Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metodický dopis výuky dětí pro OSÚ ZS SL ČR (2017)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metodický dopis výuky dětí pro OSÚ ZS SL ČR (2017)"— Transkript prezentace:

1 Metodický dopis výuky dětí pro OSÚ ZS SL ČR (2017)
SVAZ LYŽAŘŮ ČESKÉ REPUBLIKY Metodický dopis výuky dětí pro OSÚ ZS SL ČR (2017) Výuka dětí Metodická komise OSÚ-ZL SLČR 1

2 Struktura výuky pro osú zl čr
Závodní a ostatní formy lyžování Modifikované řezané oblouky (race a funcarvingové) Modifikované smýkané oblouky (do obtížných podmínek) Řezané oblouky Smýkané oblouky Základní oblouky Sjezdová průprava 2

3 Obsah jednotlivých částí ve struktuře
ZELENÁ 1. Všeobecná lyžařská průprava (komplexní lyžařské vjemy začátečníka, základní lyžařské dovednosti, oblouky v pluhu, jízda na vleku) 2. Specializovaná průprava pro sjíždění a zatáčení (základní lyžařské dovednosti pro zatáčení na lyžích, oblouky ke svahu, vlnovka) MODRÁ- (ještě nedělíme výuku na dva sloupy) 1. Základní oblouky (přívratné oblouky, paralelní oblouky) ČERVENÁ 1. Řezané oblouky (technika provedení různých variant – střední, krátký a dlouhý oblouk a zdokonalovací cvičení) 2. Smýkané oblouky (technika provedení různých variant – střední, krátký a dlouhý oblouk a zdokonalovací cvičení) ČERNÁ Race a fun carvingové oblouky Modifikace oblouků do složitého terénu (s přibrzděním, s přeskokem, v boulích v hlubokém sněhu)

4 Využití struktury ve výuce dětí podle věkových kategorií
4

5 1. Skupina – předškolní věk
Věkové vymezení: 3 – 6 let Psychický vývoj: Dochází k postupnému rozvoji psychiky, zvyšuje se slovní zásoba. Koncentrovat se dítě dokáže krátkou dobu. Období je označováno jako „zlaté období her“. Tělesný a pohybový vývoj: Průměrná tělesná výška je v tomto věku 109–123 cm u chlapců a cm u dívek, tělesná hmotnost kg u chlapců a kg u dívek. Dítěti se prodlužuje trup a končetiny. Nemá dostatečně vyvinuto zadní stehenní svalstvo, což vede k typicky dětskému postavení na lyžích – mírný záklon. Koordinace pohybů je menší, dítě se snadno unaví. Maximální sílu mají šestiletí chlapci cca na 13 % a dívky na 20 % svého životního maxima. Vytrvalostní síla je u 6 letých chlapců pod 50 % a u dívek pod 60 % životního maxima. Dítě se snadno a rychle unaví.

6 1. Skupina – předškolní věk
Didaktika výuky: Vzhledem ke krátkodobé koncentraci dítěte je nutné střídání cvičení, podněcování pozornosti. Nejvhodnějším prostředkem výuky je HRA. Do výuky je nutné zařadit používání výukových didaktických pomůcek (kužele, koberce, pěnové tyče, míče, figury). Pro srozumitelnost výuky a udržení koncentrace využíváme příběhy, pohádky apod. Výcvik probíhá převážně bez lyžařských holí, ty se využívají jako didaktické pomůcky. Nezařazujeme fyzicky náročné úkoly, po krátké aktivitě zařazujeme pauzu (zejména u začátečníků a nejmladších dětí). Pro zvýšení motivace je vhodné zařadit odpovídající typ odměny. Z důvodu nižší koordinace zařazujeme jednoduchá cvičení. Neopravujeme jízdu v mírném záklonu (zejména u nejmladších dětí). Organizace výuky: Výuka by měla probíhat z důvodu bezpečnosti na dětském lyžařském hřišti, tak aby děti nebyly ohroženy srážkou s jiným (rychleji jedoucím, těžším) lyžařem. U této věkové skupiny by měly být menší počty dětí v družstvu (do 5 až 6 dětí). Skupinová výuka je vhodnější než individuální. Umožňuje realizovat hry, což vede k oddálení únavy. Instruktor je v průběhu výuky spíše průvodcem her, vypravěčem a pomáhá dětem se základními potřebami.

7 1. Skupina – předškolní věk
Obecný obsah a cíl výuky: Primárním cíle výuky je v první fázi adaptace dětí na zimní prostředí, lyžařskou výstroj, výzbroj – pohyb v ní a manipulace s ní. Obsah výuky vychází z návrhu struktury výuky sjezdového lyžování pro OSÚ ZL SL ČR. Pro tuto věkovou skupinu se jedná především o část SJEZDOVÁ PRŮPRAVA SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: Všeobecná lyžařská průprava Cíle výuky: základní návyky a využívání výstroje a výzbroje, chůze a stoupání na lyžích, sjíždění v paralelním postavení, zastavení na určeném místě, pády a vstávání 2. Specializovaná průprava Cíle výuky: oblouk v pluhu, oblouk ke svahu, samostatná jízda na vleku vč. nástupu a výstupu (typ vleku tyčová POMA, kotva)

