Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Polytechnické vzdělávání Seminář k tvorbě ŠAP / PA
2
Program semináře Představení účastníků
Vymezení polytechnického vzdělávání Metodika tvorby ŠAP, PA Samostatná práce - příklad k tvorbě ŠAP, PA Inspiromat nástrojů Diskuze, závěr Individuální konzultace
3
Vymezení polytechnického vzdělávání
Polytechnické vzdělávání je nutno chápat jako vzdělávání integrující: přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání a jako komplex vzájemných implikací mezi složkami vzdělávání a jednotlivými předmětovými oblastmi: všeobecné složky vzdělávání x odborné složky vzdělávání; společenskovědních a humanitních předmětů x matematiky x polytechnických předmětů x uměleckých předmětů. TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ PŘÍRODOVĚDNÉ ENVIRONMENTÁLNÍ POLYTECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
4
Vymezení polytechnického vzdělávání
Definice polytechnického vzdělávání: Vzdělávání poskytující vědomosti o vědeckých principech a odvětvích výroby, znalosti a dovednosti z technických a jiných oborů. Přispívá k rozšiřování poznatků, ale i k vytváření pracovních dovedností a návyků, které jsou využívány v běžném a později i pracovním životě. Cíle polytechnického vzdělávání: rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet a fixovat správné pracovní postupy a návyky, rozvíjet znalosti v přírodovědné oblasti a v oblasti environmentální, rozvíjet spolupráci, vzájemnou komunikaci a volní vlastnosti, podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit, posilovat zájem nejen o technické obory, ale i přírodovědné, environmentální obory.
5
Vymezení polytechnického vzdělávání
Koncept S T E M a jeho nástavby: STEAM (A - art), STREAM (R - wRiting), STEAMIE (IE – include everyone). „Je to způsob nahlížení na problémy a řešení problémů uceleným stylem, porozumění tomu, jak na sebe mohou jednotlivé obory STEM vzájemně působit. Jednoduše řečeno se jedná o průsečík přírodních věd, techniky, technologií a matematiky.“ Beth Howard-Brown & Danny Martinez, Southeast Comprehensive Center
6
Vymezení polytechnického vzdělávání
Nová opatření na podporu odborného vzdělávání: Usnesení Vlády ČR ze dne č. 8 Č. j.: MŠMT /
7
Vymezení polytechnického vzdělávání
8
Vymezení polytechnického vzdělávání
K čemu nově směřujeme? Technická gramotnost = pohodové zvládání běžných životních situací vyžadujících činnost s technikou Technické vzdělání = jistota pracovního uplatnění Technické myšlení a talent = cesta k prosperitě
9
Metodika tvorby ŠAP / PA pro PTV
Obecná struktura: 1. Charakteristika školy 2. Analýza stavu a potřeb 3. Stanovení strategických oblastí 4. Návrh řešení – školní akční plán, plán aktivit
10
Metodika tvorby ŠAP / PA pro PTV
Kritérium 1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii svého rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují Kritérium 1.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnery Kritérium 2.1 Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření Kritérium 3.5 Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji Kritérium 4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů Kritérium 6. Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalita pedagogů 3 4 Výuka Kvalitní škola 2 5 Vedení školy Vzdělávací výsledky Koncepce školy 1 6 Podpora žáků při vzdělávání
11
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Charakteristika školy Text této kapitoly by neměl být pouhým propagačním úvodem dokumentu ŠAP, ale měl by odpovídat na otázku, v jaké pozici se škola nachází v současné době, jaké je její poslání, kam směřuje (vize školy). Lze zařadit: - údaje o zřizovateli školy, roku založení školy, místě působení školy, důležité klíčové události v historii školy, dále informace o vyučovaných vzdělávacích oborech školy, kapacitách a počtech žáků a studentů, personální nejen pedagogické obsazení, prostorové a materiální zázemí, specifika školy (výjimečnost), úspěchy školy, projektová historie. - informace o postupu zpracování ŠAP, složení týmu, z čeho vycházíme, jaký byl postup pro stanovení cílů, jaká jsou očekávání, aj. Zdroj: Výroční zprávy školy, existující analytické a koncepční dokumenty školy, webové stránky, inspekční zprávy, výstupy projektů realizovaných z minulosti.
