Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vychovávaný jedinec.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vychovávaný jedinec."— Transkript prezentace:

1 Vychovávaný jedinec

2 Prvky edukačního procesu
cíl edukace (určuje obsah) pedagog vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace efekty edukace

3 Vychovávaný jedinec Dítě, mladistvý, žák, student, klient, …
Pedagoga musí zajímat jeho předpoklady: 1. Fyzické a psychické (vlohy a jejich rozvoj) 2. Edukační (vědomosti, dovednosti, …) 3. Sociální (např. tzv.kulturní kapitál, sociální znevýhodnění, … – výzkumy sociologické, psychologické, pedagogické etnografie, …)

4 DÍTĚ A DĚTSTVÍ Informace
MŠMT - mládež: např. Programy zaměřené na romské komunity Národní institut dětí a mládeže (od sloučený s NIDV): např. projekt Propojování formálního a neformálního vzdělávání včetně zájmového

5 Pohled na dítě středověk – „malý dospělý“
novověk – sice svébytné, leč neplnohodnotné období přelom 19. a 20. st. – dětství = plnohodnotné období = fáze životní cesty pojetí „nové výchovy“ – např. J. Dewey: potřeba kultivovat od dětství svobodu, zodpovědnost, sebekontrolu dnešek – dítě = subjekt svého rozvoje = přechod od statutu majetku (byť nejcennějšího a vyžadujícího péči a ochranu) ke statutu osobnosti se sebeurčujícími právy výchova = pomoc dítěti na cestě k autonomii

6 DÍTĚ A DĚTSTVÍ Délka dětství:
Úmluva o právech dítěte (VS OSN z r. 1989) začátek života = početí – 18 let některé rozvojové země – několik málo let někteří studenti v jiných zemích – až ke 30 rokům

7 Současné představy o dětech
pro rodiče: děti = dar, radost, smysl života děti = přítěž, komplikace, ekonomické břemeno, překážka v kariéře, ... pro společnost: děti = zdroj budoucích pracovních sil, investice děti = neužitečné, prodražující se bytosti

8 Dnešní děti minoritní, nedospělá a nesvéprávná část populace
v ekonomicky a prostorově znevýhodněné skupině (rodiny s dětmi) podíl dětské populace klesá příležitost setkávat se se starými lidmi ubývá základní prostředí dítěte = rodina a škola: vzdalují, vylučují a ochraňují dítě před světem dospělých

9 Dnešní děti rodina – zůstává místem primární zkušenosti
dítě je v rodině jak v centru, tak na okraji – dle zájmu a pozornosti dospělých, dle podílu dítěte na čase a prostoru rodiny značnou část času tráví dítě ve škole, která podstatným způsobem utváří scénář jeho dětství sociální rozměr školy je pro dítě důležitější než vzdělávací

10 Dnešní děti roste vliv vrstevnických skupin
roste vliv dětské „generační“ kultury: charakterizována podle hlavních znaků, projevů, postojů, zjevu, vztahu k hudebním stylům a žánrům, podle místa a prostoru jejich setkávání (např. sportovní fanoušci, computeristé, gambleři, fan kluby, heavy metalisté, rockeři, skinheads, punkeři, yuppies, trampové, ochránci přírody, ...) přibývá negativních alternativ – např. vlajkonoši, drogově závislí, fundamentální religiózní skupiny, skupiny paralelní kultury, skejťáci, sprejeři, squoteři

11 Vztah pedagoga a vychovávaného
Pedeutocentrický, autoritativní Pedocentrický (volná výchova) Kooperativní, demokratický Nutnost posílení sociálněpreventivní práce u pedagogů (zaměřené na rizikové skupiny dětí a mládeže) a mimoškolní, mimorodinné a volnočasové edukace


Stáhnout ppt "Vychovávaný jedinec."

Podobné prezentace


Reklamy Google