8 1. Skupina – předškolní věk
SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: 1.Všeobecná lyžařská průprava – metodický postup 1.FÁZE Obecné seznámení s lyžováním – výuka bez lyží Seznámení s výstrojí a výzbrojí Chůze, hry Obecné seznámení s lyžováním – výuka s lyžemi Chůze s lyžemi, skluz, hry s jednou lyží, se dvěma lyžemi Stoupání s využitím koberce 2.FÁZE Sjíždění Přímý sjezd se zastavením do protisvahu nebo do roviny Cviky při sjíždění – podřepy, střídavé zvedání lyží, střídavé zvedání rukou Cviky na přenášení váhy 3.FÁZE Brzdění, regulace rychlosti Oboustranný přívrat – „pluh“ jako brzdící prvek Cviky na místě – oboustranný přívrat Přímý sjezd zakončený brzděním „pluhem“ Přímý sjezd s náznaky oboustranného přívratu během jízdy (opakovaně)

9 1. Skupina – předškolní věk
SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: 1.Všeobecná lyžařská průprava – cvičení pro 1.fázi Cvičení bez lyží Běžná chůze, chůze přes paty, chůze s dlouhými kroky, rychlé kroky, chůze s hůlkami do mírného kopce, poskoky snožmo, plazení po zemi. Cvičení s lyžemi Koloběžka s jednou lyží, chůze na lyžích, chůze na lyžích s překročením překážky do boku, klouzavá chůze na lyžích, kopaná s míčem a lyžemi, leh (pád) a vstávání s lyžemi, otáčení namístě s přešlapy odvratem i přívratem, stoupání „stromečkem“ na rovině dle předkreslených stop „V“ na sněhu, stoupání bokem na rovině dle předkreslených stop, sbírání míčků na ploše, hra na honěnou, procházení postavené dráhy ze zvířátek, had na šňůře, který táhne instruktor

10 1. Skupina – předškolní věk
SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: 1.Všeobecná lyžařská průprava – cvičení pro 2. a 3. fázi Jízda na mírném svahu – pluhem nebo v paralelním postavení lyží Jízda s házením míčem Jízda za hůlky v závěsu za instruktorem Jízda na mírném svahu paralelní postavení lyží Jízda se střídavým zvedáním levé a pravé lyže Jízda s hůlkami s píchnutím hůlkou do kruhu ležícího na zemi Jízda s rukami střídavě nad hlavou a na lyžákách Jízda s podjížděním branek Jízda s přejížděním vln Jízda s házením míče za jízdy do koše Jízda po vytýčené dráze (kužele, pěnové tyče, tyče…) Jízda pozadu v pluhu Jízda s míčem mezi koleny Jízda s kruhem a jeho navlečení za jízdy na tyč zapíchnutou ve sněhu

11 1. Skupina – předškolní věk
SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: 1.Všeobecná lyžařská průprava – pomůcky Maximální využití pomůcek ke hrám Kužele Koberce Pěnové tyče Míče Kruhy Plastové tyče Matrace do „V“ – pomůcka k brzdění „pluhem“ Využívání maskota, bonbónů jako motivace Terén : Ideální terén je s mírným sklonem upravený, zakončený rovinou nebo do mírného protikopce. V případě pouze mírného sklonu je možné řešit zastavení nebo přibrzdění kobercem položeným napříč trati. POZNÁMKA : Hůlky při výcviku nepoužíváme, ale děti je mají s sebou, slouží k seznámení a nebo jako pomůcky.

12 1. Skupina – předškolní věk
SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: 2. Specializovaná sjezdová průprava – metodický postup 1.FÁZE Zatáčení – využití oboustranného přívratu – oblouk v pluhu Jízda šikmo svahem Odšlapování Oblouk ke svahu s jednostranným přívratem Oblouk v pluhu 2.FÁZE Příprava pro jízdu na vleku Nácvik jízdy na vleku – za hůlku, náhradní kotvou (talířem) – na rovině, do mírného kopce Ukázka nástupu na vlek - za hůlku, náhradní kotvou (talířem) – na rovině, do mírného kopce Ukázka výstupu z vleku - za hůlku, náhradní kotvou (talířem) – na rovině, do mírného kopce 3.FÁZE Jízda na vleku Nástup – pomoc při prvních metrech jízdy – kontrola při výstupu

13 1. Skupina – předškolní věk
SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: 2. Specializovaná sjezdová průprava – cvičení pro 1.-3.fázi Jízda v pluhu nebo paralelním postavení ze svahu Jízda ze svahu se zastavením pluhem u matrací postavených do „V“ Jízda ze svahu se zastavením u tyče položené na sněhu Hromadná jízda ze svahu pluhem se zastavením a znehybněním na povel instruktora Jízda ve dvojici, drží se kruhu a předjíždějí se se současným držením kruhu Jízda ze svahu kolem tyčí se simulací letadla – rozpažené ruce a naklánění k vnější lyži Jízda ze svahu kolem tyčí s volantem a zatáčením pomocí volantu Jízda ze svahu za tyč vedle sebe – se střídavým brzdění pluhem Jízda pluhem s hůlkami položenými na pažích před sebou Jízda s hůlkami a rozpaženými rukami s opisováním kruhu na sněhu vždy vnější hůlkou Jízda pluhem do připraveného vytýčení „V“ kuželi a průjezd mezi kuželi v paralelním postavení Jízda v pluhu s tyčí mezi nohami – simulace tyče od vleku

14 1. Skupina – předškolní věk
SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: 2. Specializovaná sjezdová průprava – pomůcky Maximální využití pomůcek : Plastové tyče Kužele Lana Brány typu „A“ Vytýčení trati barvou, lanem, kuželi, bránami „A“ apod. Terén : Ideální terén je s mírným až mírně prudkým sklonem upravený, zakončený rovinou. POZNÁMKA : Možnost začít používat hůlky při nácviku oblouků. Pro jízdu na vleku bez hůlek.