12
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Analýza stavu a potřeb Škola by si měla ujasnit, čím konkrétně je příslušná oblast pro její poslání charakterizována, a snažit se odpovědět zejména na následující otázky: Na kterých činnostech se škola v rámci PTV podílí a za jak důležité tyto činnosti považuje? Na jaké překážky při tom škola naráží? Jaké činnosti by škola mohla / chtěla realizovat? Jaká je dosažená úroveň školy v PTV? Můžete využít vyplněné odpovědi z dotazníku, které je možné případně upravit, rozšířit, okomentovat, zasadit do širších souvislostí školské činnosti apod. Vzhledem k termínům realizace dotazníkového šetření (r a 2018) lze výstupy porovnat Popis může mít strukturu: Dosažená úroveň – Realizované činnosti – - Výchozí stav – Cílový stav (Překážky)
13
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Stanovení strategických oblastí Na základě svých specifik a provedené analýzy škola vydefinuje, do jakého stavu chce příslušnou oblast rozvinout. Uvede, které nástroje/činnosti jsou pro ni důležité, zda se např. průřezově prolínají s dalšími oblastmi, na co bude kladen důraz. Vybere si jednu ze stanovených priorit v příslušné oblasti v metodice nebo si prioritu škola stanoví sama. Pokud škola nestanoví jasnou prioritu v oblasti intervence, pak v této části ŠAPu uvede alespoň pořadí oblastí dle důležitosti, které jim přikládá.
14
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Návrhová část Priorita Obecné cíle Dílčí cíle Kritéria hodnocení Předpoklady Finance Termíny Zodpovědnost Dílčí úkoly Stanovení cílů - kladení otázek: - CO a PROČ (pojmenování cíle a zdůvodnění důležitosti řešení úkolu) - KDO (angažovanost a delegování zaměstnanců v konkrétním úkolu) - KDY (reálný termín plnění) - JAK (soubor postupných kroků vedoucích k dosahování stanoveného cíle)
15
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Návrhová část - Priority 1 2 3
16
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
1 2 3
17
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Návrhová část - Priority Základní úroveň – podpora polytechnického vzdělávání je omezena na realizaci pouze v souladu RVP vyučovaných oborů Mírně pokročilá úroveň – podpora polytechnického vzdělávání probíhá pouze v podobě dílčích aktivit (rozvíjení znalostí a dovedností , které jsou součástí polytechnického vzdělávání, motivační akce pro ZŠ, aplikace různých metod ve výuce – skupinová práce, projektová výuka, laboratorní cvičení, praxe atd.) Pokročilá úroveň – systematická podpora polytechnického vzdělávání (vzájemné propojení polytechnických předmětů a provázání s výukou matematiky, realizace aktivit nad rámec RVP, zapojování do soutěží, spolupráce se ZŠ v regionu) Nejvyšší úroveň – systematická podpora polytechnického vzdělávání a podpora v rámci dílčích aktivit (zpracované plány výuky polytechnických předmětů a matematiky, které jsou vzájemně provázány, individuální podpora žáků, spolupráce s VŠ v rámci maturitních oborů, podpora samostatné práce žáků – spolupráce se zaměstnavateli, VŠ a výzkumnými institucemi) 1 Rozvoj PTV je ve škole podporován. 2 Rozvoj PTV jako celku je ve škole systematicky realizován. 3 Rozvoj PTV je jednoznačnou dlouhodobou strategií školy.
18
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Návrhová část – Obecné cíle Priorita Obecné cíle Dílčí cíle Kritéria hodnocení Předpoklady Finance Termíny Zodpovědnost Dílčí úkoly 1 Rozvoj PTV je ve škole podporován. Zavést ve škole dílčí aktivity jako základ pro vytvoření funkčního systému podpory a rozvoje PTV pro strategii rozvoje školy Systematizací existujících dílčích aktivit vytvořit funkční systém podpory a rozvoje PTV jako strategie rozvoje školy Zkvalitnit funkční systém podpory a rozvoje PTV jako strategie rozvoje školy 2 Rozvoj PTV jako celku je ve škole systematicky realizován. 3 Rozvoj PTV je jednoznačnou dlouhodobou strategií školy.
19
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Návrhová část – Dílčí cíle Priorita Obecné cíle Dílčí cíle Kritéria hodnocení Předpoklady Finance Termíny Zodpovědnost Dílčí úkoly Každá úroveň polytechnického vzdělávání v metodice ŠAP obsahuje dílčí cíle v oblastech: Informovanost žáků (rodičů) – medializace polytechnického vzdělávání Zkvalitnění materiálně technického vybavení pro polytechnické vzdělávání Vzdělávání pedagogů v oblasti polytechnického vzdělávání Zkvalitnění výuky / inovace ŠVP Nastavení dalších podmínek pro rozvoj oblasti polytechnického vzdělávání Každý dílčí cíl vyžaduje kritéria hodnocení, dílčí úkoly pro splnění cíle, předpoklady realizace, finanční zdroje, termíny a zodpovědnost.
