Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
driver, pilot, production line operator, control room operator
Engineering Psychology - Operator Control Reacting Time driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
2
Outline of this lesson Human-machine system operation
Meanigs of Reacting time Reacting time measuring device
3
Reacting time Basic reaction to basic stimulus. Types of stimulus:
Auditive … mean value μ(RT-aud) = 150 ms Visual … mean value μ(RT-vis) = 200 ms Target and nonTarget stimulus More reactiones to more stimuluses. Reacting with choice Plus cca 50 ms to a one choice.
4
Basic task of operator control
Sensoric proceses Internal proceses Motorické procesy Perception of a signal Decision push the button Push the button Button Lamp Controled system Aktors Functional principles of controled sys. Sensors 4
5
Reacting time measuring schema Simple signal simple reaction
Reaction time Signal Button
6
Reacting time measuring schema Target end nonTarget signal simple reaction
Reaction time Non Target Signal Target Signal Button Non Target Signal
7
Reacting time measuring schema Target end non Target signal simple reaction
Reaction time Signal A Signal B Button B Button A Signal C Button C
9
RT and waiting to signal
10
Fukushima
11
Model of Operator Decision action SS MS Controled System output
12
Model of operator control
Sensoric proceses Internal proceses Motorické procesy Sensation Perception Thinking, decision making, problem solving. Behaviour, Motoric func. Handlers Pilot lamps Controled system Aktors Functionla principles of controled sys. Sensors
13
EMĚ – power station control room
14
Fukushima Nuclear power station
15
Stokehold
16
Highway Dispatching
18
Demand-Resource Theory
Overload reduce demand increase resources Underload increase demand reduce resources Flow zone anxiety fear distress Demands Axy Y Ayy X Axx boredom x y Resources
19
Example of over and under-load of Operator
20
Observability of over and under-load
Stress or boredom behaviour. Uneven rhytm of work. Analysis of the pushing of the vigilance button.
21
Cognitive disonance (Leon Festinger )
B Incline to B Cognitive disonance (Leon Festinger ) Inconsistent contentents Incline to A A C Add the integrate concept Holding conflicting ideas simultaneously. People have a motivational drive to reduce dissonance. Dissonance is reduced by: changing attitudes, beliefs … justifying, blaming, denying The Fox and the Grapes … fox sees some high-hanging grapes and wishes to eat them. When the fox is unable to think of a way to reach them, he surmises that the grapes are probably not worth eating, as they must not be ripe or that they are sour.
22
Decision Making typy řešení problému (problem solving) Kostr
vědomí proces, při kterém redukujeme rozdíl mezi existující a požadovanou situací. programové neprogramové Modes of inquiry: (kognitivní aktivity) silný analytický experiment (fyzika) – zjišťování neznámých okolností středně silný analytický experiment (biologie, psychologie, sociologie, zemědělství) – používá logiku a statistickou inferenci slabý analytický experiment – kavaziexperimenty, přehledová šetření silné kvaziracionální usuzování – stat. analýza, MSM, analýza usuzování středně slabé kvaziracionální usuzování – intuitivní užívání poznatků slabé kvaziracionální usuzování – laické řešení – nakonec vůbec nevíme jakými postupy jsme došli k řešení, implicitní logika, nemanipulujeme s proměnnými, nejasná datová základna. 1,2,3 – aktivní přistup k manipulaci s proměnnými Postup: identifikace problému generování alternativních řešení výběr řešení aplikace řešení a jeho hodnocení
23
Confusion Percept and concept … stroop efect Say the word loudly.
Say the word whisper loudly.
24
Stroop efect Blue
25
Green
26
white
27
Yellow
28
mangeta
29
Blue
30
Green
31
Green
32
Stroopův efekt Pokud čtu název barvy, bez ohledu na barvu textu je reakční čas kratší, než když „říkám název barvy“ , v které je text napsán bez ohledu na obsah textu. Determinace zkušenosti a učení. Stroopův pokus-interference čtení s barvou Stroopův efekt-Roberta Klatzky 1935-analýza procesů obs.automatizované složky, automatizace-vůlí neovlivnitelná-při dešifrování předmětů a slov-barva slova- tento jev při souběhu pomal a rychlého procesu; Badatelka americka se zabyva procesy vnimani, ktere jsou nepristupne nasi vedome zkusenosti. Analyza procesu obsahujicich automatizovane slozky (dovednosti).Takove automatizaci nelze volni regulaci zamezit, muzeme sledovat pri desifravanipredmetu a slov-Stroopuv efekt.
33
osobní časová rovnice časové diskrepance při Wundtových (Lipsko) komplikačních pokusech.. ZO má při zazvonění zvonku udat polohu ručičky na ciferníku. ZO obvykle udávají dřívější polohu ručičky, než jaká byla při úderu zvonku, to znamená že dochází k časovému posunutí Rozdíly mezi polohou ručičky a údajem ZO vykazují značnou individuální variabilitu. Zachycuje změny v časovém průběhu činnosti Dále se na pozornosti zkoumá 1. intenzita, 2. kolísání, 3. odklonitelnost. Stern: vliv minulých zkušeností na současné prožívání času.
34
závislost x nezávislost na poli Witkun 1948, 1962
Jedná se o kognitivní styl: field independece / dependece Účinnost nápovědí z vnitřního a vnějšího prostředí. RFT (Rod-and-Frame-Test): je svítící pruh ve vertikální poloze v rámu. Rám i ZO mění plánovitě svou polohu. Prokázalo se, že lépe se při pilotáži v mlze osvědčují „nezávislí na poli“. Ženy a děti bývají více závislé na poli. Lidé závislí na poli mají větší tendenci orientovat se na společenské prostředí.
35
podprahové vnímání Podnět nevede ke zjistitelné (uvědomitelné) reakci. Vernon – vědomí je jen okrajové Miller – pokus se Zennerovými kartami (kolečko, křížek, vlnovka,..Vůbec jsi to nezaregistroval, ale byl jsi schopen odpovědět co na kartičce bylo. Například na tachistoskopu (nestihne zaregistrovat), nebo při nutnosti rozdělit pozornost
36
Industrial acident Chemical Nuclear Explosive D Bhopal Minamata Seveso
Fukushima Chernobyl Three Mile Island Windscale Explosive D
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.