15 VYUŽITO OBRÁZKŮ Z FILMU „LO SCI PER I BAMBINI“ FISI ITALIA
1. Skupina – předškolní věk SJEZDOVÁ PRŮPRAVA: OBRÁZKY PŘÍKLADY VYBRANÝCH CVIČENÍ VYUŽITO OBRÁZKŮ Z FILMU „LO SCI PER I BAMBINI“ FISI ITALIA 15

16 1. Skupina – předškolní věk
16

17 1. Skupina – předškolní věk
17

18 1. Skupina – předškolní věk
18

19 2. Skupina – Mladší školní věk
Věkové vymezení: 6 (7) - 11 let Psychický vývoj: Dochází k rozvoji rozumových funkcí – myšlení je již racionální. Děti zaujme především dobrodružná a napínavá tématika. Soustředit se dokážou konkrétní věci (unikají jim souvislosti). Mají problém chápat abstraktní pojmy, proto je nutné při vysvětlování používat konkrétní věci. Délka koncentrace zůstává krátká – 10 až 15 minut. Z důvodu zahájení školní docházky jsou děti schopny přijímat pravidla a řád. V tomto období se také zvyšuje zájem o organizované aktivity (včetně sportovních), dítě bez problému přijímá autoritu dospělého člověka (instruktora, trenéra, učitele). Tělesný a pohybový vývoj: Průměrná tělesná výška je v tomto věku cm u chlapců a cm u dívek, tělesná hmotnost kg u chlapců a kg u dívek. V tomto období dochází k relativnímu zpomalení vývoje. Výrazně se neprodlužují končetiny ani trup, což je výhodou pro učení se novým dovednostem. Nové dovednosti je však potřeba procvičováním upevňovat. Při nedostatečném opakování je děti brzy zapomenou. Motorika dětí je v tomto věku postrádá úsporné provedení – činnosti provádějí s dalšími doprovodnými pohyby. Nebezpečím v tomto období je vznik nadváhy, případně až obezity. U dětí se zjemňuje pohybová koordinace, dochází k rozvoji pohybových schopností. Rozdíly mezi chlapci a dívkami v tomto období nejsou. Vhodná jsou dynamická cvičení. Nevhodná jsou silová cvičení a dlouhodobá jednostranná zátěž. Dítě se stále ještě snadno unaví, ale rychle regeneruje.

20 2. Skupina – Mladší školní věk
Didaktika výuky: V tomto věku jsou děti schopny dobře napodobovat předváděný prvek, proto je velmi vhodné využívat pro výuku ukázky. To však klade vysoké nároky bezchybnou ukázku instruktora. Pokud by tomu tak nebylo, bude dítě napodobovat dovednost i s demonstrovanou chybou. Vhodnou formou výuky jsou hry, soutěže a pohybové úkoly, které výrazně zvyšují motivaci dětí. Musíme však dbát na to aby mezi dětmi nevznikaly velké rozdíly a tím nedocházelo naopak k jejich demotivaci. V průběhu výuky musíme sledovat fyzický stav dětí a v případě únavy zařadit přestávku, aby nedošlo ke zranění. Organizace výuky: Pokud již nejsou děti začátečníky, může již výuka probíhat na běžné sjezdové trati. Musíme však vybírat odpovídající obtížnost, kterou zvládnou všechny děti v družstvu. Při pohybu je na sjezdové trati musíme dodržovat pravidla bezpečnosti FIS a tyto pravidla naučit i děti a neustále jim je připomínat a ukazovat v praxi. Výuka v družstvu je vhodnou formovou výuky i u této věkové skupiny. U této věkové skupiny je doporučovaný počet dětí v družstvu do 7 dětí. Instruktor řídí výuku nejlépe formou hry, všechny vyučované prvky dovede bezchybně předvést.

21 2. Skupina – Mladší školní věk
V průběhu výuky je vhodné pořizovat obrazové záznamy, které se následně po ukončení výuky spolu s dětmi vyhodnotí. Hodnocení výuky by měl instruktor provést i slovně po ukončení výcviku a přiměřenou formou oznámit dětem co všechno se během výuky naučili a v čem by se dále ještě měli zlepšit.

22 2. Skupina – Mladší školní věk
Obecný obsah a cíl výuky: Cílem výuky je zvládnutí základních oblouků. Obsah výuky vychází z návrhu struktury výuky sjezdového lyžování pro OSÚ ZL SL ČR. Pro tuto věkovou skupinu se jedná především o část ZÁKLADNÍ OBLOUKY. V případě, že se v této kategorii ocitnou děti začátečníci, je postup výuky stejný jako u skupiny 1 – předškolní věk. ZÁKLADNÍ OBLOUKY: 1. Přívratné oblouky Cíle výuky: oblouk v pluhu, oblouk z pluhu, oblouk z přívratu vyšší lyže 2. Paralelní oblouky Cíle výuky: základní smýkaný oblouk,

23 2. Skupina – Mladší školní věk
Ve výuce lyžování můžeme u této věkové skupiny uplatnit dva výukové postupy: Přímý postup výuky nebo Alternativní postup výuky. Typ postupu volíme především s ohledem na výukový terén (sklon svahu a dostatek prostoru) a dispozice lyžaře. Přímý postup výuky Charakteristika: Přímým postupem výuky nazýváme postup, kdy na počátku výuky začínáme s výukou při paralelním postavením lyžím a děti se snažíme učit zatáčet rovnou postavením lyží na hrany a to buď: Nakloněním celého těla dovnitř tvořeného oblouku ( mírná vlnovka ) Vkloněním obou kolen dovnitř tvořeného oblouku ( zvýrazněná vlnovka ) Tuto přímou výuku uplatňujeme pouze v případě, že k tomu máme vytvořené podmínky, zejména mírný upravený svah s dojezdem do roviny, nebo do protisvahu. V tomto případě je vhodné posoudit správný okamžik zařazení nácviku pluhu, jako prvku pro regulaci rychlost jízdy a zastavení tak, aby tato dovednost negativně neovlivnila nácvik jízdy v paralelním postavení lyží.

