Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Financování dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
2
Obsah Představení Státního fondu dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury ze SFDI Společná strategie pro dopravní infrastrukturu Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2
3
SFDI – organizační rámec
Financování projektů Správci infrastruktury (ŘSD, SŽDC, ŘVC) Připravují a implementují projekty SFDI Příprava rozpočtu Vláda a parlament MINISTERSTVO DOPRAVY Schvaluje projekty Určuje strategii Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 3
4
Účel SFDI Poskytování příspěvků SFDI je zřízen zákonem č. 104/2000 Sb.
účelem SFDI je financování výstavby, modernizace, oprav, údržby a správy silnic a dálnic celostátních a regionálních drah dopravně významných vnitrozemských vodních cest Poskytování příspěvků bezpečnostní opatření pro chodce a cyklostezky nové technologie pro dopravní infrastrukturu Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 4
5
Rozšíření účelu SFDI (od roku 2016, resp. 2017)
opravy a údržba vnitrozemských vodních cest přístav Hamburk multimodální doprava – překladiště kombinované dopravy zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu – silniční telematika veřejná hromadná doprava ve městech v elektrické trakci – městská drážní doprava křížení místních komunikací s nadřazenou dopravní infrastrukturou vybavení letišť prostředky k ochraně civilního letectví před protiprávními činy Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5
6
Účel SFDI Zprostředkující subjekt OP Doprava
Supervize staveb a projektových dokumentací Agenda časového zpoplatnění: výroba a distribuce DK Centrální zadavatel pro resort dopravy Tvorba metodik a cenových databází pro resort dopravy Zavádění informačního modelování staveb – BIM Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 6
7
Příjmy a výdaje SFDI Silnice Železnice Voda Příspěvky PŘÍJMY VÝDAJE
100 % silniční daně 9,1 % spotřební daně z minerálních olejů 100 % příjmů z dálničních kupónů výnosy z mýta příspěvky z evropských fondů dotace ze státního rozpočtu úvěry, úroky, penále dary a dědictví další příjmy VÝDAJE Silnice Železnice Voda Příspěvky
8
Uvolněné finanční prostředky dle druhu infrastruktury v letech 2001 – 2017
v tis. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 8
9
Klíčové informace rozpočtu SFDI na rok 2019
Vyrovnaný rozpočet bez zapojení úvěrů Rozpočet celkem 86,3 mld. Kč z toho národní zdroje 65,5 mld. Kč EU zdroje 20,8 mld. Kč V rámci rozpočtu pokryto z národních zdrojů: mandatorní výdaje 54,7 mld. Kč nově zahajované akce ŘSD a SŽDC 10,8 mld. Kč Předpoklad nově zahajovaných akcí ŘSD a SŽDC až 15,1 mld. Kč, navýšení bude kryto v průběhu roku 2019 9
10
Rozpočet SFDI 2018 - příjmy v mil. Kč
Daně, DK a Mýto činí celkem 29,5 mld. Kč. 10
11
Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2019
Rozpočet SFDI výdaje v mil. Kč Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2019 Příjemce Národní OPD CEF Ostatní fondy EU Celkem ŘSD 25 066 4 612 17 16 29 711 SŽDC 25 744 4 011 2 472 1 32 228 ŘSD a SŽDC akce od 07/2018 10 771 7 022 264 18 057 ŘVC 1 077 154 14 1 245 Ostatní příjemci 2 838 2 240 5 079 Výdaje celkem* 65 496 17 885 2 908 31 86 321 *zaokrouhleno 11
12
Druh výdaje („mandatorní výdaje“)
Rozpočet SFDI 2019 – výdaje ŘSD v mil. Kč Druh výdaje („mandatorní výdaje“) 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje vč. mýta 17 492 v tom: Opravy a údržba 11 000 v tom: Mýto 2 590 v tom: Telematika 1 865 v tom: Provozní výdaje 2 037 Doplatky probíhajících akcí 583 Ostatní programy (globální položky) 1 150 Příprava akcí 3 130 Akce v realizaci do 6/2018 7 356 Celkem* 29 711 *zaokrouhleno 12
13
v mil. Kč *zaokrouhleno 13
14
Rozpočet SFDI 2019 – výdaje SŽDC
v mil. Kč Druh výdaje* 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje 18 436 Doplatky probíhajících akcí 3 851 Ostatní programy (globální položky) 3 151 Příprava akcí 1 280 Akce v realizaci do 6/2018 5 510 Celkem 32 228 *částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH 14
15
v mil. Kč *částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH, zaokrouhleno 15
16
Plánovaný objem nově zahajovaných akcí ŘSD a SŽDC (od 7/2018) v roce 2019
v mil. Kč Příjemce Národní OPD CEF Celkem ŘSD 10 535 10 407 297 21 239 SŽDC 4 606 1 907 2 670 9 182 Celkem* 15 141 12 314 2 967 30 421 *zaokrouhleno V rozpočtu národní disponibilní zdroje ve výši 10,8 mld. Kč. 16
17
Příspěvky SFDI – národní zdroje
yyyy Příspěvky SFDI – národní zdroje v mil. Kč Název Národní 2019 Příspěvky na zvyšování bezpečnosti a zpřístupňování dopravy 460 Příspěvky na výstavbu cyklistických stezek 200 Křížení - místní a účelové komunikace 300 Letiště - vybavení prostředky k ochraně před protiprávními činy 40 Celkem 1 000 Pro informaci uvádím rozdělení výdajů podle nejvýznamnějších příjemců. V rámci řádku Ostatní je například financování investic v hl. městě Praze, příspěvkové programy SFDI (podpora bezpečnosti zejm. přechody, cyklostezky) a vnitřní rozpočet SFDI. 17
18
Střednědobý výhled a další oblasti
Rok 2020 celkem výhled 97,7 mld. Kč v tom 65,5 mld. Kč národní zdroje, dočerpání OPD Rok 2021 celkem výhled 79 mld. Kč v tom 65,7 mld. Kč národní zdroje, nový OP finanční prostředky budou upřesňovány pro jednotlivé roky při sestavování rozpočtu Od 2021 nutnost navýšit zdroje o 20 – 30 mld. Kč ročně Nové formy financování PPP a úvěr od EIB Kombinace zdrojů – Blendingová výzva 18
19
19
20
Společná strategie pro dopravní infrastrukturu
Standardizace smluvních vztahů - Jednotné smluvní vzory dle mezinárodních standardů FIDIC Jasná pravidla cenotvorby, projektové přípravy a projektového řízení - Cenové databáze, supervize a metodiky (hodnocení ekonomické efektivnosti projektů staveb DI) Soutěžení na kvalitu a odpovědné zadávání - MNNC a metodika pro hodnocení nabídek podle ekonomické výhodnosti u veřejných zakázek na stavební práce a na služby Předcházení sporů a jejich efektivní řešení - Metodický pokyn pro správce stavby 20
21
Společná strategie pro dopravní infrastrukturu
5) BIM pro dopravní infrastrukturu - BIM je účinný nástroj k růstu produktivity a efektivity Spolupráce, práce s lidmi a hledání leaderů vzájemné komunikace v rámci odvětví dopravních staveb systém vzdělávání, podpora pracovníků a hledání talentů v oblasti dopravní infrastruktury Otevřená meziresortní komunikace otevřená mezirezortní komunikace při vytváření legislativního prostředí s partnerskými ministerstvy 21
22
BUILDING INFORMATION MODELLING
22
23
zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz
Děkuji za pozornost Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, Gustáv Slamečka ředitel SFDI
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.