20
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Priorita Předpoklady Finance Termíny Zodpovědnost Obecné cíle Dílčí cíle Kritéria hodnocení ROZVOJ POLYTECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ JE VE ŠKOLE PODPOROVÁN Zavést ve škole dílčí aktivity jako základ pro vytvoření funkčního systému podpory a rozvoje PTV pro strategii rozvoje školy Zvýšit informovanost žáků (rodičů) o PTV Škola má zpracovaný komunikační plán a stanovené nástroje, 2 x ročně plán vyhodnocuje. P - D - C - A Zájem vedení školy, vlastní zdroje, 2021, ZŘ Úkoly
21
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Priorita Předpoklady Finance Termíny Zodpovědnost Obecné cíle Dílčí cíle Kritéria hodnocení ROZVOJ POLYTECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ JE VE ŠKOLE PODPOROVÁN Zavést ve škole dílčí aktivity jako základ pro vytvoření funkčního systému podpory a rozvoje PTV pro strategii rozvoje školy Zvýšit povědomí žáků o PTV prostřednictvím realizace aktivit Alespoň jedna aktivita ročně Zorganizovat DOD pro žáky ZŠ Zájem ZŠ, Vlastní zdroje, 2021, ZŘ Zorganizovat workshop pro žáky ZŠ Zájem vedení školy, vlastní zdroje, 2021, ZŘ Úkoly
22
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Priorita Předpoklady Finance Termíny Zodpovědnost Obecné cíle Dílčí cíle Kritéria hodnocení ROZVOJ POLYTECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ JE VE ŠKOLE PODPOROVÁN Zavést ve škole dílčí aktivity jako základ pro vytvoření funkčního systému podpory a rozvoje PTV pro strategii rozvoje školy Zvýšit povědomí žáků o PTV prostřednictvím realizace aktivit 1 x měsíčně a 1 x ročně Zajistit mediální publicitu (web, školní časopis, FB) Prezentovat PTV na DOD Zkvalitnit výuku PTV spoluprací se zaměstnavateli Každý 3 ročník 2h tandem. výuky a 1 x exkurze Tandemová výuka ve spolupráci s… Exkurze do… Zájem vedení školy, vlastní zdroje, 2021, ZŘ Úkoly
23
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Metodika tvorby ŠAP / PA pro ŠAP pro ŠAP Videometodika projektu P-KAP Sborník z Konference k polytechnickému vzdělávání, Projekt TTnet Příklady inspirativní praxe Pro zájemce Revize RVP + podkladová studie k PTV
24
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Prostor pro vaše dotazy
25
Případová studie zpracování ŠAP pro PTV
Škola se zapojila do diseminace mezinárodního projektu Green Wheels. Cílem projektu bylo vytvoření otevřených vzdělávacích materiálů pro oblast provozu, oprav a servisu hybridních a elektrických vozidel s využitím inovativních metod a přístupů pro vzdělávání žáků i učitelů.
27
Případová studie zpracování ŠAP pro polytechnické vzdělávání
28
Případová studie zpracování ŠAP pro polytechnické vzdělávání
29
Případová studie zpracování ŠAP pro polytechnické vzdělávání
30
Případová studie zpracování ŠAP pro PTV
Škola se zapojila do diseminace mezinárodního projektu Green Wheels. … Zpracujte návrh části ŠAP pro PTV pro dané dílčí cíle, případně uveďte další oblasti podpory, kde je možné výstupy projektu uplatnit. Výstupy pro studenty: otevřený e-learningový systém, vzdělávací materiály (vzdělávací texty, videa, testy, pracovní listy), online obrazový slovník. Výstupy pro učitele: manuál pro práci v systému, učitelská příručka pro využití pracovních lisů, hodnotící zpráva metodiky inovativních metod a přístupů pro výuku (badatelská výuky, metoda CLIL, obrácená třída, aj.) Výstupy pro školy: osnovy pro předměty s uvedeným zaměřením nebo pro určitou část výuky, výsledky učení pro jednotlivé moduly, metodika ECVET.
31
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Priorita Předpoklady Finance Termíny Zodpovědnost Obecné cíle Dílčí cíle Kritéria hodnocení Úkoly 1. Informovanost žáků (rodičů) – medializace polytechnického vzdělávání 2. Zkvalitnění materiálně technického vybavení pro polytechnické vzdělávání 3. Vzdělávání pedagogů v oblasti polytechnického vzdělávání 4. Zkvalitnění výuky / inovace ŠVP 5. Další nástroje pro rozvoj PTV
32
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Děkuji za spolupráci. Prostor pro vaše dotazy.