24 2. Skupina – Mladší školní věk
Nácvik: Vlnovka Vlnovku nacvičujeme na velmi mírném a upraveném svahu, s dojezdem do roviny. Tvoří ji na sebe navazující velmi otevřené oblouky jeté po hranách lyží při spádnici. Zahajujeme ji ze sjezdu po spádnici. Lyže vedeme v paralelním postavení a širší stopě. Ve výchozí pozici jsou kolena mírně pokrčená, trup je mírně předkloněn, hlava je vzpřímena. Pokrčené paže jsou upaženy dolů, mírně vpřed. Hole držíme pevně, směřují vzad šikmo dolů ( = základní sjezdový postoj). Mírným, postupným a plynulým vkloněním obou kolen dovnitř tohoto velmi otevřeného oblouku docílíme naklonění lyží na hrany. Těžiště těla je vpředu a je více zatěžována přední část lyží. V carvingové vlnovce je důležité, aby všechny osy těla byly kolmo na lyže, nedocházelo k předsunutí vnitřní lyže a je potřeba vyloučit jakýkoli rotační, nebo protirotační impuls. Plynulým pohybem kolen zpět do výchozího postavení dojde k ukončení oblouku a následují pohyby k zahájení následného oblouku. Carvingovou vlnovku provádíme s rovnoměrným rozložením hmotnosti těla na obě lyže. Postupným zvětšováním rozsahu výše popsaných pohybových činností přejdeme od carvingové vlnovky k základnímu carvingovému oblouku.

25 2. Skupina – Mladší školní věk
2. Alternativní postup výuky Charakteristika: Oproti přímému postupu zde začínáme výuku v přívratném postavení lyží a přes přívratné oblouky se postupnou eliminací přívratného postavení dostáváme k paralelním obloukům. Typy přívratných oblouků, charakteristika a nácvik: Oblouk v pluhu: Oblouk v pluhu v základní formě provedení: tento oblouk provádíme ve statické formě provedení bez výrazného vertikálního pohybu, kdy špičky lyží směřují k sobě a patky lyží od sebe a kolena směřují dopředu a k sobě. Jízdu zahajujeme šikmo svahem ( můžeme i po spádnici, v případě mírného svahu ) v pomalé rychlosti a v přívratném postavení lyží a postupným zatížením vnější lyže dostáváme lyže do oblouku. Oblouk vyjíždíme až do vrstevnice, kde dochází k  postupnému přenosu zatížení na druhou lyži a vyjetím dalšího oblouku. Oblouk v pluhu v dynamické formě provedení: Jízdu zahajujeme šikmo svahem ( můžeme i po spádnici, v případě mírného svahu ) v pomalé rychlosti a v přívratném postavení lyží. Dynamickým zatížením vnější lyže pohybem kolene dopředu a dovnitř oblouku lyže zahájí oblouk. Oblouk vyjíždíme až do vrstevnice, kde dochází k  přenosu zatížení na druhou lyži a vyjetím dalšího oblouku. Tento oblouk je charakteristický dynamickým průběhem pohybů s vertikálním pohybem a rytmickým navazováním oblouků. Dynamický pluh se používá často jako průpravný prvek pro nácvik krátkých snožných oblouků.

26 2. Skupina – Mladší školní věk
Oblouk z pluhu: Tento oblouk se provádí stejně jako oblouk v pluhu ve statické formě, jen s tím rozdílem, že v průběhu vedení oblouku vnitřní odlehčenou lyži přisouváme do paralelního postavení. V průběhu přenosu zatížení (při jízdě šikmo svahem) dochází k nasazení oboustranného přívratu a po ukončení přenosu zatížení na vyšší lyži k zahájení dalšího oblouku. Oblouk z přívratu vyšší lyže: Tento oblouk je další fází ve výuce od přívratných k paralelním obloukům. I v tomto případě platí, že cvičení provádíme v pomalých rychlostech na mírném a upraveném svahu. Nácvik zahajujeme jízdou šikmo svahem v paralelním postavením lyží. Oblouk zahajujeme vysunutím vyšší odlehčené lyže do přívratného postavení, následně dochází na přenesení zatížení na vyšší lyži. Přívratné postavení vyšší (= vnější) lyže trvá zhruba do okamžiku překonání spádnice, kdy se vnitřní odlehčená lyže začne přisouvat (nebo se začne sjíždět) do paralelního postavení. Tělo a končetiny se vrací do základního postavení a navazuje zahájení dalšího oblouku.

27 2. Skupina – Mladší školní věk
oblouk v pluhu 27

28 2. Skupina – Mladší školní věk
oblouk z přívratu vyšší lyží 28

29 2. Skupina – Mladší školní věk
Průpravná cvičení: Jízda šikmo svahem v základní provedením a v průběhu této jízdy vysouvat vyšší lyži do přívratného postavení a dávat zpět do paralelního postavení. V průběhu jízdy šikmo svahem (podle šířky svahu) opakovat toto cvičení tak, aby nedocházelo k dlouhému prodlení v paralelním postavením lyží, tzn., že po rozjetí se šikmo svahem dáme vyšší lyži do přívratu a hned ji vrátíme zpět ke spodní lyži a tak to opakujeme po celé šířce svahu. Vše provádíme v pomalé rychlosti.

