → její správná volba je velmi náročná
5
Cenová politika podniku
=stanovení pravidel pro správné určení ceny, zahrnuje: cenové cíle podniku metody stanovení ceny strategie tvorby cen nových výrobků změny cen slevy a srážky z ceny
6
Cenové cíle podniku Maximalizace zisku Růst objemu prodeje Tržní podíl
Nejčastější cenové cíle podniku: Maximalizace zisku Růst objemu prodeje Tržní podíl Rychlá návratnost investice Přežití Cenu dále ovlivňuje: poptávka, náklady, konkurence, životní cyklus výrobku, zákon o cenách, daňové zákony aj.
7
Metody stanovení ceny Metoda podle nákladů – vychází z kalkulace
CENA VÝROBCE = náklady + zisk CENA OBCHODU = nákupní cena zboží + obchodní marže (cena výrobce) (náklady obchodu + zisk) Metoda podle konkurence zjistíme cenu konkurence a stanovíme cenu vyšší / nižší / stejnou jako konkurence Metoda podle poptávky - zaměřuje se na vnímání ceny zákazníkem
8
Strategie tvorby cen nových výrobků
Strategie vysokých zaváděcích cen (skimming = sbírání smetany) - využívají prodejci značkového a ojedinělého zboží na trhu Strategie nízkých zaváděcích cen (penetration = pronikání na trh) - rychle proniknout na trh, kde působí konkurence s podobným výrobkem
9
Změny cen Cena se mění během životního cyklu výrobku nebo z důvodů (nejčastěji): změny nákladů změny cen konkurence změny nasycenosti trhu změny koupěschopnosti poptávky
10
Slevy a srážky z ceny Výrazný vliv na poptávku zboží mají systémy srážek a slev, např.: srážka při rychlé platbě (skonto) množstevní rabat (sleva) věrnostní sleva (bonus) sezonní srážka funkční srážka prodej na protiúčet
11
Psychologické triky stanovení ceny (dílčí techniky)
Ceny končící číslicí 9 Cenové řady (škatulkování ceny) Zaokrouhlování ceny na stovky, tisíce (prestižní stanovení ceny) Umělé slevy
12
Kontrolní otázky Co zahrnuje cenová politika podniku?
Vyjmenujte možné cenové cíle podniku. Jaké jsou nejčastější metody tvorby ceny a co je jejich podstatou? Jaké jsou nejčastější důvody pro změnu ceny? Jaké slevy a srážky poskytují firmy svým zákazníkům?
13
Zdroje Není-li uvedeno jinak, je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: MOUDRÝ, M. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008.ISBN SVĚTLÍK, J. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005, 340s. ISBN ŠVARCOVÁ, J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2011/2012. Zlín, CEED ISBN VYSEKALOVÁ, J. a kol. Marketing pro SŠ a VOŠ. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2006, 248s. ISBN Obrázky použity ze sady MS Office, obrázky autora
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.