33
Inspiromat – informovanost žáků (rodičů) + medializace PTV
Sdílení laboratoří a dílen s partnery zejm. ZŠ Webová stránka školy, soc. sítě, Soutěže různého druhu Jiná média – tisk, rozhlas, TV Kroužky pro žáky, besedy s rodiči Exkurze, motivační přednášky Propagační materiály školy Zapojení absolventů do aktivit/výuky školy Zájmové, neformální vzdělávání, volnočasové aktivity Zapojení do krajských, národních projektů Dny otevřených dveří Stipendia pro žáky Školní environmentální projekty Zkvalitnění spolupráce se zaměstnavateli, VŠ a dalšími SŠ Aktivity zaměřené na propagaci oboru a nábor
34
Nejčastější témata - materiálně technické vybavení
Energetické opravy školy Rekonstrukce dílen Vybavení pro EVVO Vybudování laboratoří Bezbariérovost školy Modernizace učebny Zkvalitnění IT (HW, SW, sítě, konektivita) Nákup učebních materiálů Tvorba učebních materiálů Spotřební materiál pro laboratoře, OV Vybavení pro kroužky, volnočasové aktivity Pořízení didaktické techniky Bezpečnost školy Propagační a marketingové materiály
35
Nejčastější témata - Vzdělávání pedagogů
Odborná praxe u zaměstnavatele vč. zahraniční Akreditované vzdělávání učitelů Odborný výcvik u zaměstnavatele Odborníci ve výuce (včetně tandemu) Neakreditované vzdělávání učitelů Metodické semináře Exkurze Stáže učitelů ve firmách Jazykové vzdělávání vč. odborného Vzdělávání instruktorů Sdílení výukové materiály Pořízení studijní literatury Studijní zahraniční cesty vč. výměn pedagogů Učitelské portály Koordinátor EVVO Motivační semináře IT kurzy, licence Workshopy na výměnu zkušeností
36
Nejčastější témata – Zkvalitnění výuky/inovace ŠVP
Projektová výuka, aj. Nabídka volitelných předmětů Provázání teoretických předmětů s matematikou Odstranění duplicit v ŠVP Výstupy oborových komisí Aktivizující metody výuky Inovace ŠVP Optimalizace tematických plánů Exkurze Zahraniční stáže Mezigenerační učení Obsahový soulad teoretických předmětů a OV Výuka odborných předmětů v cizím jazyce, CLIL Zavedení tandemové výuky Podpora práce předmětových komisí Práce s nadanými žáky Podpora SOČ Zapracování výstupu ze vzdělávání PP Konzultace s odborníky Diskuze s VIP osobnostmi
37
Nejčastější témata - další nástroje pro rozvoj oblasti PTV
Prostor pro vaše nápady
38
Doporučení ke zpracování ŠAP (+ pro PTV)
Zvažte, zda budete zpracovávat ŠAP nebo PA. Promyslete, jaké mají být skutečné přínosy dokumentu, kolik osob je třeba do tvorby zapojit. …………………… 1. Zvažte a rozhodněte, zda se v oblasti intervence zaměříte na rozvoj polytechnického vzdělávání v rámci celé školy nebo části školy, u všech oborů nebo jen u některých, anebo jen u vybraných předmětů. 2. Proveďte analýzu stávající stavu každé oblasti polytechnického vzdělávání uvedené v metodice tvorby ŠAP (informovanost, M-T vybavení, vzdělávání PP, ŠVP, další nástroje pro podporu PTV) 3. Zhodnoťte přínosy jednotlivých aktivit pro polytechnické vzdělávání a přiřaďte školu k úrovni stavu polytechnického vzdělávání. 4. Navrhněte nové nebo navazující aktivity vedoucí k rozvoji polytechnického vzdělávání. 5. Naformulujete dílčí cíle a nástroje k navrženým aktivitám.
39
Doporučení ke zpracování ŠAP pro PTV
Několik otázek k tvorbě ŠAP v oblasti PTV Budete dále rozšiřovat PTV? V jaké konkrétní oblasti - v jakých oborech, předmětech? Jaký je plánovaný posun? Jaké aktivity v současné době realizujete na podporu PTV? Jaký postup (formu) byste zvolili pro nastartování nebo rozšíření aktivit PTV? V čem vidíte aktuální problémy nebo překážky? Co k rozvoji PTV budete potřebovat s ohledem na stávající materiálně technické zabezpečení či vybavení? Co bude třeba udělat v personální oblasti? Jaká další opatření by vám pomohla? Jaké budete realizovat propagační aktivity – medializovat změny/informace o PTV? Jakým způsobem bude PTV provázáno s jinými oblastmi povinných i nepovinných intervencí? Jaký je potřebný čas pro realizaci změn/pro viditelný plánovaný posun? Promítnou se změny do ŠVP – v jakém časovém horizontu?
40
Šablony II. pro PTV
41
Metodika tvorby ŠAP pro PTV
Diskuze Prostor pro vaše závěrečné dotazy
42
Děkuji za pozornost Ing. Bc. Tomáš Cimbálník
E: T: Národní ústav pro vzdělávání podpora krajského akčního plánování
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.