30 2. Skupina – Mladší školní věk
Typy základních paralelních oblouků, jejich charakteristika a nácvik: Smýkané oblouky Paralelní smýkané oblouky jsou v moderním lyžování uskutečňovány zejména za méně příznivých podmínek z hlediska stavu a úpravy lyžařských svahů, na svazích s větším sklonem, menší šířkou a na více zaplněných svazích. Pohybovým principem z nich vycházející modifikované oblouky pak umožňují zvládat i velmi prudké, ledovaté, málo upravené nebo zcela neupravené svahy, včetně jízdy v boulích a v hlubokém sněhu. Paralelní oblouky jsou oproti carvingovým obloukům uskutečňovány v užší stopě. U věkové kategorie mladší školní věk vyučujeme základní formu tohoto oblouku – Základní smýkaný oblouk. Učíme a procvičujeme jízdu v užší stopě, vertikální pohyb bez inicializace zapíchnutí hole a smyk.

31 2. Skupina – Mladší školní věk
Základní smýkaný oblouk Tyto oblouky jsou uskutečňovány vždy v paralelním postavení lyží, v užší stopě. Vždy jsou prováděny s větším nebo menším podílem smyku. Z hlediska jejich velikosti se jedná o oblouky střední. Z hlediska úhlu oblouku se jedná o oblouky otevřené. Pro jejich nácvik volíme mírněji skloněné a dobře upravené svahy. U základních smýkaných oblouků vycházejících z nadlehčení lyží v okamžiku ukončení jednoho oblouku a zahájení následujícího a kdy máme těžiště těla nejníže, následuje zdvih a následný smyk lyží. Tento vertikální pohyb směrem nahoru nám usnadní uvedení lyží do točení a přenos hmotnosti těla. I zde je nutné, aby všechny osy těla byly kolmo na lyže bez vysunutí vnitřní lyže a bez rotačního, nebo protirotačního pohybu. V této fázi výcviku nepoužíváme zapíchnutí hole, které je pro tuto věkovou kategorii velice koordinačně náročné. V průběhu výcviku můžeme použít hůl pouze např. jako prostředek k inicializaci zahájení oblouku. Průpravná cvičení: Jízda šikmo svahem v úzké stopě Jízda šikmo svahem s postupovaným rozšiřováním a zpětným přisouváním lyží k sobě Jízda šikmo svahem a procvičováním vertikálního pohybu Girlandy Chyby: Přílišná široká stopa, malý vertikální pohyb, při prováděných obloucích velký rotační pohyb

32 2. Skupina – Mladší školní věk
Řezané oblouky Řezaný , neboli carvingový oblouk, znamená jízdu v obloucích po vnitřních hranách lyží s vyloučením nebo s minimálním podílem smyku. Obecně můžeme říci, že carvingové lyžování vychází ze současného stavu techniky závodního lyžování. U věkové kategorie mladší školní věk vyučujeme základní formu tohoto oblouku – Základní carvingový oblouk. Základní carvingový oblouk Nácvik základního řezaného oblouku vychází z nácviku vlnovky (popsaný výše). Tento oblouk nacvičujeme na širokém upraveném mírném svahu. Zahajujeme je z jízdy po spádnici. Lyže jsou v paralelním postavení a v širší stopě. Ve výchozí pozici máme tělo v základním sjezdovém postavení, pohled směřuje do budoucího oblouku. V tomto postavení se je snažíme držet v průběhu celého oblouku. Oblouky provádíme bez synchronizace práce paží s pohyby trupu, pánve a dolních končetin a bez zapichování holí. Vkloněním obou kolen, pánve a trupu dovnitř budoucího oblouku docílíme naklonění lyží na hrany. Těžiště těla je nutno posunout na přední část lyží s tím, že je výrazně zatížená vnější lyže. Plynulým vkloněním kolen, pánve a trupu na druhou stranu dojde k přehranění lyží, ukončení jednoho a k zahájení následného oblouku. Postupně zvětšujeme rychlost a úhel prováděných oblouků a zvětšujeme rozsah výše popsaných pohybových činností vč. vertikálního pohybu (v menším rozsahu než u smýkaných oblouků), který je nezbytný k provádění řezaných oblouků.

33 2. Skupina – Mladší školní věk
Průpravná cvičení: V průpravě pro nácvik carvingu se snažíme získat komplexní lyžařské vjemy a dovednosti spojené s touto technikou. Dále je potřeba podotknout, že průpravné cvičení je potřeba provádět dokonale a tím následuje i odstraňování chyb u žáků. Ve většině případů bývá, že žáci průpravná cvičení neprovádí tak, jak se má a v tomto případě průpravná cvičení ztrácí smysl. Instruktor musí následně opravovat chyby, které vznikají při průpravných cvičeních a opakovat je tak dlouho, dokud žáci cvik neprovádějí správně. Jízda šikmo svahem jednotlivými oblouky ke svahu po hranách. Oblouky ke svahu jezdíme jednotlivě, pomalou rychlostí a až do zastavení. Pak následuje obrat na místě a cvičení opakujeme opačným směrem. Tomuto cvičení je třeba věnovat dostatek času, dbát na dostatečnou šíři stopy, na plynulé a rovnoměrné zatížení obou vyšších hran v jejich přední části a na vyloučení podílu smyku. Toho dosáhneme plynulým přikloněním obou kolen, pánve a částečně i trupu ke svahu a jeho předklonem. Postupně zvětšujeme úhel nájezdu a tím i rychlost a úhel oblouku. Oblouk vyjíždíme vždy až do úplného zastavení. Toto cvičení slouží především k nácviku jízdy po hranách bez podílu smyku v relativně snadných podmínkách, bez časového a prostorového stresu a bez nutnosti regulace rychlosti smykem či jiným nežádoucím způsobem.

34 2. Skupina – Mladší školní věk
Střídavé naklápění lyží na vnější a vnitřní hrany- tzv. buřtíky. Na sněhu zůstanou stopy v podobě dvou střídavě se vzdalujících a přibližujících se vlnovek. Toto cvičení slouží k uvědomění si vlivu naklopení lyží na hrany na směr jejich jízdy. Velmi vhodné je pro toto cvičení použít Super shorties, kde se efekt naklopení na hrany dostaví téměř okamžitě. Opakované sjíždění po spádnici na velmi mírném svahu v základním carvingovém postoji. Letadlo: Plynule provedeme náklon celého těla ze svahu (nad spodní lyži). Tímto dosáhneme žádoucího zatížení spodní lyže a začínáme i nacvičovat zalomení trupu (při oblouku doleva se nakláníme na pravou stranu). Cvičení pro aktivní vnitřní koleno: Nejčastější chyba, která se vyskytuje při řezaných obloucích je neaktivní vnitřní koleno, tzn., že vnější lyže jede po hranách a vnitřní lyže je na ploše. K odstranění této chyby se dá použít několik cvičení např. Pěsti mezi koleny – zatnuté obě pěsti se dají mezi kolena a oblouk zahajujeme na mírném svahu rozjezdem po spádnici zatlačením obou pěstí do kolen a směrem dovnitř tvořeného oblouku. V ten moment dochází k postavením obou lyží na hrany a k zatáčení lyží. Je potřeba u tohoto cvičení dbát na to, aby oblouk byl prováděn jako otevřený a nebyl příliš zavírán do vrstevnice. Při prováděných průpravných cvičeních , které se provádějí jízdou šikmo svahem je potřeba dbát zvýšené bezpečnosti ve vztahu k lyžařům přijíždějícím z hora. Z tohoto důvodu se průpravná cvičení nedají dělat v podmínkách, kdy je svah předimenzován lyžaři.

35 2. Skupina – Mladší školní věk
Chyby při provádění řezaných oblouků: Příliš úzká stopa Nedostatečné zatížení lyží v jejich přední části Neaktivní vnitřní koleno Rotace, nebo protirotace těla Snaha o výrazné předsunutí vnitřní lyže

36 3. Skupina – starší školní věk
Věkové vymezení: 10 – 15 let Obecná charakteristika: Stadium tzv. puberty – sám charakter vývojového procesu nepřipouští jasné vymezení hranic této periody – rozvoj velmi individuální, prokázané rozdíly ve vývoji mezi pohlavími (dívky 10 – 14 let, chlapci 11 – 15 let) Psychický vývoj: Intenzivní vývoj v oblasti rozumové, citové i volní Postupné vyrovnávání vnímání s dospělými Důležitým činitelem je vývoj záměrné pozornosti a vývoj schopnosti dělené pozornosti Snaha o sebehodnocení (které často neodpovídá realitě) má velký vliv na chování Dochází k přeceňování vlastních sil Tělesný a pohybový vývoj: V tomto období dochází k anatomické i fyziologické „přestavbě“ organismu Intenzivní růst v oblasti množení se buněk i jejich velikosti (objemu) Somatické a psychické změny mají odraz v pohybovém ústrojí – pohybové schopnosti se v tomto období relativně zhoršují (hlavně v první části puberty) Objevuje se nekoordinovanost pohybů a někdy až nemotornost - pohyby bývají násilné, neohrabané – tedy neharmonické 36

37 „CVIK NESMÍ BÝT NIKDY OBTÍŽNĚJŠÍ NEŽ CÍLOVÁ DOVEDNOST“
3. Skupina – starší školní věk Didaktika výuky: Vzhledem k popsané charakteristice tohoto věkového období můžeme začít přistupovat k výuce systematičtěji a s poměrně širokým repertoárem pohybových prvků. Velmi důležitá je POČÁTEČNÍ DIAGNOSTIKA pohybových dovedností. Na základě provedené diagnostiky stanovujeme individuální cíle výuky. Hra jako výchozí metoda výuky ztrácí na významu - využívá se spíše pro rozcvičení, rozptýlení, odreagování. Vhodné jsou hry soutěživé, štafetové běhy, závodivé formy – jízda ve vytyčené trati. Standardními metodami výuky jsou metoda ukázky (spolu s výkladem, popisem), metoda procvičování, metoda kontroly a nápravy chyb. Uplatňované učební postupy: od jednoduchého ke složitému, od základní (hrubé) formy provedení pohybu k formě co nejdokonalejší (jemné). Pozor při upozorňování na chyby - netaktnost v tomto věkovém období často vede ke zhoršení vztahu učitel – žák. V závěru výukové jednotky je nutné provést zhodnocení a motivovat k další výuce. V závěrečné fázi celého výcviku může být zařazen závod. Výuka vychází ze základního sjezdového postoje a probíhá s holemi i bez holí – řídí se zvolenými cviky a potřebami žáka. Základní pravidlo pro výběr cviku zní: „CVIK NESMÍ BÝT NIKDY OBTÍŽNĚJŠÍ NEŽ CÍLOVÁ DOVEDNOST“ 37

38 „ROZBÍT KLASICKÉ DRUŽSTVO“
3. Skupina – starší školní věk Organizace výuky: Výuka může probíhat jak v prostorech vyhrazených pro výcvik („cvičná louka“), tak i na veřejných sjezdových tratích. Výběr místa musí odpovídat dovednostem žáků, terénním a sněhovým podmínkám, programu výcviku - je zcela v kompetenci lyžařského pedagoga. Při využití sjezdových tratí je s ohledem na bezpečnost nutné žáky poučit o pravidlech chování na sjezdových tratí (Bílý kodex FIS) a bezpodmínečně tato pravidla dodržovat. Z hlediska zvýšení efektivity výuky je žádoucí využívat dopravní zařízení (lanovky, vleky). Pokud to podmínky umožňují (cvičná louka, přehled o celém svahu, široký prostor – primární je bezpečnost), je vhodné využívat jiné formy, než je výuka v družstvu: výcvik na stanovištích (3 - 4 žáci) proudový výcvik (paralelní jízdy) programový výcvik (úkolové karty, ve dvojicích - jeden provádí, druhý kontroluje) tzv. volné jízdy (s individuálním úkolem) - Lyžařský pedagog provádí supervizi. Slogan pro moderní organizaci výuky zní: „ROZBÍT KLASICKÉ DRUŽSTVO“ 38

39 3. Skupina – starší školní věk
Obecný obsah a cíl výuky: Cílem výuky v této věkové kategorii je zvládnutí smýkaných a řezaných oblouků v základní podobě. Obsah výuky je určen strukturou výuky sjezdového lyžování OSÚ ZL SL ČR 2016, a to na „červené úrovni“ - ŘEZANÉ OBLOUKY a SMÝKANÉ OBLOUKY. (návaznost na výuku základních oblouků ve věkové kategorii mladší školní věk). V případě, že se v této kategorii ocitnou děti začátečníci, je postup výuky stejný jako u skupiny 1 – předškolní věk. Řezané a smýkané oblouky byly popsány v předchozí věkové kategorii (mladší školní věk). Cílem výuky v této věkové kategorii je upevnění provádění základních a paralelních oblouků a na tyto oblouky navázat výukou paralelních oblouků (smýkaných, řezaných) v různých poloměrech a podmínkách. 39

40 3. Skupina – starší školní věk
řezaný oblouk oblouk 40

41 3. Skupina – starší školní věk
smýkaný oblouk 41

42 3. Skupina – starší školní věk
Smýkaný oblouk Základní průběh pohybů v oblouku žáci zvládli při výuce základního smýkaného oblouku. Dalším krokem je nácvik správného zapíchnutí hole a jeho synchronizace s průběhem pohybu v oblouku. Po zvládnutí zapíchnutí hole procvičujeme různé poloměry oblouků a oblouky v různých podmínkách. I. Průpravná cvičení pro zapíchnutí hole: Nácvik zapíchnutí hole na místě (vysvětlit funkci opory o hůl, místo zapíchnutí, spojení zapíchnutí hole a vertikální pohyb) Nácvik zapíchnutí hole při jízdě šikmo svahem: při jízdě šikmo svahem opakovaně zapichuji hůl na straně spodní lyže, po zapíchnutí hole následuje zdvih těžiště (je třeba jet na obě strany, abychom procvičili zapíchnutí pravé i levé hole). Nácvik zapíchnutí hole při oblouku ke svahu: lyžař se rozjede po spádnici se sníženým těžištěm, zapíchne hůl, zvedne těžiště a provede oblouk ke svahu. Zapíchnutí hole v obloucích: po předchozím cvičení provedeme zapíchnutí hole ve dvou navazovaných obloucích (po zvládnutí postupně počet oblouků přidáváme). 42

43 3. Skupina – starší školní věk
II. Různé poloměry oblouků Nejjednodušším poloměrem je střední poloměr. Jedná se o optimální poloměr pro nácvik smýkaného oblouku. Pro nácvik dalších poloměrů (dlouhý, krátký) je vhodné využít různé pomůcky (mety, kloboučky, tréninkové tyče) a postavit z nich figury, které přinutí jet lyžaře různými poloměry oblouků. III. Nácvik krátkých oblouků (tyto oblouky jsou náročné zejména na koordinaci a krátký čas pro provedení pohybů) Krátké oblouky: v pluhu krátké zatěžování střídavě levá-pravá (ve spádnici) Hokejové zastavení (brakáž): rozjedeme se po spádnici a provedeme hokejové zastavení-vzpříčením lyže (postupně vpravo, vlevo) Hokejové zastavení se zapíchnutím hole a zdvihem: rozjedeme se po spádnici a provedeme hokejové zastavení, ve chvíli kdy máme těžiště nejníže zapíchneme hůl a zvedneme těžiště. Hokejové zastavení se zapíchnutím hole, zdvihem a přehraněním lyží: viz. předchozí cvičení, ale po zdvihu přetočíme smykem odlehčené lyže na druhou stranu. Přetáčení lyží smykem (až napříč) vpravo-vlevo: jedeme po spádnici a odlehčením lyží (v důsledku zdvihu těžiště) přetáčíme smykem lyže střídavě na jednu a druhou stranu (bez zapíchnutí holí). 43

44 3. Skupina – starší školní věk
Postupně zvyšujeme tlak do lyží: vycházíme z předchozího cvičení, postupně více stavíme lyže na hrany, hole nezapichujeme, využíváme je jako pomůcku pro správné postavení těla (např. je držíme vodorovně před sebou). Zdokonalování krátkých oblouků: nejprve se zaměříme na nácvik rytmu v optimálních podmínkách (střední sklon svahu), postupně jezdíme na prudším sklonu, což lyžaře donutí více oblouky uzavírat (regulovat rychlost). 44

45 3. Skupina – starší školní věk
Řezaný (carvingový) oblouk Základní průběh pohybů v oblouku žáci zvládli při výuce základního carvingového oblouku. Výuka je zaměřena na zdokonalení carvingového oblouku, tak aby byl lyžař schopen udržet stejnou rychlost jízdy (aby se rychlost nezvyšovala) s minimalizací smyku. Dalším krokem je nácvik různých poloměrů oblouků. Všechny cvičení pro postavení lyží na hranu, aktivní vnitřní koleno a postavení trupu, které byly použity u nácviku základního carvingového oblouku aplikujeme do nácviku carvingového oblouku. Nabídku cvičení můžeme rozšířit např. o: Točení volantem: při jízdě v obloucích točíme volantem na opačnou stranu než jedeme (točíme z kopce) Přendávání vodní nudle: při jízdě v obloucích držíme vodní nudli ve spodní ruce (ze svahu) a snažíme se kreslit čáru ve sněhu (nácvik postavení lyží na hranu a zalomení trupu) Superman: při jízdě v oblouku holí ve spodní natažené ruce kreslíme čáru do sněhu, vnitřní natažená ruka směřuje s holí dopředu (do směru jízdy). Boxer: vyjíždíme s rukama jako v boxerském střehu (před tělem), při oblouku doleva vytrčíme pravou ruku – boxerský úder (nácvik postavení lyží na hranu a zalomení trupu) 45

46 3. Skupina – starší školní věk
Nácvik různých poloměrů oblouků: Obdobně jako u smýkaných oblouků je v hodné využít pomůcky pro stavbu slalomových figur. Pro nácvik krátkého oblouku je nutný nácvik rychlého překlápění lyží (kolen z hrany na hranu). Nácvik začínáme na mírném sklonu, jedeme po spádnici a pohybem kolen překlápíme lyže na jednu a druhou stranu (musí jet stále po hraně). Postupně překlápění zrychlujeme, tak aby se postupně z vlnovky stával uzavřený oblouk. 46

47 Základní lyžování NAKONEC SE PODÍVEJTE NA KRÁTKÝ FILM 47

48 A na závěr ještě něco na jaro a léto: Suchá příprava
Suchá příprava dětí A na závěr ještě něco na jaro a léto: Suchá příprava Z dlouhodobého hlediska výuky dětí (nejenom mladšího školního věku) v rámci klubů nebo spolků je žádoucí děti připravovat na výuku lyžování celoročně a to všeobecnou „suchou“ přípravou v tělocvičnách, venkovními aktivitami. Tato příprava umožňuje u dětí rozvíjet motorické schopnosti a pohybové dovednosti. Suchá příprava by měla obsahovat: Základy atletické přípravy Základy gymnastické přípravy Balanční cvičení Outdoorové aktivity (in-line brusle, plavání, cyklistiku) Využití lyžařských trenažérů Je potřeba zdůraznit, že veškeré aktivity v tělocvičně i mimo ní se podřizuji tělesným a výkonnostním proporcím dětí. V žádném případě děti nepřetěžujeme a veškerou činnost zaměřujeme na herní formu s postupným zvyšováním zátěže.

49 Suchá příprava dětí Lyžařské trenažéry
V případě celoroční práce s dětmi je velice vhodné zařadit do lyžařské přípravy výuku na lyžařském trenažéru. Tento trénink je vhodné zařadit před samotným výcvikem na sněhu, protože tyto trenažéry jsou schopny simulovat lyžařskou techniku a odstranit základní chyby, které děti na lyžích mají. V rámci České republiky je dostupných několik trenažérů, na kterých se dá provádět lyžařská průprava. Tyto se dělí do několika skupin: Trenažéry, které se řadí mezi cvičební pomůcky, jsou lehce přemístitelné, dají se používat v tělocvičnách, nebo i při venkovních trénincích a jejich cena se pohybuje od 7.000,- Kč. Dokáži velice přirozeně simulovat pohyb vykonávaný během sjezdového lyžování a je tak možné aktivně posilovat veškeré svalové oblasti potřebné pro udržení správného lyžařského postoje. Nevýhodou těchto trenažéru je, že obvykle nejsou použitelné pro všechny věkové a váhové kategorie. 2. Pásový trenažér: tento trenažér pracuje na principu technologii pohyblivého pásu s nastavitelnou rychlostí a úhlem sklonu. Na těchto typech trenažéru se dají pohodlně trénovat různé typy přívratných oblouků a některé typy smýkaných oblouků. Ačkoli se uvádí, že je možný trénink i carvingových oblouků, je tento trénink podle našich zkušeností omezený. Viz:

50 Suchá příprava dětí 3. Trenažér, který pracuje vertikálně na kolejnicích: Tento trenažér je speciálně vyvinutý na trénink carvingu. Nedají se na něm provádět přívratné a smýkané oblouky. Co se týče carvingových oblouků, je tento trenažér ideální pomůckou k odstranění chyb, kterých se dětí při výcviku na lyžích dopouštějí, jako např.: Chybný základní lyžařský postoj , především předozadní postavení – těžiště posunuté dozadu, nedostatečné zatížení špiček lyží Chybná poloha rukou. Pasivní vnitřní koleno. Chybný průběh a rozsah vertikálního pohybu pohyb ve vztahu k dynamice oblouku.

51 SVAZ LYŽAŘŮ ČESKÉ REPUBLIKY
Děkujeme za pozornost Výuka dětí


Stáhnout ppt "Metodický dopis výuky dětí pro OSÚ ZS SL ČR (2017)"

Podobné prezentace


Reklamy Google